luchtbevochiger??

04-04-2022 om 23:41 uur

Ben nieuw op dit supergrote en super goede forum, kan zijn dat ik naar de bekende weg vraag. If so: zeg me even waar en hoe ik moet zoeken.

Ik heb van van alles last: van droge lucht tot rook tot chloorlucht tot kook en bak geurtjes tot weerswisselingen. Klachten: hoesten (soms), jeuk, (toen het vroor heel erg), soms een grote rode sterk jeukende ronde vlek onder één oksel. Soms echt eczeem (in mijn gezicht, rond mijn ogen, achter mijn oren, mond, op mijn hoofdhuid. s nachts sta ik soms echt op om al krabbend naar al mijn talloze indifferente (FNA apotheek) zalven te grijpen (bloed zit dan al aan de lakens). Oh ja, ook jeuk op een "prive" plek. En onder mijn beha. Zalven helpen goed, maar ik voel me net een wandelende vaseline pop. Tja, ik was mijn pyjama's maar zeer vaak.

Verder hoest ik 's ochtends, vooral als ik in Adam verblijf. Niet in Heemstede, daar adem ik graag en vaak zeer diep in. Ik doe aan snelwandelen daar. Ik piep nooit, alleen 2 keer in mijn leven kreeg ik geen lucht bij de IN ademing (zg stridor). Dat is heel lang gelden, ik ben nu 69, ik was toen 30.Ik zal het niet gauw vergeten, want ik stikte bijna. Alsof je door een vastgeplakte mond moet inademen. Uitademen ging nog net (van de lucht die er nog in zat)

Nu net heb ik een benauwdheidsaanval gehad waarbij ik ook geen lucht kreeg, maar toen had ik erg hard gerend door Sahara zand, rook van rokers en hash vd toeristen in mijn mooie Adam. . (zie ook mijn introductie)

Ik sport veel, gaat goed. Ik ben veel buiten heb een goede conditie. Al mijn bloedwaarden zijn goed (lever, ontsteking etc)

Toch scheelt mij iets. Ik ga het laten onderzoeken (was al bij een internist, dermatoloog, allergoloog, niemand vindt eigenlijk iets) Da HA schrijft me af en toe ventolin en flixotide voor, dat helpt goed. Ik krijg nu ook een anti allergie pil. (als alles verdwenen is, de jeuk, de benauwdheid en zo, na 6 weken, dan kan ik zonder medicijnen)

Allergie testen negatief op alles. Alleen ik merk als het thuis stoffig is (ik heb dus nergens tapijt). Maar stof test was ook al neg.

VRAAG: er zijn heel dure "luchtbevochteraars" apparaten te koop, sommige zelfs ioniserend, oftewel reinigend. Idem voor een airco. Ik heb heb hepa filter in mijn stofzuiger.

Mij helpt: raam open (mits de A10 niet in mijn gezicht blaast, of allerlei andere vieze auto's onder mijn raam,) natte doeken op de verwarming, speciale reinigende planten vaak nat spuiten, alles stofvrij maken. (ik maak zelf schoon, heb geen hulp) Ik heb van die bakjes aan de verwarmingen hangen, maar die doen me weinig tot niets. Oh ja, in de tropen (zeer hoge vochtigheidsgraad) had ik nergens last van.

Wat helpt jullie? 1. Zo'n duur apparaat? Zo'n sta in de weg? 2. Een airco met en ioniserend werking (nog duurder).

Ik ben het uit proberen een beetje zat en heb mijn HA een verwijzing gevraagd naar een longarts of een astma centrum, dat mag zij kiezen. Ik wil niet mijn eigen dokter blijven spelen.

Wie helpt wat? Dank, sorry voor de langdradige post. Alvast bedankt en zeg me vooral als dit ergens hier allang beantwoordt is. groet, Marouhah.

Login of registreer om te reageren
07-04-2022 om 17:02 uur

Of een aquarium zoals ik heb 😅 wel af en toe bijvullen

Login of registreer om te reageren