Benauwd na een werkdag

09-03-2019 om 07:52 uur

Beste allemaal,

Sinds kort ben ik werkzaam bij een bedrijf waarbij ik dagelijks in verschillende labs en ziekenhuizen kom om metingen en reparaties te verrichten aan flowkasten. Soms in een ML2, ML3 en cleanroom. Op zich een leuke afwisselende baan, maar het is mij opgevallen dat ik benauwd reageer op onder andere de ethanol die men daar gebruikt en wellicht op meerdere stoffen.
Aangezien ik al jaren nauwelijks medicijnen gebruik, valt het juist op dat ik de laatste weken steeds vaker m’n Bricanyl inhalator gebruik.

Dat heeft mij aan het denken gezet of dit wel de juiste baan is. Ik wil het namelijk die laten escaleren.

Tips zijn welkom.

Login of registreer om te reageren
09-03-2019 om 08:12 uur

Ik denk zelf dat t regelmatig bricanyl gebruiken geen probleem is als je vrrder geen klachten hebt als bv moeheid.
Een fijne baan is ook belangrijk en stoffen als ethynol kun ji niet weren met je baan.

Misschien even met je huisarts overleggen wat je t beste kan doen, hij kent jou en je medische geschiedenis.

Login of registreer om te reageren
11-03-2019 om 15:35 uur

Ruik je echt de Ethanol? Kun je ook geen alcohol drinken, of heb je daar dan geen last van. Mogelijk reageer je op meer vluchtige stoffen. Het kan ook een toevalligheid zijn, er waren nogal wat virussen rond, die je luchtwegen kunnen prikkelen. En zoals emsepems zegt, het is lastig om met jouw baan dit soort vluchtige stoffen te vermijden. Een mogelijkheid kan nog zijn om een masker te dragen dat die vluchtige stoffen kan filteren. Maar om daar nu 8 uren mee aan het werk te zijn...... is ook zo wat.

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 11:18 uur

hoi
ik heb hetzelfde probleem, echter het stofje ethanol wordt ook als vulmiddel gebruikt in vele puffers. ik ben hier achter gekomen omdat ik continue benauwd bleef bij het gebruik van pompjes, alleen met vernevelen ging t. mijn longarts heeft zich rot gezocht naar een luchtwegverwijderaar en een corticosteroid waar deze stof niet in zit en sindsdien gaat t iets beter... mijn tip check even de ingrediënten op de verpakking, niet op t puffertje zelf want vaak staat het daar niet op

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 17:23 uur

Hier ook bekend met dit probleem. Is lastig, zeker wanneer je beroepshalve hier vaak mee in aanraking komt.
Misschien kun je aan een deskundige alternatieven vragen zodat je lijf minder belast wordt.
Arbo dienst van je werk vragen bij wie je hiervoor moet zijn.

En inderdaad ook mijn longarts heeft gezocht naar medicijnen die geen ethanol bevatten. Wanneer er medicijnveranderingen zijn gaat dat ook met 1 tegelijk zodat het duidelijk is wat mijn reactie hier op is.

Login of registreer om te reageren
08-10-2020 om 08:02 uur

Ik werk in de schoonmaak en maak een labaratorium schoon. Vorige week pas vernomen, van een medewerkster aldaar, dat ethanol dampen gevaarlijk zijn. Ze maken daar hun labtafels mee schoon als ze naar huis gaan.Daarna kom ik binnen, om de boel schoon te maken. Ik weet wel, dat ik altijd hoofdpijn heb daar en last van de keel krijg. Heb copd gold 3.

Login of registreer om te reageren
04-01-2022 om 12:43 uur
Reactie op kaduuk

hoi
ik heb hetzelfde probleem, echter het stofje ethanol wordt ook als vulmiddel gebruikt in vele puffers. ik ben hier achter gekomen omdat ik continue benauwd bleef bij het gebruik van pompjes, alleen met vernevelen ging t. mijn longarts heeft zich rot gezocht naar een luchtwegverwijderaar en een corticosteroid waar deze stof niet in zit en sindsdien gaat t iets beter... mijn tip check even de ingrediënten op de verpakking, niet op t puffertje zelf want vaak staat het daar niet op

Ik hoor graag welke puffen je kreeg voorgeschreven want ik reageer ook niet goed op de ethanol in puffend
Alvast bedankt
Mimi

Login of registreer om te reageren
06-01-2022 om 13:45 uur

Wanneer mensen korter dan een uur eenmalig worden blootgesteld aan concentraties ethanol kleiner dan 1900 mg/m3 ondervinden ze geen irritatie in de luchtwegen of andere klachten.
Bij blootstelling aan concentraties hoger dan 3000 mg/m3 worden klachten als hoesten, droge keel en prikkeling van de neus gemeld.
Dit is echter 3 keer zoveel als de wettelijk toegestane maximale concentratie.
De huidige bestuurlijke grenswaarde voor ethanol in de lucht op de werkplek bedraagt in Nederland 1000 mg/m3

Bij het werken met ethanol moet de werkgever de werkplek zo inrichten dat deze dagelijkse maximale concentratrie niet wordt overschreden, bijvoorbeeld met afdoende afzuiging.
Het feit dat u klachten ervaart vind ik zorgelijk.

Login of registreer om te reageren
06-01-2022 om 21:43 uur

Mijn longen reageren vooral op geuren (o.a. ethanol=alcohol) en rook.
Ethanol wordt gebruikt als drijfgas, dat in een aerosolpuffer zit.
Hiervan krijg ik een opgezet gezicht en een ziek gevoel.

Ik gebruik Seretide daar zit als drijfgas norfluraan in en daar kan ik wel tegen.
Ook zijn er andere medicijnen/andere inhalatie mogelijkheden. Longarts en/of apotheker kunnen een alternatief middel voor je opzoeken.

Wanneer je ergens sneller op reageert dan gemiddeld, is dat moeilijk uit te leggen aan je omgeving. Zo heb ik nu heel veel last van het feit dat je overal je handen met desinfectiemiddel(alcohol) moet schoonmaken. Er zijn mensen die hier helemaal niets van merken maar voor mij betekent het nadenken om hier zo min mogelijk last van te hebben. Anders reageren mijn longen heftig en word ik er ziek van.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren