Heb jij nog gesport vandaag? #66

24-05-2022 om 18:22 uur Gesloten

En hier weer een nieuw topic Sporten.
Hier kun je alles kwijt over sporten, bewegen etc.

De reacties zijn gesloten.
28-05-2022 om 17:20 uur

Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.

Wij hebben pauze gehouden bij een fietsmaatje die een blessure heeft. We konden daar lekker in de tuin zitten.

28-05-2022 om 17:28 uur
Reactie op Caroline81

@Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.

28-05-2022 om 21:14 uur

Die maximaaltest heb ik ook gehad tijdens revalidatie en dan was het een fietstest, inderdaad de 15RM volgens mij met legpress, leg extension, en 2 arm oefeningen bij de een moet je wat naar beneden trekken en bij de ander wat vooruit duwen.
Verder was het niet-lineair trainen op basis daarvan volgens wetenschappelijk onderzoek en na x-aantal weken weer herhalen en op geleide van hoe zwaar je de training vind opbouwen maar hij ging wel elke 2 weken sowieso iets omhoog.

Niemand kwam vermoeid de sportzaal uit en bijna iedereen boekte eigenlijk best wel vooruitgang doordat je minder traint maar efficiënter. Echt een nuttige methode en mijn fysio heeft het onderzoek gekregen na mijn revalidatie en gebruikt het nu ook bij meer mensen die last hebben van de longen, hij is namelijk eigenlijk gewoon een sportfysiotherapeut.
Veel longfysio’s werken nog volgens hartrevalidatiemethoden die voor hartrevalidatie super werken, maar voor de longen weer veel minder. De manier van trainen is echt heel anders en super interessant😊 hopelijk wordt deze kennis echt sneller verspreid! En natuurlijk is het geen gouden standaard en is soms maatwerk nodig, maar ik heb zelf het verschil ervaren en dat was enorm!

29-05-2022 om 13:08 uur
Reactie op Caroline81

Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.
.

Ik lees dit topic eigenlijk nooit meer, maar dacht toch eens kijken of er nog handige tips of weetjes in staan. Zoals vormen van bewegen of welke hometrainer is nu een topper.

Als ik de berichten lees, dan word ik zo verdrietig en voel ik me zo beperkt.
Dit topic is meer een topic van kijk mij eens en dat is jammer. Voor mij persoonlijk.

Dus jippie kan het beter niet lezen.

Om de vraag even aan anderen te stellen, hoe ervaren jullie dit?

Trouwens caroline super dat dit allemaal lukt😀. Ik ben echt super blij voor je

29-05-2022 om 15:46 uur

@jippie46 persoonlijk zie ik het niet zo, maar ik kan me voorstellen dat het wel zo kan voelen.

Ik kan al een lange tijd niet sporten en dat was bijvoorbeeld vandaag douchen, maar ik denk dat de meeste gewoon als intentie hebben om hun ervaringen en ook successen te delen en soms ook de mindere dingen qua sporten of vooruitgang oid.
Ik vind het mooi dat mensen zich vrij voelen ook dit te delen en ook voor niet-actieve forumleden dat ze zien dat een longziekte niet per se hoeft te betekenen dat niks meer kan.

Ben ik nooit jaloers? Natuurlijk wel! Maar ik vind het ook super dat anderen sommige dingen wel kunnen. Ik heb geleerd om mezelf met mezelf te vergelijken en wat voor mij op dat moment een mijlpaal is, denkt iemand anders misschien bij oh maar dat is peanuts of iemand anders denkt wauw ik zou willen dat ik dat kon.
Vaak zodra ik weer eindelijk wat mag doen qua wat ik sporten vind (bijvoorbeeld bepaalde oefeningen bij de fysio, weer op de hometrainer bij de fysio) dan deel ik dat pas hier, al is momenteel wassen en aankleden al sporten.

Maar het is heel persoonlijk hoe iets je raakt en opvat en ik vind het ook echt wel vaker dan eens confronterend, maar probeer dan te refereren aan mijn allerslechtste dagen en wat ik nu alweer bereikt heb en dan ben ik het zelf gelukkig vaak alweer kwijt. Maar dat is iets wat voor mij werkt en hoeft niet voor iedereen te werken natuurlijk.

Zo kunnen meerdere topics op verschillende manieren geïnterpreteerd worden en wat daar wordt gedeeld. Het is allemaal afhankelijk van je eigen referentiekader en die is voor een ieder anders gevormd door alles wat je meemaakt in het leven, je karakter, nou eigenlijk gewoon door alles.

29-05-2022 om 16:43 uur

Na even nadenken, is het denk ik het benoemen van de afstand 67,5 km fietsen die me triggert🥲.
Toen ik nog gezond was, was dat al zo ver en meer voor de echte sporters. Toen waren er nog geen elektrische fietsen. Maar dan nog, met elektrische fiets ook ver.

Ik vergelijk mezelf ook altijd met me, My and i
En ik gun echt iedereen alles en iedereen mag alles schrijven op het forum.
Dus ik toch ook😳

29-05-2022 om 17:01 uur

Beetje jammer dat je net die post eruit pikt en niet alle andere eromheen waar anderen, Emsepems, Dominique, Suus, ik en nog meer schrijven over onze revalidatie. Als je verder leest zie je dat Caroline ook niet altijd fit genoeg is om zo'n afstand te fietsen. Dan mag het toch ook benoemd worden als het een keer wél lukt. Ik vind het fijn dat daar ook ruimte voor is. Het forum is over het algemeen al een verzameling mensen met ernstig astma wat best af kan schrikken als je een mildere vorm van astma hebt. De meeste mensen met astma kunnen gelukkig wel een relatief normaal leven leiden en sporten op een redelijk niveau. Ik denk dat het goed is dat daar ook een plaats voor is.

Ik vind dit een fijn topic juist omdat er overal over gepraat kan worden, over die eerste keer weer een rondje buiten doen na ziekte of een operatie tot een flinke sportieve prestatie als zo'n eind fietsen. We motiveren elkaar en er is overal waardering en respect voor.

29-05-2022 om 19:22 uur

Excuses dat ik mensen misschien gekwets heb met mijn post. Dat is niet de bedoeling. Ik wilde gewoon vertellen wat ik zaterdag aan sport had gedaan.

Ik heb een lichamelijke beperking en astma.
Met veel sporten kan ik niet mee doen omdat niet alles aangepast is. Dat heb geaccepteerd en ik heb er vrede mee.

Mijn fietsmaatjes baalde wel van de blessure. Maar we hebben haar een hart onder de riem gestoken.

29-05-2022 om 19:25 uur
Reactie op Daantje
Reactie op Caroline81
@Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.

Mooie prestatie Daantje! Daar mag je echt trots op zijn!

29-05-2022 om 19:28 uur

Vandaag een beetje uitgerust. Aan het eind van de middag naar de sportschool geweest.

Krachttraining gedaan en en 30 minuten indoor roeien.