medicijnen; Wat zijn jullie ervaring van Spiolto en Berodual saman.

03-08-2022 om 09:31 uur

Hallo lotgenoten,

Ik heb Copd 4 en heb sinds kort naast Spiolto ook Berodual. Graag hoor ik jullie ervaring wat betreft combinatie van deze twee middelen. Nadat ik Berodual ben gaan gebruiken is mijn benauwdheid verergerd. Ik hoopte op verbetering. Ik heb mijn longverpleegkundige al gemaild maar nog geen reacties terugontvangen.

Dank je wel alvast voor jullie reactie

Angela

Login of registreer om te reageren
05-08-2022 om 13:07 uur

Hallo Angela,

Wat betreft de exacte combinatie Spiolto met Berodual kan ik je niet helpen.
In het verleden heb ik wel Spiolto gebruikt maar nu gebruik ik een combinatie van Trimbow met Berodual.
De Spiolto deed bij mij helemaal niets, vandaar de overgang naar Trimbow.

Berodual is een combinatie van fenoterol en ipratropium. Ik zou me kunnen voorstellen, dat Spiolto gecombineerd wordt met alleen een fenoterol achtige of alleen een ipratropium achtige. Dus bijvoorbeeld eens proberen met Salbumatol. Heeft dat geen positief effect daarna nog eens proberen met bijvoorbeeld Atrovent.
Werken de losse bestanddelen van Berodual niet naar verwachting dan zou misschien eens naar een vervanging van Spiolto gekeken moeten worden.

Uiteraard is de keuze van medicatie aan de arts voorbehouden, maar het is allicht een ideetje.

Login of registreer om te reageren
06-08-2022 om 17:57 uur

Hallo Maarten, dank voor je reactie! Ik neem jouw bericht mee naar mijn longverpleegkundige! De benauwdheid is waarschijnlijk niet te wijten aan de combinatie van de 2 medicijnen! Ik ben afgelopen jaar ook behandeld voor een longtumor middels bestraling! In maart schoon verklaard en totaal geen klachten! Was wel erg gefocust op bewegen!!Eind mei/begin juni werd echter mijn benauwdheid steeds wat slechter! Fysio dacht dat ik teveel sportte en zodoende mijn lichaam geen rust gaf om te herstellen! Schema is aangepast maar er veranderde niets, werd steeds een beetje meer benauwd! Afgelopen week zo erg dat ik de longpoli heb gebeld en een kuur prednisolon voorgeschreven heb gekregen! Ik knapte binnen 12 uur op! Het vermoeden bestaat dat ik late bestralingsschade heb opgelopen! Dit moet uitgezocht worden en hierover heb ik deze week contact met de longverpleegkundige! Hoop dat het meevalt en de benauwdheid behapbaar blijft zodat ik in elk geval nog wel leuke dingen kan blijven doen!

Login of registreer om te reageren