Brandend maagzuur

20-12-2021 om 09:51 uur

De afgelopen 3 maanden merk ik dat ik steeds meer moet boeren. En dan bedoel ik bij alles. Nuchtere maag, water drinken, gewoon pasta eten. Voortdurend. Soms voel ik boeren vastzitten, dan wil ik boeren, maar het gebeurt niet. Als ik water drink dan is het alsof ik bij elke slok die naar binnen gaat iets voel borrelen in mijn slokdarm (achter linkerborst). En soms komen er gorgel geluiden uit mijn keel, alsof er heel veel speeksel vloeit. Ik liep hier 2,5 maand mee rond, en dacht dat het misschien hyperventilatie (verkeerd ademen) en aerofagie (luchthappen) was. Veel stress en al, en dit soort klachten die ik daarvan krijg, helpen natuurlijk niet, vicieuze cirkel.

2 weken geleden begon ik ook een lichte kriebel onder mijn keel te voelen. Iets heel aparts is dat ik in de dagen erna enkele keren heb meegemaakt dat ik een hap eten doorslik en er dan een soort zucht uit mijn keel komt, moeilijk uit te leggen. Sinds 1,5 week heb ik ook een bittere smaak in mijn keel en rond de avond doet mijn keel ook pijn (een beetje dat gevoel in je keel wanneer je koorts gaat krijgen). Keelpijn met mijn werk is niet te doen, donderdag toch maar naar de dokter gegaan.

Ik verwachtte dat de dokter mij naar stress of spanning zou vragen, maar al na het zeggen dat ik van alles moet boeren, geeft hij aan dat het maagzuur is. Nu heb ik de symptonen van maagzuur gezien, en dat lijkt niet geheel op wat ik heb.

Geen pijn achter borst, ik kan gewoon slapen, ook heb ik geen zure oprispingen (heb ik weleens meegemaakt na heel veel eten, en dat is echt vreselijk), maar ik ben geen dokter.

De dokter heeft mij een proefbehandeling Famotidine meegegeven, dat is een maagzuurremmer, deze moet ik 14 dagen 2x per dag slikken. Daar ben ik inmiddels de derde dag nu braaf mee bezig, fingers crossed dat ik geen bijwerkingen krijg.

De dokter noemt het wel een proefbehandeling, maar hij lijkt er van overtuigd dat mijn klachten binnen een paar dagen minder zullen zijn. Dat zei hij ook toen ik zijn diagnose openlijk in twijfel trok, hij lachte toen en zei als je de maagzuurremmer slikt, zullen je klachten binnen een paar dagen al minder zijn. Geen vervolgafspraak, geen verzoek om over 2 weken toch even te laten weten hoe het gaat. De dokter lijkt er zeker van te zijn dat ik met de maagzuurremmer over 2 weken weer de oude ben. Dat begrijp ik niet.

Ik heb inmiddels veel gelezen over brandend maagzuur, en dat is niet iets dat zomaar verdwijnt? Het kan inderdaad even wegtrekken door medicijnen, maar daarna komt het toch altijd terug. Ik vind het bizar dat de huisarts dus niet de oorzaak wil achterhalen.

Als ik het goed begrijp kan je brandend maagzuur in 2 groepen onderscheiden:

-Incidentele brandend maagzuur: Dan heb je even een oprisping, en soms heb je dan een paar uur of een dagje nog last. Sluitklepje van je maag naar slokdarm functioneert even niet goed. Hierbij zou een commercieel middel als Rennie kunnen helpen.
-Langdurige brandend maagzuur: Dan heb je dagen, weken, maanden brandend maagzuur. En dat moet dan door een middenrifbreuk komen. In dit geval heb je eigenlijk een maagbinder nodig.

Ik heb dit al 3 maanden. Op sommige dagen lijkt het minder, op andere dagen erger, maar dit zou silent reflux genoemd worden in plaats van acid reflux. Bij het laatste heb je bijvoorbeeld een branderig gevoel achter je hart. Ik heb dat niet. Maar hier zou dus sprake van een middenrifbreuk moeten zijn. Hoort mijn dokter dit niet te willen achterhalen?

Natuurlijk zie ik op tegen een gastroscopie, maar 5 of 10 minuten afzien vs maandenlang mogelijk onnodig medicijnen slikken, ik kies wel voor paar minuten met behulp van roesje afzien.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk het volgende: Is er hier iemand die langdurig brandend maagzuur had, en die daar nu helemaal (zonder medicijnen te slikken) daar geen last meer van heeft?

Login of registreer om te reageren
20-12-2021 om 10:02 uur

Ik vind je klachten idd zeker daarbij passen en je hoeft niet perse álle symptomen te hebben voor een diagnose
Maar wat je eerdet
schreef over keel en slikken en pijn en raar gevoel,
ook achter je borst
kunnen echt hieraan gelinkt
zijn! Denk zeker
dat je
Huisarts in goede richting denkt en behandelt!’

En als je t al langer hebt duurt t ook langer voor t weer rustiger wordt
Ik heb t wel eens bij een ab kuur bijv dat t opeens maagklachten geeft en t niet uitmaakt wat ik
eet of drink, alles
doet pijn. Dat duurt ook echt even voor t weer over is, moet echt slijten zogezegd.
En jij loopt er al lang mee!
Denk dat deze medicatie helpend is, maar even tijd nodig heeft

Als t straks beter gaat kan je misschien patroon
ontdekken bij welke voedingsmiddelen
of dranken het uitgelokt wordt
Ik moet bijv geen
vruchtensappen
drinken want krijg k geheid last van
En als k last heb en k drink melk merk ik dat het goed doet.
Maar dat is echt heel persoonlijk en een uitproberen

Hoop dat je nu eindelijk rust gaat krijgen aangaande
je klachten.
En weer ontspannen kunt eten en drinken en ervan genieten.
Maar gun het de
tijd!! 2 weken lijkt me nog kort namelijk.

Login of registreer om te reageren
20-12-2021 om 13:30 uur

Door gespannen te zijn gaat je middenrif en buikspieren ook in een soort kramp. Maar het kan ook zijn dat je niet goed tegen bepaalde voedingsmiddelen kunt. Ik kreeg het zuur door tomatensoep, nasi met saté, sinaasappel bijvoorbeeld. Ik slikte Ranitidine, wat heel erg goed hielp, helaas is dat uit de handel genomen. Ik slik nu Omeprazol maar kan nog steeds niet alles eten. Maar heeft de arts nu al voorgesteld om een scopie te laten doen? Men doet dat meestal alleen na een bepaalde leeftijd of als de klachten zo ernstig zijn, dat het serieus moet worden onderzocht.

Login of registreer om te reageren
11-01-2022 om 22:31 uur

Update: 4 weken 2 keer per dag Famotidine geslikt.

Ik boer nog steeds voortdurend. Kriebel keel, bittere smaak, keelpijn.

We kunnen dus wel stellen dat er iets veel ernstigers aan de hand is.

Ik vrees een grote middenrifbreuk, slokdarmvernauwing, slokdarmkanker etc.

Nog 2 weken slikken en dan gaat de medische molen van start:

-MDL arts
-Gastroscopie
-Operaties
-10 medicijnen die ik de rest van mijn leven moet slikken
-Ziekenhuis in en uit.

Ik ben bang 😭

Login of registreer om te reageren
11-01-2022 om 22:33 uur
Reactie op Thirza

Door gespannen te zijn gaat je middenrif en buikspieren ook in een soort kramp. Maar het kan ook zijn dat je niet goed tegen bepaalde voedingsmiddelen kunt. Ik kreeg het zuur door tomatensoep, nasi met saté, sinaasappel bijvoorbeeld. Ik slikte Ranitidine, wat heel erg goed hielp, helaas is dat uit de handel genomen. Ik slik nu Omeprazol maar kan nog steeds niet alles eten. Maar heeft de arts nu al voorgesteld om een scopie te laten doen? Men doet dat meestal alleen na een bepaalde leeftijd of als de klachten zo ernstig zijn, dat het serieus moet worden onderzocht.

Nee, natuurlijk niet. Meest onbekwame huisarts ooit. Laat mij dus zomaar 6 weken maagzuurremmers slikken. Ben benieuwd wat hij over 2 weken zegt.

Login of registreer om te reageren
11-01-2022 om 22:33 uur
Reactie op Edelweiss

Ik vind je klachten idd zeker daarbij passen en je hoeft niet perse álle symptomen te hebben voor een diagnose
Maar wat je eerdet
schreef over keel en slikken en pijn en raar gevoel,
ook achter je borst
kunnen echt hieraan gelinkt
zijn! Denk zeker
dat je
Huisarts in goede richting denkt en behandelt!’

En als je t al langer hebt duurt t ook langer voor t weer rustiger wordt
Ik heb t wel eens bij een ab kuur bijv dat t opeens maagklachten geeft en t niet uitmaakt wat ik
eet of drink, alles
doet pijn. Dat duurt ook echt even voor t weer over is, moet echt slijten zogezegd.
En jij loopt er al lang mee!
Denk dat deze medicatie helpend is, maar even tijd nodig heeft

Als t straks beter gaat kan je misschien patroon
ontdekken bij welke voedingsmiddelen
of dranken het uitgelokt wordt
Ik moet bijv geen
vruchtensappen
drinken want krijg k geheid last van
En als k last heb en k drink melk merk ik dat het goed doet.
Maar dat is echt heel persoonlijk en een uitproberen

Hoop dat je nu eindelijk rust gaat krijgen aangaande
je klachten.
En weer ontspannen kunt eten en drinken en ervan genieten.
Maar gun het de
tijd!! 2 weken lijkt me nog kort namelijk.

Wacht, waarom zou 2 weken tekort zijn? Moet ik het 3 maanden slikken?

Login of registreer om te reageren
13-01-2022 om 06:44 uur

Kom je nu weer naar hier terug omdat ze je bij Viva hebben weggetrapt?

Login of registreer om te reageren
13-08-2023 om 19:06 uur
Reactie op kluun1985

Update: 4 weken 2 keer per dag Famotidine geslikt.

Ik boer nog steeds voortdurend. Kriebel keel, bittere smaak, keelpijn.

We kunnen dus wel stellen dat er iets veel ernstigers aan de hand is.

Ik vrees een grote middenrifbreuk, slokdarmvernauwing, slokdarmkanker etc.

Nog 2 weken slikken en dan gaat de medische molen van start:

-MDL arts
-Gastroscopie
-Operaties
-10 medicijnen die ik de rest van mijn leven moet slikken
-Ziekenhuis in en uit.

Ik ben bang 😭

Hoe gaat het nu, Kluun? Dit klinkt als brandend maagzuur inderdaad. Via functional medicine of integrale geneeskunde zijn er allerlei manieren om dat maagzuur in te dammen en te onderzoeken waarom je oprispingen hebt. Soms kan dat namelijk komen door problemen in je microbioom: bacteriële overgroei, candida, parasieten. Als je dat behandeld, zou evt het brandende maagzuur ook minder moeten worden. Overigens zijn er ook operaties mogelijk via de reguliere weg. Ook maagzuurremmers kunnen een uitkomst bieden, maar die kunnen ook je microbioom wat aantasten.

Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat.

Alle goeds,

Ak

Login of registreer om te reageren