Huishoudelijke hulp (WMO)

13-10-2021 om 11:11 uur

Vorig jaar heb ik al eens een aanvraag gedaan bij de WMO voor huishoudelijke hulp. Ik woon alleen en heb geen vrienden of familie in de buurt die langdurig mijn huis kunnen schoonmaken. Ze hebben mijn aanvraag toen geparkeerd omdat het nog goed genoeg ging maar ik kon contact opnemen als dat niet zo was.

Omdat ik nu al drie weken ziek thuis ben en amper iets kan, ga ik samen met de ergotherapeut nu toch een aanvraag doen. Ik weet dat het slim is en dat zegt de ergotherapeut ook maar ik vind het wel confronterend. Ik ben 35 en ik kan niet eens mijn eigen huishouden doen.

Hoe is jullie ervaring? Moest je lang wachten? Is je aanvraag snel goedgekeurd of kostte dat veel moeite? Had je nog een verklaring van een arts ofzo nodig? Heb je een fijne hulp gekregen? Zijn ze flexibel? Hoe vind je het om iemand in je huis te hebben? Is het een beetje zoals je het zelf ook zou doen en willen? Voor hoe lang heb je een indicatie gekregen?

Ik merk dat het me meer doet dan ik verwacht had hoewel het denk ik ook wel rust geeft als het geregeld is.

Login of registreer om te reageren
27-10-2021 om 10:49 uur
Reactie op Daantje

Wat je zegt is wel een terecht punt. Ergens schaam ik me er wel voor dat het allemaal zo ver gekomen is dat ik het niet meer zelf kan. Ik vind het ook heel moeilijk om mijn netwerk om hulp te vragen. Gelukkig gaan ze er heel goed mee om. De ergotherapeut heeft de aanvraag geschreven en als je dat leest is het best confronterend, dat je denkt, gaat dit over mij?

Ik heb vanmorgen de gemeente gebeld hoe het ervoor staat maar helaas hebben ze een achterstand en verwachtte ze dat het nog wel langer dan zes weken gaat duren. Ze zien dit ook als een nieuwe aanvraag en het maakt blijkbaar niet uit dat ze vorig jaar toegezegd hadden het snel te regelen als het nodig was. Het scheelt wel dat ze al informatie hebben dat als ze het straks oppakken ze niet helemaal bij nul moeten beginnen.

Gelukkig komt mijn ex-vriend dit weekend helpen met wat dingen. Dan kan ik er weer even tegen.

Het schaamtegevoel begrijp ik helemaal, alleen eigenlijk mag je juist onwijs trots zijn dat je het al zo lang vol hebt gehouden zonder hulp. En ook mag je heel trots zijn dat je nu aan de bel hebt getrokken omdat het gewoon echt niet meer gaat, na zo lang het geprobeerd te hebben.

Ik heb zelf geen huishoudelijke hulp via de WMO, omdat mijn man alles zou kunnen doen volgens de gemeente, maar hij liep een paar jaar geleden ook steeds meer over met de zorg voor mij, plus zijn werk en dan nog het huishouden en ik redde het ook echt niet meer. Wij zijn toen gelukkig wel via via aan een hele fijne hulp gekomen.

In het begin schaamde ik me er ook ontzettend voor, maar het is zo fijn als het er eenmaal is. En mocht je wel eens een goede dag hebben en dan zelf wat willen doen in het huishouden dan kan dat altijd, dan komt de hulp weer toe aan andere klusjes. En verder houd je ook nog een beetje energie over om leuke dingen te doen op de goede dagen, want dat is natuurlijk ook heel belangrijk.

Ik ga heel hard duimen voor je dat de gemeente je alsnog snel helpt en dat je de hulp vanuit de WMO krijgt. En wat lief dat je ex dit weekend wil komen helpen. Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
29-10-2021 om 13:12 uur

@Daantje
Schaamte is niet nodig. Maar ik begrijp je wel. Het is ook gewoon niet leuk om een andere stap te zetten dan je voor ogen had.

Login of registreer om te reageren
30-10-2021 om 05:43 uur

Ook ik heb hulp aangevraagd bij de gemeente WMO omdat ik het ook niet meer zelf kan sinds mijn vrouw is overleden, schaamte of niet je moet wel deze stappen ondernemen. Je kan er toch ook geen klerezooi van alles laten worden, en de gebreken komen ongevraagd en worden steeds meer en erger. Het nachtkastje raakt bij de meesten hier overvol.
Vraag het maar rustig aan de hulp, ook ik heb al te lang gewacht totdat je door de fysio een trap onder je kont krijgt om het te doen.

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 10:30 uur

De laatste weken is het ineens snel gegaan nadat de ergotherapeut ongeveer elke week gebeld heeft met de gemeente hoe het er voor stond.

Vorige week maandag had ik telefonisch het keukentafel gesprek met de gemeente. Ik heb een indicatie gekregen voor een jaar. Boodschappen, was en strijk en eten koken moet ik zelf doen. Gisteren werd ik gebeld voor het intakegesprek met de zorgorganisatie en vanmorgen werd ik gebeld door de planning. Volgende week komen ze voor het eerst en daarna om de twee weken 2,5 uur. Ik heb aangegeven dat ze niet mogen roken, geen parfum mogen dragen en niet mogen komen als ze verkouden zijn, ook als ze negatief getest zijn op corona en daar gingen ze heel prima mee om.

Het lijkt me nog steeds niets om iemand in huis te hebben maar wel fijn als ik mijn energie kan gebruiken voor andere dingen. Het heeft dan twaalf weken geduurd van aanvraag tot er daadwerkelijk iemand komt.

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 10:35 uur

Ik krijg trouwens voorlopig zorg in natura zoals dat heet. Er komt dan een medewerker via een door de gemeente aangewezen zorgaanbieder. Als ik uiteindelijk toch liever een PGB wil, kan mijn ergotherapeut me daarmee helpen. Ik zou iedereen aanraden om een ergotherapeut in te schakelen voor zo'n aanvraag. Het is zo heerlijk als je niet overal zelf achteraan hoeft en ze weten precies wat ze wel en niet moeten zetten in de papieren.

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 11:01 uur

Super fijn Daantje! En wat een topper die ergotherapeut dat die zo voor je is bezig geweest met de gemeente! 👍👍

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 11:05 uur

Goed nieuws Daantje, fijn! Een heel jaar verzekerd van een schoon huis.
Als het goed klikt met je hulp, went het wel, om iemand in huis te hebben. Echt 100% fijn vind ik het zelf nog steeds niet. Maar dat nadeel valt ruimschoots weg tegen het voordeel. Dus geniet vooral van de hulp die je komend jaar krijgt.

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 11:37 uur

Wat ontzettend fijn daantje, een jaar lang geen zorgen om hoe je nu je bed weer opmaakt, of de zware klussen als ruiten wassen en douche schoonmaken.
de boodschappen? Die kun je vast laten bezorgen (volgens mij doe je dat al). Dit scheelt mij erg veel energie, soms haal ik nog even wat kleins :-)

Login of registreer om te reageren
28-12-2021 om 11:47 uur

Ja, boodschappen laat ik bezorgen en kleine dingetjes haal ik op een rustige tijd of ik vraag een van mijn vriendinnen. Koken doe ik voor twee dagen altijd. Was en strijk doe ik in etappes.

Mijn ergotherapeut is zeker een topper. Echt zo blij met haar.

Login of registreer om te reageren