Astma en pijnlijke/brandende luchtpijp

05-07-2022 om 12:44 uur

Hoi,

Ik ben een vrouw van 42 en twee jaar geleden is mijn astma 'teruggekomen'. Ik had als jong kind astmatische bronchitis, maar ben tientallen jaren vrijwel klachtenvrij geweest. Twee jaar geleden weer erge klachten (als gevolg van allergieën) en sindsdien aan de budesonide (inhalatie poeder), omdat salbutamol niet echt hielp. Budesonide hielp goed tot ik vorige week een virus opliep (covid-test negatief). Dat begon met keelpijn, droge hoest en benauwdheid en na twee dagen ging ik (groen) slijm ophoesten. Al die tijd heb ik ook een zeer pijnlijke, branderig voelende luchtpijp. Sinds gisteren heb ik weer salbutamol gekregen van de huisarts maar ook nu doet het niet zoveel.
Ik slaap heel slecht omdat ik benauwder word en erg moet hoesten als ik lig.
Mijn vraag is nu: hoort een pijnlijke luchtpijp bij astma? Het is vooral 's morgens heel erg.
Ik ben niet bij een longarts onder behandeling. Donderdag heb ik een afspraak bij mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
05-07-2022 om 13:02 uur

Een pijnlijke luchtpijp bij astma zou kunnen. Het kan komen door het hoesten. Of door spierpijn vanwege de benauwdheid. In dat laatste geval kan dagelijks rekken en strekken helpen.
Verstandig om deze klacht ook donderdag tegen je huisarts te vertellen. Hoe meer informatie de huisarts heeft, hoe beter zijn advies zal zijn.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
05-07-2022 om 13:07 uur

Bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker bespreken met mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
06-07-2022 om 18:28 uur

gelukkig zijn er nog meer goede medicijnen dan ventolin. je huisarts wil je vast wel een ander middel geven wat wel helpt.
een kussen onder je matras zodat je hoofd wat hoger ligt vinden veel mensen met benauwdheid fijn, ik ook ;-)

ja, die pijn kan goed van je astma komen
beterschap!

oh, een huisarts kan goed astma behandelen. alleen wanneer de astma niet onder controle komt dan komt er een verwijzing naar de longarts.

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 11:04 uur

Emsepems en Scorpiors, bedankt voor jullie reacties.
Het gaat stukken beter met me.
Salbutamol helpt wèl als ik twee pufjes neem, en dan om de drie uur (na drie uur is het alweer uitgewerkt bij mij). Volgens de huisarts is dat geen probleem als het tijdelijk is.
De dosis budesonide mocht ik verdubbelen, maar dat blijkt niet eens nodig. Gisteren kon ik al af met veel minder salbutamol en vandaag hoop ik het helemaal niet nodig te hebben. De pijnlijke luchtpijp is ook over nu ik veel minder hoest.
En vannacht heb ik eindelijk weer kunnen slapen. Kussen onder matras heb ik geprobeerd, maar daarvan kreeg ik nekpijn.
Nogmaals bedankt voor jullie input!

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 16:42 uur

Ik hoest ook nog wel heel af en toe, maar merk ook dat de hooikoorts iets aan het af nemen is, dus ja daar word je idd wel blij van, blijf alleen nog wel beetje hees, maar ook dat komt wel een x goed. ;)
Verders wat mij ook wel goed helpt, misschien voor jou ook wel goed is, want ik kan niet zo goed tegen stomen onder een theedoek en dan boven een pan hangen, dan krijg ik het juist heel benauwd van, is namelijk wat ik doe, juist onder douch net ff iets heter tot het stoomt en dan ff op die manier stomen, dan gaat bij mij wel goed, en dat helpt ook beetje tegen de verkoudheid, misschien een idee?

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 21:31 uur

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Scorpiors, tijdens het douchen kwam mijn hoest wel flink los iedere ochtend. Fijn was het niet maar wel goed denk ik.

Ik merkte ook dat ik na twee pufjes salbutamol in eerste instantie meer ging hoesten, maar dan kwam er wel slijm los en daarna ging het beter.

Dankzij dit forum, waar ik inmiddels veel op gelezen heb, heb ik veel geleerd over astma en wat ik de volgende keer kan doen als ik verkouden ben of griep heb. Dus daar ben ik heel dankbaar voor.

Login of registreer om te reageren