Astmaklachten een tijd na de prikkel?

04-09-2022 om 17:52 uur

Hoi, ik ben nieuw hier, net gediagnosticeerd met astma. Ik kan vooral heel slecht tegen dingen als sigarettenrook en deodorant etc en meest voorkomende klachten bij mij zijn (veel) hoesten en pijn op de borst. Ik ben nog een beetje aan het kijken naar wat precies “mijn” prikkels zijn, waar ik het ergste last van heb. En ik vroeg me af of hier mensen zijn die weleens een uur ofzo NA de prikkel pas pijn op de borst etc krijgen? Soms moet ik direct hoesten maar soms merk ik het pas na een tijdje, lijkt het wel. Kan dit idd het geval zijn of moet ik alleen kijken naar welke mogelijke prikkel er direct op dat moment in mijn omgeving is? Thanks!!

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 17:54 uur

Ja hoor, een (ver)late reactie kan heel goed
Maakt het idd lastiger om te ontdekken wat het was maar ik vind het herkenbaar

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 18:12 uur

Ik vind een uur zelfs nog niet zo heel lang erna. Dat kan heel goed en dat herken ik ook wel.

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 19:04 uur

Eens met de voorgaande reacties. Soms kan een klacht na een prikkel zelfs een dag later pas te merken zijn.
Wat dat betreft ben je zo een jaar verder, om je astma te leren kennen en al je prikkels in beeld te krijgen.

Succes en hopelijk leer je snel goed omgaan met je klachten.

Login of registreer om te reageren
05-09-2022 om 18:07 uur

Helemaal eens met bovenstaande reacties. Ook kan je astma verergeren en merk je opeens sneller last van bepaalde prikkels die je eerst niet zo ervaarde

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 12:11 uur

ja heel herkenbaar! ik heb de ene keer meer last van de zelfde prikkel dan de andere keer. de ene keer reageer ik direct, de andere keer later of zelfs de volgende dag. ik sta regelmatig in de kroeg en als er dan van die rookmachines aangaan in de kroeg gebeurt er vaak vrij weinig, maar 30-60 minuten later kan ik ineens een milde tot ernstige reactie krijgen (kan benauwdheid zijn of hoestaanval). de ene keer voel ik me benauwd erdoor, de andere keer voel ik me niet benauwd maar ben ik wel benauwd (zwakte, sufheid) en de andere keer ga ik heel heftig diep hoesten. soms krijg ik ook juist een chronische reactie van stoffen die ik pas later merk: veel slijmaanmaak waardoor ik benauwd wordt en mijn longen zwaarder voelen omdat ik het moeilijk kan ophoesten, daardoor voel ik me benauwd/zwak/slechte conditie/adem ik zwaar. astma verschilt heel erg per persoon en per keer!

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 18:21 uur

Ik heb ook soms een dag daarna benauwdheid. Bijvoorbeeld als ik bij mensen ben geweest die een kat hebben. Ik heb astma op basis van allergie. Dag erop dikke ogen en piepen en benauwd. Dus ja het kan, helaas. En met sigarettenrook meteen klachten. Je gaat op gegeven moment zelf een beeld krijgen. Maar in begin is het lastig om te weten hoe en wanneer je klachten krijgt. En het verrast me nog weleens moet ik eerlijk zeggen!

Login of registreer om te reageren