Hoesten

27-12-2022 om 22:33 uur

We zoeken naar tips en/of herkenning:
Onze zoon, 3,5 jaar heeft sinds een jaar bij elke verkoudheid extreme hoestbuien waarvan hij helemaal uitgeput raakt. Het is een droge hoest. Soms een beetje een blaffende hoest. Soms lijkt het pseudokroep, soms ook niet omdat het hoesten lang aanhoudt en kroep normaal tijdelijk is. Hij is verder niet benauwd tijdens het hoesten. Hij is dan regelmatig langdurig ziek mede omdat het hoesten hem zoveel energie kost. Op dexamethason reageert die vaak wel goed, maar op dit moment niet en het is natuurlijke vrij zware medicatie. We zijn nu gestart met flixotide pufje met voorzetkamer. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? De huisarts noemt astma. Kan dat ondanks dat je niet benauwd bent? Er staat een afspraak ingepland met de kinderarts om naar mogelijke oorzaken te kijken.
Heeft iemand nog andere tips/ervaringen om het hoesten te verminderen: we passen nu luuf, bed hoger, af en toe honing, luchtbevochtiger met weinig succes.
Bijvoorbeeld bepaalde hoestdrank, bepaald voedsel weglaten?
moeten we juist dingen niet meer doen?
Dank voor je reactie alvast!

Login of registreer om te reageren
27-12-2022 om 23:00 uur

Is reflux uitgesloten? Hoesten kan ook een uiting van benauwdheid zijn.

Login of registreer om te reageren
27-12-2022 om 23:20 uur

Dat is niet uitgesloten. Maar we hebben de indruk dat de hoestbuien (droge hoest!) vaak ontstaan naast een verkoudheid en deze hoestbuien zich heel erg snel verergeren. Ik zie daarin niet meteen een link met reflux eerlijk gezegd maar ik neem het mee in het gesprek met de kinderarts. Hij heeft echter ook genoeg fases in het jaar waarin hij niet hoeft te hoesten en het een vrolijk ventje is. Heb de indruk dat dit vaak in een warmere periode is waarin de verkoudheidsvirussen niet zo actief zijn.

Login of registreer om te reageren
28-12-2022 om 07:41 uur

Ojee wat vervelend voor je zoontje en jullie.
Even meedenken, al voegt dat weinig tor misschien.
Voor je lijstje voor de kinderarts nog:
- geluidsopname van de hoest
- "tijdlijn" welke seizoenen meer/minder last
- voeding weglaten is nooit een goed idee zonder overleg met de arts

Verder hoop ik dat de kinderarts snel iets iets meer duidelijkheid kan geven.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
28-12-2022 om 07:52 uur

Een droge hoest zonder benauwdheid kan astma zijn, men kan benauwd zijn zonder dat een ander dat ziet.
Verkoudheidsvirussen zijn zeker een uitlokkende factor om de astma te verergeren, waaronder hoesten dus heel goed een symptoom kan zijn daarvan.
De gedachte van reflux is ook niet gek, zou eventueel ook kunnen opspelen als die hoestbuien er al zijn dat het ip dat moment een extra uitlokkende factor is.

Qua voeding zou ik nog niks veranderen, de kinderarts zal wellicht een allergietest doen en als je nu al dingen weglaat kan het zijn dat het niet uit testen komt. Tenzij u nu al kan zeggen altijd als hij product A eet dan gaat hij enorm hoesten, dan is het een duidelijk uitlokkende factor.

Zelf heb ik voornamelijk last van luchtjes, wellicht is het handig om te kijken hoe en of het kind heftiger reageert op parfums oid als de hoestaanvallen er zijn. Als het astma is, dan zijn de luchtwegen op die momenten gevoeliger en reageren heftiger op prikkels terwijl op dagen dat de astma niet actief is de luchtwegen rustiger zijn en veelal prikkels beter verdragen worden.

Luchtbevochtiger zou ik mee oppassen, het is een droge hoest. Vocht is vaak een prikkel bij mensen/kinderen met astma. Dus als u een hygrometer heeft (zijn tegenwoordig voor weinig te krijgen) en die geeft tussen de 40 en 60% aan dan is extra bevochtigen van de lucht zeker niet nodig.
De hoest gaat ook niet weg van een hoestdrankje, dat is voor een kriebelhoest die in de keel zit. Soms zit er tijm in wat slijmoplossend werkt, maar omdat het via de maag gaat werkt dat lang zo goed niet helaas en u zegt dat hij een droge hoest heeft dus er hoeft geen slijm opgehoest te worden.

Wat u kunt doen is gewoon naar de kinderarts gaan, die alles uit laten zoeken. Daarna eventueel het huis laten saneren (of alvast een begin mee maken) , daar heeft het ziekenhuis als het goed is meer informatie over wat goed is en wat gedaan moet worden. Een schone omgeving, regelmatig luchten, eventueel een dagboekje bijhouden met mogelijke factoren die een rol kunnen spelen. Zoals het weer, bepaalde prikkels (denk aan parfum, veel gedaan zowel leuke als spannende dingen, rook in alle vormen van sigarettenrook tot houtkachels en barbecues).
En verder gewoon de liefhebbende ouder zijn wat ik hier lees. Ik snap dat u zich zorgen maakt, het is uw kind en nog zo jong en dat hoesten is echt uitputtend.

Hopelijk kunt u snel daar terecht en krijgt u antwoorden op uw vragen en knapt uw kind snel op.

Login of registreer om te reageren