antibiotica 3 maanden om COPD iets te genezen

11-07-2022 om 15:22 uur

Wie kent het antibioticum Zithroma of Arithmomycine? Door mijn ernstige COPD wil mijn longarts dat ik dit 3 maanden ga slikken, want dat zou enorme verbeterend zijn en levensverlengend.
Ik slik nog maar zelden antibiotica, omdat ik er in het verleden PDS van kreeg. Maar hij beweert dat dit antibioticum juist goed is voor de darmen.
Ook ben ik bang dat mocht ik ooit weer longontsteking krijgen, dat antibiotica dan niet meer helpt.
Ik geloof dat je tijdens een antibioticumkuur ook geen probiotica mag slikken.
Wat moet ik nu geloven?

Login of registreer om te reageren
11-07-2022 om 15:59 uur

Beste Donakohler,

Ich ben geen arts, maar ik slik wel zelf Azithromycine.

Azithromychine is naast een antibiotica ook een ontstekingsremmer. Azithromycine kan door dat combi-efficiënt om verschillende redenen een positief effect hebben op je gezondheid. Ik weet niet waarom je longarts dit aan jou voorstelt, daarvoor ken ik je situatie niet goed genoeg en schiet mijn medische kennis ook tekort.

Zoals alle antibiotica heeft ook Azithromycine een negatief effect op je darmflora. Azithromycine verhoogt de darmwerking wel en wordt ook gegeven bij constipatie. Ik gok dat je longarts hierop doelt.

Je mag gerust probiotica gebruiken tesamen met Azithromycine, mijn longarts raadt dit zelf aan.

Azithromycine is een vrij oud antibiotica, en je moet echt niet bang zijn dat (andere) antibiotica niet meer helpen als je een longonsteking zou hebben.

Hoop dat je hiermee wat extra informatie hebt! En ik vond het ook wat beangstigend toen ik azithromycine beginnen nemen ben, dus begrijp je gevoel!

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
11-07-2022 om 20:02 uur

Hoi,

Ik slik nu al 4 jaar Azitromycine en je kan ernaast gewoon probiotica nemen, wel moet je volgens mij qua innametijd opletten maar een apotheker kan je daarin altijd adviseren.
Zoals Tamia zegt werkt deze antibiotica ook ontstekingsremmend en wordt het bij (ernstig) astma ook als onderhoudsmedicatie gegeven.
Sommige mensen krijgen last van hun darmen van deze antibiotica, zelf heb ik daar gelukkig geen last van wat ik met andere antibiotica bijvoorbeeld weer wel heb. Maar dit is per persoon verschillend en een kwestie van uitproberen. Met een goede probiotica verklein je de kans op dit effect al.

Ik heb zelf ook PDS sinds mijn tienerjaren en gebruik medicatie daarvoor op voorschrift van de MDL-arts, die zegt ook niks over de antibiotica, maar eerder over andere medicatie die ik gebruik.

Voor longontstekingen worden vaak andere groepen antibiotica ingezet, dus daar hoeft u zich geen zorgen om te maken.

Succes en hopelijk heeft u er veel baat bij

Login of registreer om te reageren
11-07-2022 om 21:34 uur

Hallo Donakohler,

Ook ik gebruik Azitromycine om ontstekingen (astma en BE) tegen te gaan. Het wordt ingezet als onderhoudsmedicijn.
Op momenten dat ik een longaanval heb, krijg ik zo nodig tijdelijk een andere kuur. antibiotica.
De Azitromycine wordt gedurende die kuur gestopt en start weer na afloop van die kuur.

De dosering van Azitromycine kan verschillend zijn. Bijvoorbeeld 3x per week 500mg of dagelijks 250 mg.
Overleg met de arts wat het beste bij je past.

Ik ervaar geen bijwerkingen van de Azitromycine.
Wel van sommige andere antibiotica maar zoals Nckiie zegt dat is uitproberen. En wanneer het niet goed voelt tijdens een kuur; contact opnemen met de arts om te overleggen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
09-01-2023 om 18:03 uur

Bedankt voor de opmerkingen. Ik heb er intussen meer over gelezen op Pubmed.
Dus ik ga het serieus overwegen. Maar het wordt vooral ingezet bij acute exacerbaties of longaanvallen. Maar ik heb zoiets nog nooit gehad en er ook nooit voor in het ziekenhuis gelegen. Nu zegt mijn longarts dat het vooral gaat om laaggradige ontstekingen, waarvan je niet erg ziek hoeft te worden.

Login of registreer om te reageren