Astma en pijnlijke/brandende luchtpijp

05-07-2022 om 12:44 uur

Hoi,

Ik ben een vrouw van 42 en twee jaar geleden is mijn astma 'teruggekomen'. Ik had als jong kind astmatische bronchitis, maar ben tientallen jaren vrijwel klachtenvrij geweest. Twee jaar geleden weer erge klachten (als gevolg van allergieën) en sindsdien aan de budesonide (inhalatie poeder), omdat salbutamol niet echt hielp. Budesonide hielp goed tot ik vorige week een virus opliep (covid-test negatief). Dat begon met keelpijn, droge hoest en benauwdheid en na twee dagen ging ik (groen) slijm ophoesten. Al die tijd heb ik ook een zeer pijnlijke, branderig voelende luchtpijp. Sinds gisteren heb ik weer salbutamol gekregen van de huisarts maar ook nu doet het niet zoveel.
Ik slaap heel slecht omdat ik benauwder word en erg moet hoesten als ik lig.
Mijn vraag is nu: hoort een pijnlijke luchtpijp bij astma? Het is vooral 's morgens heel erg.
Ik ben niet bij een longarts onder behandeling. Donderdag heb ik een afspraak bij mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
05-07-2022 om 13:02 uur

Een pijnlijke luchtpijp bij astma zou kunnen. Het kan komen door het hoesten. Of door spierpijn vanwege de benauwdheid. In dat laatste geval kan dagelijks rekken en strekken helpen.
Verstandig om deze klacht ook donderdag tegen je huisarts te vertellen. Hoe meer informatie de huisarts heeft, hoe beter zijn advies zal zijn.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
05-07-2022 om 13:07 uur

Bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker bespreken met mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
06-07-2022 om 18:28 uur

gelukkig zijn er nog meer goede medicijnen dan ventolin. je huisarts wil je vast wel een ander middel geven wat wel helpt.
een kussen onder je matras zodat je hoofd wat hoger ligt vinden veel mensen met benauwdheid fijn, ik ook ;-)

ja, die pijn kan goed van je astma komen
beterschap!