Ik krijg nog maar 2 VENTOLIN en 2 SYMBICORT van Apotheek mee via de Huisarts (nieuwe regel ?)

21-07-2022 om 14:14 uur

Al meer dan 20 jaar bestel ik mijn medicatie Ventolin en Symbicort per 4 elk.
Nu merk ik dat het er nog maar 2 van elk zijn en krijg ik een nieuw recept voor de rest. (volgende keer)
Geval is wel dat ik nu vaker naar de Apotheek moet. Apotheek in het dorp heeft aangepaste tijden. (onhandig)
Bij navraag zegt de Apotheek als ik 4 Ventolin gebruik dat het te veel is ... en moet ik nu opeens voor controle naar de huisarts.
Ze willen zo verspilling van medicatie tegen gaan....

Voor mij is het Hooikoorts seizoen altijd een tijd wanneer ik meer Ventolin gebruik.
De Symbicort werkt 12 uur en gebruik ik dus twee keer per dag.
Maar nu opeens is dit een probleem, en na een gesprek met de doktersassistente zou er iets mis zijn en moet ik op controle.
Advies wat ik kreeg van de assistente is om meer Symbicort te gebruiken en minder Ventolin...
Maar ik snap deze logica niet !
Symbicort werkt 12 uur en Ventolin 4/6 uur.

Ik mag ook geen 2x2 halen via de Apotheek want dan is de Ventolin nog te veel ...

Iemand ook zo'n zelfde ervaring of proberen ze me nu weer aan een nieuw medicijn te helpen ?

PS ik betaal al mijn medicijnen zelf omdat ik van Bufoler zoveel bijwerkingen krijg en het werkt ook niet voor mij.

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 18:46 uur

Het kan prima dat je reageerd op de pollen en dat de symbicort ervoor zorgt dat je longen, je astma rustiger wordt.
dit staat waarschijnlijk los van het ventolin gebeuren.

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 21:56 uur

Het is een Buteyko filosofie dat je ziek wordt van luchtwegverwijderaars, maar dit is niet wat de geneeskunde denkt. Buteyko denkt trouwens dat astma ook niet bestaat. Ventolin geeft wel een vals gevoel. Je voelt je tijdelijk beter, maar de ontsteking in je longen blijft. Neem je nu meer symbicort of je hebt ineens geen ventolin meer nodig? Ik voel me alleszins niet slechter door ventolin, al neem ik het enkel in slechte periodes regelmatig.

Alleszins leuk dat je je beter voelt.

Login of registreer om te reageren
26-07-2022 om 17:57 uur

@Tamia Ja, ik heb het net gelezen van de Buteyko filosofie.
Ze geven ook aan dat het een omstreden methode was maar er was wel meer dan 90% resultaat.

Op dit moment neem ik even helemaal geen Ventolin meer.
Alleen 2/3 keer per dag Symbicort en een hooikoots pilltje.
Tot nu toe gaat het goed en voel niet zo veel druk meer op mijn longen en heb meer zuurstof.

In augustus heb ik een afspraak met een longverpleegkundige en dan gaan we het bespreken.
Ik zou dan ook wel graag het onderzoek van Longarts Buitenweg willen lezen en wat zijn bevindingen zijn.
Kan het op dit moment niet op internet vinden.

Maar ik ben blij dat ik ruimer in mijn zuurstof zit en zal moeten gaan ondervinden wat de hooikoorts voor effect heeft op mijn longen.
Ook ik heb me meerdere keren laten testen voor allergie en daar is ook nooit wat uitgekomen.

Ik zie dat je af en toe Ventolin gebruikt. Ik heb begrepen van mijn arts dat af en toe geen kwaad kan.
Maar ik heb altijd het advies gehad om het standaard te gebruiken en dat kan nadelig zijn.

Login of registreer om te reageren
27-07-2022 om 05:36 uur

@Budget de richtlijnen en inzichten mbt medicatie zijn veranderd de afgelopen jaren.

Waar je vroeger met sommige vormen alleen een noodpuffer (ventolin bijvoorbeeld) mee kreeg, geven ze nu standaard onderhoudsmedicatie van alleen een cortico of een combinatiepreparaat, zo blijft de astma langer en beter stabiel hoe licht deze ook is.

Ik heb pas 5 jaar last van ernstig astma en pas medicatie en wat mij geleerd is. Als je meer dan 4x per week noodmedicatie nodig hebt dan is de astma niet onder controle volgens de laatste richtlijnen, dus ik snap de apotheek in die zin. Ook snap ik jouw reactie hoor! Je hebt jarenlang dezelfde medicatie gebruikt en op deze manier.
Gelukkig lees ik nu dat het met ophogen van de symbicort goed gaat en de ventolin veel minder nodig is, wat een goed nieuws!

En wat ook echt irritant is dat de apotheek inderdaad minder uitgeeft. Normaal haalde ik mijn puffers en kreeg ik er 6 mee en nu 2 of 3, dus zo kan ik heen en weer blijven rijden naar de apotheek… ik snap wel waarom, vanwege de tekorten en bij medicatie wisseling spreken we altijd af dat ik het voor max 2 weken meekrijg ivm mogelijke allergische reacties en daarna voor langere tijd. Maar nu ivm revalidatie in het buitenland moet ik de apotheek echt gaan bellen want ik heb gewoon voor ruim 2 maanden nodig en extra voor het geval er iets niet werkt🙈

Ik hoop voor je dat de symbicort ophoging voldoende blijft en de ventolin niet neer nodig is, dat zou helemaal fijn zijn!

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 08:46 uur

@Nckiie,

Tot nu toe gaat het heel erg goed met alleen Symbicort. Sterker nog het gaat veel beter nu ik de Ventolin niet meer gebruik. Ik merk het heel goed aan mijn gestel en de druk op mijn longen.

Wat betreft de Apotheek is het nu beleid dat je niet meer mee krijgt dan twee maanden.
Ze rekenen uit hoeveel je "mag" gebruiken van je medicatie in twee maanden en dat krijg je dan mee.
Buiten dat het je meer geld gaat kosten door iedere keer de terhandstellingskosten per medicijn 7.50 euro te betalen, ben je nu erg gebonden en heb je minder vrijheid.
Is het een optie voor jou om je medicatie in het buitenland te krijgen ?

Als je denkt dat het niet gekker kan wordt het volgend jaar nog veel erger !
Vanaf 2023 komt er een nieuw medicijbeleid waardoor je pre-voorkeur voor medicijnen komt te vervallen.
Mensen worden dat verplicht om radicaal van het ene naar het andere medicijn over te stappen.
Met alle gevaren van dien als je niet langzaam aan een nieuw medicijn kunt wennen.
Artsen maken zich grote zorgen hierover en zien zo gevaarlijke situaties onstaan, maar het ministerie van VWS zet het ondanks de vele krietieken van de Artsen gewoon door.

Aangezien ik zelf al mijn medicatie betaal wil ik gaan onderzoeken of ik mijn medicatie niet via of in het buitenland kan krijgen.
Mijn Symbicort is nu al geen pre-medicatie meer maar ik ben bang dat ik het volgend jaar niet meer via de Apotheek kan krijgen ...

Ik hoop voor jou dat het lukt om meer medicatie te krijgen dan de voorgeschreven twee maanden.
Het zou anders niet meer te doen zijn om "veilig" naar het buitenland te gaan.

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 11:10 uur

Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad, al gebruik ik veel medicatie.
Het lijkt dus ook af te hangen van de apotheek.

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 12:54 uur

De apotheek hier mag gewoon tot 3 maanden meegeven, alleen zijn ze soms “laks” en geven ze maar 2 puffers mee ipv 6, maar waarom zou ik medicatie in het buitenland gaan halen als ik het dan zelf moet betalen en niet eens weet of ik het wel krijg aangezien het niet om paracetamol gaat maar medicatie die op recept moet en alleen door de apotheek uitgegeven mag worden? Die snap ik even niet, ik betaal niks zelf alles wordt vergoed ook als ik bepaalde merken gebruik vanwege allergische reactie oid.
En ik heb gewoon gezegd dat ik naar het buitenland ga en alles voor 3 maanden meegekregen:) ik weet alleen dat met sommige medicatie leveringsproblemen zijn en die echt wel tijdig moet bestellen en de apotheek haalt die voor mij al uit het buitenland als het hier niet verkrijgbaar is.

Het enige wat het mij meer kost als ze minder geven is de benzine en tijd van het heen en weer rijden naar de apotheek, in januari ben ik al door mijn eigen risico heen qua medicatie🙈
Maar ik zou toch eens kijken hoe je je medicatie wel vergoed kan krijgen. Want ik heb best wat medicatie waarbij ik niet tegen de generieke middelen kan of bepaalde merken en ik krijg dan gewoon het origineel of een ander merk, mits de arts dit opschrijft en dan wordt het gewoon vergoed.

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 20:48 uur

Budget, mag ik vragen waarom je zelf de medicatie betaald ?

Login of registreer om te reageren
21-09-2022 om 19:53 uur

Ventolin en het blijkt schadelijker te zijn dan gedacht.
Dit kreeg ik ook van mijn huisarts te horen in 2008, moest toen direct stoppen met de ventolin.
Gebruikte deze elke dag minimaal 2 inhalaties, had toen de 400mg inhalator.
Ben toen over gegaan naar serevent en pulmicord, voelde me meteen veel beter.
Ik heb nog ventolin in mijn jas zitten maar deze gebruik ik zelden nog.
In de tijd varieerde mijn ventolin inname van 2 tot 24 per dag, dit (24/dag) is maar 1 maal voorgekomen, de volgende dag lag ik in het ziekenhuis, klaplong.

Dat de ventolin schadelijk is heb ik ook nooit van de apotheek gehoord, kreeg dit van de huisarts te horen bij een controle.

Login of registreer om te reageren
22-09-2022 om 09:29 uur
Reactie op tuur

Ventolin en het blijkt schadelijker te zijn dan gedacht.
Dit kreeg ik ook van mijn huisarts te horen in 2008, moest toen direct stoppen met de ventolin.
Gebruikte deze elke dag minimaal 2 inhalaties, had toen de 400mg inhalator.
Ben toen over gegaan naar serevent en pulmicord, voelde me meteen veel beter.
Ik heb nog ventolin in mijn jas zitten maar deze gebruik ik zelden nog.
In de tijd varieerde mijn ventolin inname van 2 tot 24 per dag, dit (24/dag) is maar 1 maal voorgekomen, de volgende dag lag ik in het ziekenhuis, klaplong.

Dat de ventolin schadelijk is heb ik ook nooit van de apotheek gehoord, kreeg dit van de huisarts te horen bij een controle.

ik denk dat door onderbehandeling schadelijk is. Daarom is je ventolin nu nog als noodmedicatie, en niet als onderhoudsmedicatie.
Als je vaak ventolin nodig hebt, is het beleid nu om je dagelijkse medicatie te geven, de arts bepaald welke. Vaak is het en ontstekingsremmer en langwerkende luchtwegverwijder.

Bij jou is dat en serevent en pulmicort. En zo nodig ventolin.

Ventolin op zich is niet schadelijk.

Login of registreer om te reageren