Cognitieve beperkingen na longontsteking

04-07-2022 om 15:38 uur

Mijn hoogbejaarde vader is onlangs opgenomen geweest wegens een verwaarloosde longontsteking. Na ontslag uit het ziekenhuis kampt hij met vrij serieuze cognitieve beperkingen; vergeetachtig, amper praten, moeilijk een oplossing ergens voor vinden e.d. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe te handelen?

Login of registreer om te reageren
04-07-2022 om 16:05 uur

Een longontsteking kan een delier veroorzaken, dat hevige verwardheid veroorzaakt.
Ik weet niet of daar behandeling voor is, maar ik zou deze bijkomende klachten zeker melden bij de arts!
Sterkte en beterschap

Login of registreer om te reageren
04-07-2022 om 16:40 uur

Wat Edelweiss zegt, zeker melden bij de behandelend arts. Een delier zou kunnen.
Ik heb nog een ander idee. Hoogbejaard. En lang (verwaarloosde longontsteking) heel erg ziek geweest. Dat samen kan enorme vermoeidheid geven. Waarbij ook de dingen kunnen optreden die jij noemt. Praten kost energie. Dus praat je minder. Vermoeidheid kan ook zijn uitwerking hebben op het cognitieve vlak. Herstel kan heel lang duren. In het geval van je vader zou je dan over 6 maanden nog eens moeten kijken naar het verschil met nu. Althans, dat zijn tenminste termijnen die aangehouden worden bij volwassenen die ernstig ziek zijn geweest.

Maar, gezien de leeftijd lijkt het mij verstandig om navraag te doen bij zijn huisarts of longarts. Dat je weet dat er niks over het hoofd gezien wordt.

Sterkte voor je vader en succes met mantelzorgen.

Login of registreer om te reageren
05-07-2022 om 13:13 uur

@Labamba
Het artikel wat je stuurde heb ik niet heel precies gelezen. Maar zo in de gauwigheid lees ik herkenbare dingen die je ook ziet bij, of hoort van sommige mensen met andere infectieziekten. Al dan niet een overlap daarmee.
Vermoedelijk zijn ze dus niet specifiek voor sepsis. Luister maar eens naar verhalen van mensen met restklachten na Q-koorts, covid, chronisch vermoeidheidssyndroom, Pfeiffer, enzovoort. In de meeste gevallen herstelt dit. Wel is (veel) geduld soms noodzakelijk. Soms wel twee jaar of langer.
Een longontsteking kan er ook goed inhakken. Voor gezonde volwassen mensen wordt vaak al een volledige hersteltijd van vier maanden aangehouden.
Sowieso geldt voor alle patiƫnten met longklachten dat rust een gouden medicijn is. Naast geduld.

Het lijkt me de moeite waard om de klachten bespreekbaar te maken met de behandelend arts van je vader.

Login of registreer om te reageren