Vergoeding stroomkosten zuurstofconsentrator veel te laag

20-08-2022 om 08:13 uur

Verhoog de vergoeding van de stroomkosten voor de COPD-zuurstofconcentrator https://vergoedstroomkosten.petities.nl

Ik ben hier aangemeld omdat ik mij grote zorgen maak over de vergoeding stroomkosten zuurstofconsentrator bij COPD patiënten en andere patiënten die afhankelijk zijn van medische apparatuur waar ze ook stroomkosten voor vergoed krijgen.
Bij een zuurstofconsentrator COPD krijgt iedereen €0.06 per draai uur vergoed al jaren lang.
Het zal u niet ontgaan zijn dat de energie prijzen flink zijn gestegen.
Als voorbeeld neem ik mijn zuurstofconsentrator die 24 uur aan staat.
Deze verbruikt afhankelijk van se stand in liters (bij mij 1 1.5 en 2 bij inspanning) met de huidige energieprijzen gemiddeld €1700 op jaarbasis.
Iedereen die dezec24 uur gebruikt krijgt hiervan ongeveer €450 voor vergoed en dan is de rekensom snel gemaakt dat we €1350 zelf moeten bijbetalen per jaar als alle tegemoetkomingen straks wegvallen en zoals wij net boven het minima zitten met €100 bruto zodatcwe ook niet bij de gemeente voor een tegemoetkoming terecht kunnen komen.
Dit zal ongetwijfeld bij veel mensen zo zijn en dan maar niet te spreken over wat de energieprijzen in 2023 gaan doen.
De vergoeding is ooit lang geleden vastgesteld maar loopt niet mee met de verhoging en heb contact opgenomen met de zorgverzekering en die kunnen dit niet veranderen omdat dit vanuit Den Haag moet gebeuren.
Al om al kan het niet ondenkbaar zijn dat er mensen zijn die hun energierekening niet meer kunnen betalen en moeten we niet afwachten dat het gaat gebeuren er patiënten zijn die zonder zuurstof komen te zitten omdat het niet meer op te brengen is.
Laat de mensen met deze medische apparatuur niet stikken en teken a.u.b. deze partitie.

Mvg Ilja Leermakers

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 12:40 uur
Reactie op Hwess

Ja mensen, jullie hebben allemaal gelijk het is voor ons een groot probleem met alles.
Ik hen nog maar een back-up cilindertje gekocht i.v.m. een dagje weg gaan , heb grote problemen in Belgie gehad accu concentrator leeg en ben daar even geholpen door de ggd daar met een flesje. Voor een reserve accu met lader voor de inogen 5 ben je een kapitaal kwijt.

De inogen 5 ken ik niet, ik heb dacht ik inogen 4 ,heb, hier wel 2 accu's bij, een kleine en grote van westfalen.
Of dit hoort weet ik niet , hoor ook verschillende verhalen hierover maar met dit had ik "mazzel"
Erg dat je geen reserve accu kunt krijgen , is de inogen 5 dan zoveel prettiger dan 4? Anders misschien toch de 4 nemen met 2 accus? En lader , je kunt ook opladen in de auto neem ik aan?
Succes en sterkte ook, het valt allemaal niet mee, je wilt zo graag nog op pad kunnen, snap ik goed!
Heb al 2x verhaal aangepast,maak veel tiepvouten, ben nogal moe....sorry 🤗🙃

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 20:01 uur

Nee goudvis, de verzekeringen vergoeden geen 2de accu omdat ze dat zien als een 2de draagbare concentrator . Ik heb dit nagevraagd ook bij Westfalen. Het verschil met een Inogen 5 is dat deze ook 6l/p.min kan leveren verder bijna gelijk aan de Inogen 4. Jij heb geluk dat je 2 accu's heb houden zo.

Login of registreer om te reageren
10-09-2022 om 12:12 uur

Toch goed nieuws, ik heb het bij de longverpleegkundige aangekaart voor een 2de accu i.v.m. verbruik dat de accu snel leeg is. Zij is in gesprek geweest met de leverancier en er kom nu toch een 2de accu voor mij.
Voor de mensen die er ook mee zitten toch eens aan kaarten bij je longverpleegkundige want het is toch mogelijk.

Groet Henk

Login of registreer om te reageren
10-09-2022 om 14:01 uur
Reactie op Hwess

Toch goed nieuws, ik heb het bij de longverpleegkundige aangekaart voor een 2de accu i.v.m. verbruik dat de accu snel leeg is. Zij is in gesprek geweest met de leverancier en er kom nu toch een 2de accu voor mij.
Voor de mensen die er ook mee zitten toch eens aan kaarten bij je longverpleegkundige want het is toch mogelijk.

Groet Henk

Heel fijn Henk!! Ja het helpt echt wanneer je de longarts of longverpleegkundige er achter aan laat gaan, ik heb dat ook gedaan toen ik zuurstof kreeg, gelijk verteld dat ik nog te graag weg ga, vandaar ook dat ik de kleine accu er ook bij mocht houden.
Al ging het met een lichtelijk zuur gezicht van westfalen, ach daar zat ik dan weer niet mee:) 🙃
Veel gemak ervan en vooral eigenlijk gewoon broodnodig dus niet meer dan normaal eigenlijk....

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 23:28 uur

@IljaPanningen : misschien kan je de actie breder maken. Zuurstofgebruik is zeker niet beperkt tot COPD patiënten.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 09:01 uur

@Tamia, hier en ook bij de petitie staat ook: en andere patiënten die afhankelijk zijn van medische apparatuur en hiervoor stroomkosten vergoed krijgen.
Het is best een breed begrip want ALS patiënten hebben ook vaak zuurstof nodig, niet alleen longpatienten maar het staat er wel vermeld, trouwens ook beademings apparatuur, bipap en cpap kun je de stroomkosten gedeeltelijk vergoed krijgen, dit is pas sinds 2019. Dit wist ik zelf dus niet, toch scheelt het weer.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 09:26 uur

@goudvisje : ik zag dat het in de tekst wel stond alsook op het forum, maar dan er na staat bij organisatie ‚Namens alle COPD patiënten van een zuurstofconsentrator en andere stroomverbruikende apparatuur‘. Maar het is uiteraard een detail.

Of producenten zouden ook naar het stroomverbruik kunnen kijken als ze producten ontwikkelen. Uiteindelijk is een zuinig, iets duurder product toch goedkoper dan een energievretende concentrator.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 10:05 uur

@Tamia ,klopt bij detail ,onder de petitie, staat het indd anders, dat is wat verwarrend maar indd een detail.
Dat zou nog beter zijn, energie zuinige concentrators.
Gelukkig worden de chronisch zieken nu wel genoemd bij de debatten, over het algemeen is deze groep meer geld kwijt aan energiekosten, denk aan reuma, dan kun je niet in de kou gaan zitten, trapliften en scootmobiels die moeten worden opgeladen. Het is te hopen dat hier meer aan gedacht wordt en ook daadwerkelijk wat mee wordt gedaan.
Zeker nu is alles afwachten.

Login of registreer om te reageren
25-09-2022 om 07:29 uur

Stroom slurpen de concentrators zeker, van de week is er een nieuwe gebracht omdat de andere niet aan de 6l/pmin. kon komen. De oude was 7kw per 24 uur, en de nieuwe is 12kw per 24 uur en de rest maar nog niet mee gerekend. Lang leve de COPD zullen we maar zeggen. :-& Als het gebruik van zuurstof meer dan 2l in rust gaat worden dan ga ik toch maar over op vloeibare zuurstof.

Login of registreer om te reageren