Topflow ok toch benauwd zijn

13-05-2022 om 08:58 uur

Hallo forumleden , na 6maanden zwaar te sukkelen met de astma onder controle te krijgen is het nu wat beter.... Maar nog niet hoedat ik zou willen zijn. Ondertussen in die tijdspanne zit ik met een hoop medicatie die ik moet nemen daarvoor nooit niets moeten nemen daar baal ik toch van. Inuvair ,bispressil, bellozal nu ook spuiten xolair tegen chronische urtecaria .... Maar ok ik merk wel nog dat ik vaak benauwd word zo het gevoel dat echt alles knijpt en verkrampt in je spieren ook in de rug en merkt dan echt wel dat ik precies minder goed adem omdat ik zo een band rond mij voel maar dan neem ik m'n topflow en blaas altijd boven de 500 soms zelfs 600 en toch is het alsof ik zwaarademig ben ?
Hebben nog hier mensen last van is dit wel aan de astma te wijten? Ook het bijkomen ingewicht ben ik niet over te spreken van een 73kg ben ik op 3maand tijd naar 80kg gegaan en erblijft bijkomen ligt dit mss aan de puffer? volgens mijn arts niet.....

Groetjes

Login of registreer om te reageren
13-05-2022 om 13:59 uur

Je kunt inderdaad wat aankomen door pufjes waarin corticosteroïden zitten, meestal gebeurt dit eerder bij prednison gebruik maar hetmkan wel door bepaalde puffers.
Misschien beweeg je ook minder door de benauwdheid?
Bij zwaarder worden kun je ook benauwder zijn , je moet het ten slotte mee dragen, heb je misschien ook last van hooikoorts of andere allergieën, dan kan een allergie pil misschien helpen?
Sterkte en het is gewoon vervelend genoeg, groetjes, Jolien🍀

Login of registreer om te reageren
15-05-2022 om 07:11 uur
Reactie op goudvisje

Je kunt inderdaad wat aankomen door pufjes waarin corticosteroïden zitten, meestal gebeurt dit eerder bij prednison gebruik maar hetmkan wel door bepaalde puffers.
Misschien beweeg je ook minder door de benauwdheid?
Bij zwaarder worden kun je ook benauwder zijn , je moet het ten slotte mee dragen, heb je misschien ook last van hooikoorts of andere allergieën, dan kan een allergie pil misschien helpen?
Sterkte en het is gewoon vervelend genoeg, groetjes, Jolien🍀

Hey Jolien , ik gebruik reeds hoge dosisen bellozal dat is een antihistamine... En idd zit meer stil ben al 3 maand thuis dus werk niet en thuis zijn het enkel prulletjes die ik doe. Maar is het normaal je super benauwd te voelen spierpijn over heel je lichaam precies ook in de rug en wervels en dan toch een topflow die zo hoog is ....zou willen weten als er mensen zijn die dit ook ervaren ...? Ik lees hier overal astma ervaringen met topflows van 300 en 400 Enzo ..... Vind dat zo raar . .

Login of registreer om te reageren
15-05-2022 om 07:42 uur

Het zou goed kunnen dat je verkeerd adem haalt, waardoor je die pijn hebt en benauwd voelt. Je hebt dan een goede flow.
In je longen zitten geen spieren, dus daar kan de pijn niet vandaan komen.
fysiotherapie zou dan kunnen helpen.

Best vervelend allemaal, beterschap!

Login of registreer om te reageren
15-05-2022 om 08:32 uur

T zou theoretisch ook kunnen zijn dat je in goede doen nog hoger blaast en dat 500-600 voor jou al wat aan de lage kant is.
Peakflow waarden zijn echt heel persoonlijk

Maar als je zowel met als zonder benauwdheid ongeveer hetzelfde blaast; dan zou er idd sprake kunnen zijn van een verkeerde ademhaling.

Login of registreer om te reageren
15-05-2022 om 14:33 uur

Ik blaas eigenlijk altijd sinds ik het aan het bijhouden ben tussen de 500 en 600 indien ik niet benauwd ben en dat is maar heel af en toe is het meer richting de 600 indien ik benauwd eerder rond de 550 maar dat is ook geen groot verschil.... Samen met de extreme vermoeidheid en verkrampte spieren dat ik heb is het gewoon klote om degelijk te functioneren ... Was al aan het denken dat er mss wat anders in het spel zat. Maar bedankt voor de reacties morgen naar de ha vragen voor eventueel verder onderzoek en woensdag naar de longarts voor te checken als men no eindelijk geraakt is die was 6 weken geleden nog 60...

Tnx

Login of registreer om te reageren
16-05-2022 om 09:12 uur

Tussen je piekflow en spierpijn (daar ga ik van uit, dat het dat is, maar ik ben geen arts), is geen directe relatie.
Sowieso is je piekflow individueel bepaald. Wat voor jou hoog is, kan voor een ander laag zijn. En andersom.

Ik denk eerder aan een onjuiste ademhaling. Dagelijks rekken en strekken kan helpen. Zowel preventief als om er vanaf te komen.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-05-2022 om 12:42 uur

@pukkie1983, een goede fysiotherapeut kan direct zien aan je ademhaling of je te hoog in je ademhaling zit, dit geeft pijnlijke spieren, ze kunnen je veel leren ook hiermee. Wat @emsepems ook al schreef zie ik nu, plus cijfertjes zeggen nooit alles.
Geldt hetzelfde bij saturatie, je kunt een hoge saturatie hebben en toch stikbenauwd zijn.
Zitten er corticosteroïden in je pufjes dan kun je ook daar wat van bijkomen in gewicht, meestal minder dan met prednison pillen maar het kan, zeker icm minder bewegen, ook daar kan de fysio je mee helpen plus een diëtist misschien nodig.
Succes en sterkte 🍀

Login of registreer om te reageren