Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

05-07-2022 om 16:48 uur

Hoe kan ik bacteriologisch of parasitair onderzoek laten doen op de inhoud van een mond spoelapparaat.
Ik heb daar namelijk een ontsteking van gehad, en heb daar nu al een half jaar een ZEER LUIDE HOEST aan over gehouden.
Ook kreeg ik last van alle twee de oren en ogen.
Het water dat eruit kwam had op een bepaald moment ook een rare smaak, en het was ook troebel.
Na een half jaar is er via de KNO-Arts een CT-Scan gemaakt, maar men kon niks zien aan de luchtwegen en voorhoofd holten.
Mijn vraag is of het mogelijk is om onderzoek te doen op (vloeistof) het water wat uit het apparaat komt.
Dokters kunnen/mogen dat niet. Maar bij welke Lab's kan ik dat dan wel als particulier laten doen ?

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 08:54 uur

Beste Daan,

Ik begrijp je frustratie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten waar je zoiets kan aanvragen. Ik gok dat als je arts zou meewerken, hij het in theorie zou kunnen aanvragen, uiteraard wel op jouw kosten.

Ik denk dat het als particulier niet eenvoudig is zo'n analyses te laten doen, omdat er heel weinig vraag naar is, niet omdat het niet mag. Maar alles wat nu standaard is, kost nu eenmaal meer en ik denk dat bedrijven waarschijnlijk weinig zin hebben om een contract voor jou op te stellen dat je daarna nog kan afwijzen op de prijs en dan ook nog een protocol op te stellen voor een niet-standaard sample.

Als je denkt dat je hoest komt van een mond-spoelapparaat, waarom laat je dan geen bacterieel onderzoek doen op jouw eigen speeksel/mucus? Ik gok dat je arts hier meer gaat willen in meegaan.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 12:18 uur

Het gaat waarschijnlijk ook niets bevredigend opleveren want zo'n apparaat is niet steriel dus je gaat sowieso van alles kweken waardoor je geen reinkweek hebt en het lastig is om een eventuele ziekteverwekker naar boven te krijgen.

Login of registreer om te reageren
09-07-2022 om 12:55 uur

Ik neem aan dat het door spoelt met water, misschien een idee om eens te proberen door te spoelen met schoonmaak azijn?
En daar na extra na spoelen met gewoon water? Is dat een oplossing< zo dat je hem dan weer kunt gebruiken, ik ken het apparaat niet maar ik doe dat soms ook wel eens met mijn senseo, het heeft wel een reinigings effect, dus misschien helpt het voor dat apparaat ook?
verder wens je heel veel succes, hoop dat er gouw een oplossing komt.

Login of registreer om te reageren