Heb jij nog gesport vandaag? #66

24-05-2022 om 18:22 uur Gesloten

En hier weer een nieuw topic Sporten.
Hier kun je alles kwijt over sporten, bewegen etc.

De reacties zijn gesloten.
29-05-2022 om 19:31 uur

Sporten, bewegen wat is nou het beste? Vroeger was hardlopen gezond nu praat men liever over wandelen, is minder blessuregevoelig. In de tuin werken en o.a. stofzuigen wordt ook als goede beweging gezien. Zitten is het nieuwe roken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Wat belangrijk is is dat we niet blijven zitten en regelmatig in beweging komen en daarbij onze grenzen in de gaten houden. En dat kan per moment, per uur per dag en per week verschillend zijn.
Wanneer ik op mijn nulpunt zit oefen ik toch mijn been, arm, rug- en buikspieren. Heel minimaal en vooral probeer ik goed te ontspannen. Dat valt nog niet mee met longen, die zagen alsof er een boom om moet. Gelukkig helpen de ademhalingsoefeningen van de fysio om toch een redelijk ontspannen gevoel te krijgen. Het geeft me het idee dat ik nog enige invloed heb op een de situatie van een longaanval.
Wanneer ik dan langzaam opkrabbel kijk ik eigenlijk nooit naar afstanden die ik afleg maar meer naar de tijd die ik er mee bezig ben. Begin met 5 minuten wandelen, fietsen (elektrisch) 10 min. en zwemmen voornamelijk drijven met hier en daar een slag en breidt dit uit. En vind alles oersaai maar ja het moet om weer een beetje conditie te krijgen en uiteindelijk te genieten van het bewegen zelf.
Inmiddels heb ik weer een aardig beweegniveau van 45 min. zwemmen,
30 minuten in de tuin werken, huishouden 50 min., wandelen 45 min. en fietsen vind ik altijd fijn omdat ik graag buiten ben en het elektrisch fietsen een uitkomst is. Alle activiteiten wissel ik af met een poosje zitten (lezen, computer, crea) en
's middags nog een uurtje slapen. Het is niet de dagindeling die ik het meest ideaal vindt maar het werkt en daar gaat het om.
Af en toe wijk ik af van de dagindeling omdat er andere dingen op de planning staan. Meestal leuke dingen of soms iets onverwachts. Het is de kunst om daar ook van te genieten en je rust op een ander moment te pakken.

Groetjes Spirit

29-05-2022 om 20:05 uur
Reactie op Caroline81
Reactie op Daantje
Reactie op Caroline81
@Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.

Mooie prestatie Daantje! Daar mag je echt trots op zijn!

Dankjewel 😊

Ik heb gisteren nog soft stretch yoga gedaan voor mijn spieren. Vanmiddag een rondje gewandeld en vanavond nog een lesje yoga gedaan maar die was wel pittig dus ik heb tussendoor af en toe even pauze genomen. Mijn voet voel ik nu ook wel.

29-05-2022 om 20:36 uur

Zeker dat jij dat ook mag schrijven Jippie, ik zeg nergens dat het niet mag en jij zegt ook nergens dat iemand anders het niet mag. Mooi dat je vindt wat je triggers zijn, dan kan je achterhalen waarom en eraan werken toch? Het mooie is dat we altijs kunnen blijven verbeteren en leren op allerlei vlakken en ook hier van elkaar🥰

@Caroline81 voel je niet schuldig, alleen maar mooi dat je ondanks beperkingen toch bezig blijft en hebt gevonden wat jij wel kan doen💪🏻 En dat ik dan soms stiekem jaloers ben, betekent niet dat ik het jou niet gun!

En mooi beschreven Spirit, ik blijf ook bewegen binnen mijn mogelijkheden, zo doet iedereen zijn best en liggen iedereens grenzen ergens anders en dat verschilt inderdaad per dag en vaak ook op de dag nog.

Zelf vind ik sporten meer zoals de reguliere sporten, wandelen, fietsen en dat soort dingen. Mijn oefeningen van de fysio zie ik als onderhoud😅 en het liefst ga ik gewoon weer te paard zoals vroeger💪🏻 Is ook mijn doel voor dit jaar!

En Daantje hopelijk trekt de spierpijn snel wel en kan je weer lekker snel zelf roeien🥰

29-05-2022 om 21:39 uur

@jippie46 : ik begrijp je gevoel wel, maar persoonlijk denk ik dat niemand hier probeert op te scheppen met hun prestaties. Ik denk dat de meesten gewoon blij zijn dat ze iets kunnen doen en er zijn ook veel die schrijven wat ze 'maar' kunnen. De meesten posten regelmatig en posten zowel als het slecht gaat dan als het beter gaat. In die zin begrijp ik @Caroline81 ook. Voor haar is het een overwinning om dit terug te kunnen fietsen. Maar als je zelf veel slechter bent, dan komt dit uiteraard wat zuur over. En om die afstand in perspectief te zetten: op een koersfiets leg je wel echt iets gemakkelijker lange afstanden af.

Zolang we geen forum willen van enkel 'ernstig astma' en 'COPD 4', denk ik dat we gewoon de verschillen moeten accepteren. Voor de een is 5min stappen een uitdaging, voor de ander een heel stuk lopen of fietsen.

30-05-2022 om 14:34 uur
Reactie op jippie46
Reactie op Caroline81
Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.
.

Ik lees dit topic eigenlijk nooit meer, maar dacht toch eens kijken of er nog handige tips of weetjes in staan. Zoals vormen van bewegen of welke hometrainer is nu een topper.

Als ik de berichten lees, dan word ik zo verdrietig en voel ik me zo beperkt.
Dit topic is meer een topic van kijk mij eens en dat is jammer. Voor mij persoonlijk.

Dus jippie kan het beter niet lezen.

Om de vraag even aan anderen te stellen, hoe ervaren jullie dit?

Trouwens caroline super dat dit allemaal lukt😀. Ik ben echt super blij voor je

Lieve Jippie, het is gewoon dubbel sh*t, dat je zo enorm beperkt bent, ook ik weet wat dit soms doet met een mens.
Ik schrijf hier ook weinig, niet om dezelfde reden, ik lees het weinig dit topic, dat is indd een keus, er zou haast een topic paralympics moeten komen 🙃 grapje natuurlijk om je een klein beetje op te vrolijken.
Bedenk dat wat jij iedere dag voor elkaar bokst, topsport is, iedere dag de "strijd" aangaan om op te staan, douchen /wassen, je toch voor je gezin en man het zo gezellig mogelijk maken dat is sport met een gouden randje...
Ik geef je een dikke knuffel, dat heeft ieder mens nodig.
Het forum is niet alleen een verzameling astma en ernstig astma wat ik ergens las maar :
Astma, ernstig astma, zeer ernstig astma, naast sommige met alle isolatie toestanden erbij ook nog, copd en astma, ernstig copd en daarnaast alle andere longziektes die hier voorbij komen.

Ieder heeft soms die knuffel nodig! Of iemand nu goed kan sporten of in een andere vorm topsport bedrijft.
Alles mag gelukkig ook hier maar soms doet een knuffel even meer.... ❤️😘🍀

30-05-2022 om 16:02 uur

@jippie46
Ja hoor, ik begrijp je wel. Alles wat ik zelf zou zeggen is ook al wel gezegd. Herhalen, al dan niet in andere woorden, doe ik nu niet. Juist omdat jouw opmerking een gevoelige snaar raakte. Ik vind het soms ook een erg confronterend topic. Dat wordt erger naarmate ik meer inlever.
Desondanks meld ik mijn prestaties hier af en toe nog wel. Want dat zijn het uiteindelijk toch, vind ik.

Maar het voorstel van Goudvisje vind ik ook een leuk en goed idee: een topic voor de paralympiërs onder ons. Dat zou voor mij minder confronterend zijn.
Of in de titel het woord -sporten- vervangen voor bewegen.

Vandaag fysio en eindelijk iets kunnen en mogen opbouwen.
Ik mocht op de waterfiets. Dat masseert ook de schouders en bovenrug, altijd prettig, vind ik. En als je staat train je gelijk je evenwicht.
Aan fysio had ik genoeg. De rest van de dag wat aangemodderd.

30-05-2022 om 16:26 uur

De zin van @Nckiie dat het fijn is dat ik weet wat mijn triggers zijn en dat ik daar nu aan kan gaan werken, heeft me erg geraakt🥲 dit is een nare pijnlijke opmerking.

@goudvisje en @Suus01 bedankt voor jullie begrip en soort van steun.

Aan de anderen.
Ik heb 1 item eruit gehaald, maar als jullie teruglezen dan lezen jullie toch zelf ook dat het een opsomming van kilometers, tijden en scores en complimenten en schouderklopjes is. Dat is prima, maar het is ook prima als ik geraakt word en nee ik ben niet jaloers op prestaties van anderen. Ik gun iedereen het beste!!!

Ik ga ook voor het topic Paralympics van @goudvisje

Groetjes Jippie

30-05-2022 om 16:45 uur

@jippie46 het is niet naar bedoeld, sorry dat het zo overkomt. Ik probeer het om te draaien dat je er in positieve zin van kan groeien. Wat ik opmaak uit jouw opmerking is dat het een trigger voor je is om dit te lezen en het raakt je. Mijn vraag is bij mezelf als zoiets me raakt: waarom raakt dit me? Wat kan ik eraan doen dat het me minder raakt of niet raakt, het ombuigen.
Want het raakt je toch dat mensen blijkbaar hier zo goed kunnen sporten of heb ik dat verkeerd begrepen?
Het is daarbij echt helemaal niet mijn intentie om je pijn te doen, ik wil je juist helpen dat je sterker wordt en hier kracht uit kan halen. Dus sorry dat ik je pijn heb gedaan.

En als je goed leest zie je ook de nodige struggles, dat iemand maanden niks kon en eindelijk weer iets wel kan met Emsepems, Daantje en Dominique als duidelijke voorbeelden. En dat mag je complimenteren toch? Ik zou ook super trots zijn als ik weer 5 minuten kan fietsen en dat dan ook hier delen, in mijn geval zou het 5 minuten zijn, in iemand anders zijn geval 5 uur🤷🏻‍♀️

Ik merk dat het mij nu raakt dat ik jou pijn heb gedaan, dus dat is iets waar ik aan kan werken. Hoe kan ik het beter verwoorden dat ik iemand in het vervolg geen pijn doe of kan ik beter zwijgen of laat ik het bij diegene het is tenslotte maar net hoe je iets opvangt. Dat is iets waar ik nu over kan nadenken, aan kan werken en weer van kan groeien😊
Zo bedoelde ik mijn opmerking en niet dat jouw gevoel er niet toe doet, dat jouw problemen niet echt zijn oid of onderdoen voor die van een ander. Ik weet niet hoe ik je pijn heb gedaan op welk vlak dus dat is een speculatie van mij.

Succes allemaal en als je lekker hebt bewogen of gesport vandaag of op een andere manier goed bezig bent geweest💪🏻💪🏻💪🏻

30-05-2022 om 17:44 uur

Ik lees hier juist graag mee, ook al ben ik zelf best beperkt en zou ik dolgraag weer terug gaan naar 20+ uur wedstrijdsport per week (wat me tot 5 jaar geleden nog lukte). Dat mij dat niet meer zal lukken is mijn ding, moet ik een plekje geven en mag nooit reden zijn voor anderen om niet te genieten van hun progressie en dat te willen delen.

Dit is tenminste een topic waarin het gaat over wat wel lukt, dingen die goed gaan. Zo snel verzandt online ervaringen uitwisselen in ‘herken jij dit probleem ook?’ / ‘wie heeft hier ook zoveel last van?’ / ‘ik lig weer in t zkh’ / etc. Ziek, zieker, ziekst, wie heeft het het zwaarst. Daar wordt niemand beter van.

Natuurlijk mogen ook mindere dagen benoemd worden, niet iedereen zit altijd even lekker in z’n vel. Alleen lijkt me dat niet in een topic over sporten thuishoren.

Op zich lijkt het me niet verkeerd om een apart topic te openen voor mensen die een ernstige variant van een longziekte hebben. Aan de ene kant meer herkenning, aan de andere kant minder afschrikwekkend voor mensen die met een diagnose hebben gekregen en daardoor op zoek gaan naar informatie. Wie daar echt behoefte aan heeft kan dat altijd starten. Al hoop ik dat ook daar de toon vooral positief zal zijn: wat lukt er wel op jouw niveau.

30-05-2022 om 18:15 uur

Mooi verwoord Emma!