Schimmelinfecties

22-05-2007 om 10:15 uur

Hoi,

Ik las hier al vaker dat je schimmelinfecties kan krijgen door het gebruik van astma-inhalators. Zelf heb ik het nu door seretide en gebruik nu daktarin gel.

Ik spoel mijn mond direct na inname van seretide met water, ongeveer 1 vol glas. Wat kan je er nog meer aan doen om schimmelinfectie te voorkomen? Komt zo`n schimmelinfectie vaak terug als je het eenmaal gehad hebt?

En voor mensne die schimmelinfectie gehad hebben de volgende vraag:

Hadden jullie ook zoveel last met eten? En dan met name met slikken van alles wat harder en taaier is: vlees etc?

Ik kwam zelf het volgende tegen en herken het bijna allemaal:

Een Candida-infectie in de mond (spruw) kenmerkt zich door witte, melkachtige vlekken op het mondslijmvlies. Andere symptomen zijn:

Geen eetlust meer  (iig niet op tijden dat ik normaal eet en eet kleine hoeveelheden)
Soms pijn in de mond (brandend gevoel, zeker tijdens en na het eten)
Ontstekingen in de mond (ziet rood, met name achterin, geen blaasjes)
Bloedingen wanneer de schimmelplaatjes afvallen (nee)
Hinder en ongemak bij het eten. (Krijg veel dingen niet weg)

De gel, daktarin, vind ik op zich wel prettig. Het is ontzettend smerig maar legt wel een laagje over de infectie en na gebruik tot aan het 1e eten en drinken heb ik geen last eigenlijk.
Wel als ik opsta krijg ik geen hap door mijn keel.

Vragen:

- Hoe lang duurt zo`n infectie? Gebruik sinds vrijdagmiddag daktarin?
- Wat is de kans op terugkeer?
- Hoe kan ik het voorkomen?

Alle info is welkom

Dank u

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 10:34 uur

ook ik heb vaak schimmel infecties, en dat is erg vervelend. (het is niet gevaarlijk of zo).
Een dikke keel, slechte stem en krijg het eten moeilijk weg.
Volgens mij is de ene er gevoeliger voor dan de ander. Want met spoelen ontstaat het nog bij mij. Dus het komt steeds terug bij mij.

In mijn kast staat standaard nystatine, en dat helpt bij mij vaak al na 1 dag.

Om te voorkomen doe ik hetvolgende:
Spoelen na elke puf
geen/weinig suiker (daar schijnen de schimmels goed op te gedijien, en uit ervaring blijkt dat ook)
Biij vermoeidheid ontstaat het ook sneller, dus op tijd rust.
En verder niet te lang doorsudderen met zo'n infectie, maar ik pak dan nystatine. :W

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 10:41 uur

Tja, het was mijn 1e nu. Had van tevoren al wel wat lichte irritaties zoals wat kleine blaasjes en geirriteerd tandvlees.

Maar hoe gaan jullie om met eten? Mij lukt dat nauwelijks. Heb geen honger gevoel en krijg het met veel moeite naar binnen. Denk daarbij aan het laten liggen van de korsten van brood, vlees niet wegkrijgen etc. Ik eet nu best veel toetjes als aanvulling op mijn maaltijden.

Mijn normale eetpatroon:

- Ontbijt: 2 boterhammen
- voor de lunch: 1 of 2 boterhammen
- Lunch: 2 boterhammen
- Halverwege de middag: nog 1 boterham
- Avond: soep, aardappelen/vlees/groente/toetje etc

Nu is het:
Ochtend: heel veel moeite met 2 boterhammen. Droge mond, niet kunnen slikken
Tussendoor: Voornamelijk wat vloeibaars of een paar crackers
Lunch: met veel pijn en moeite 2 boterhammen
Tussendoor: Als ik weer honger krijg wat vloeibaars, of iets wat ik makkelijk weg krijg
Avondeten: soep en het volledige menu, maar voornamelijk vlees enzo lukt niet.

Ook verslik ik me vaker, is het gat wat nauwer lijkt het wel.
Ik probeer toch zo goed mogelijk te eten en wat ik minder aan vast eten eet bijv. vlees probeer ik goed te maken met wat meer kleine dingen tussendoor zoals een extra toetje of kwark, of nog een paar crackers in de avond. Voor mijn gevoel ben ik de afgelopen 2 weken al een kilo of 2-3 afgevallen...

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 11:03 uur

Volgens mij moet je even afwachten totdat de daktarin volledig werkt. Heel vervelend, maar gewoon geduld. Als je vrijdag nog klachten hebt, zou ik de HA bellen voor een ander medicijn.

En dan wat eten betreft.
Lus je brinta, havermout, pap, pasta, vla, stampot, maaltijdsoep, of vloeibare drankjes die je in het zuivelschap van de supermarkt vindt? Laat het vlees maar even zitten.
Je moet natuurlijk eten. Ik zou geen suiker gebruiken.  :W

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 11:27 uur

Aardbeien yoghurt van danona of zoiets! Yammie! haha

Vrijdag zag het er in mijn mond ook echt als een slagveld uit, nu is het voornamelijk verder naar achteren en in de keel. Dus het helpt als het goed is wel. Maar idd, stamp gaat er ook makkelijk in (gister op). Pasta ging vorige week ook goed, friet ook. En de dingen als vifit en andere vitaminedrankjes ook.

Brinta of havermout lus ik niet. Maar overige toetjes en dergelijke wel. Ik probeer ook zoveel mogelijk gewoon te eten en ook tussendoor wat extra`s te pakken anders wordt je zo slap als een vaatdoek

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 14:25 uur

Ik puf sowieso altijd voor het eten of voor het tanden poetsen. Na het puffen spoel ik eerst twee keer m'n mond met een slok water, dat spuug ik uit. Daarna gorgel ik twee keer met een slok water, dat spuug ik ook uit, dan spoel ik nog met een slok water, spuug ik weer uit en dan drink ik nog ongeveer een half glas water leeg.

Werkt bij mij prima, heb wel regelmatig last van m'n keel maar nog nooit een schimmelinfectie gehad. :)

Login of registreer om te reageren
22-05-2007 om 14:36 uur

Ik gebruik Flixotide en heb hiermee nog nooit problemen gehad.

Het zou moeten helpen om een voorzetkamer te gebruiken. De grotere deeltjes die moeilijk in te ademen zijn, blijven in de voorzetkamer achter. Dan blijven er dus minder grotere deeltjes in de keel steken, wat de problemen zou moeten voorkomen.

Verder inhaleer ik inhalatiecorticosteroïden altijd direct voor het tandenpoetsen.

Login of registreer om te reageren
24-05-2007 om 15:51 uur

Dat zijn idd misschien wel oplossingen.

Ik spoel nu extra goed mijn mond, of gorgelen/roggelen (hoe je het wil noemen)

-Maar hoe kom je het snelste van je schimmelinfectie af?
-Mensen die er nog meer een gehad hebben?

Login of registreer om te reageren
04-06-2007 om 19:46 uur

Hoe groot is de kans op terugkomst van zo`n schimmelinfectie? Ik gebruik nu geen dagelijkse astma medicijnen meer, maar had vandaag wel zo`n vieze botorachtige smaak in mijn mond en heb al dagen het idee dat er een plekje in mijn keel is dat beschadigd/geirriteerd is....

Eerste symptonen van het virus? Of restanten van het oude? Of gewoon wat nieuws? vorige keer 10-11 dagen Daktarin gebruikt en ook ec ht doorgegaan tot het over was en ik niets meer voelde.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-06-2007 om 22:34 uur

Waar u op doelt is eigenlijk geen schimmelinfectie, maar een infectie door de een gist: candida.
Het treedt op bij een deel, ongeveer 5-10% van de gebruikers van bepaalde inhalatiemedicijnen. Het gaat heirbij om de inhalatiecoricosteroiden: beclomethason/Becotide, Q-var, budesonide/Pulmicort (zit ook in Symbicort), fluticason/Flixotide (zit ook in Seretide), ciclesonide/Alvesco. Bij sommigen treedt het sporadisch op, bij anderen regelmatig. Ook antibioticumgebruik kan een candidainfectie uitlokken.
Het is goed te behandelen met schimmelwerende gels of tabletten. De schimmel kan behoudens de tong ook de keel of slokdarm infecteren: in dat geval de gel doorslikken. Soms is een tabletkuur in hogere dosis nodig. Meestal is de infectie na enkele dagen tot een week genezen. Na genezing kan de kuur gestopt worden.
Inderdaad kunt u de infectie proberen te voorkomen door na inhalatie de mond (en keel: gorgelen) te spoelen (uitspugen ervan is beter dan doorslikken). Ook beschermt het gebruik van een dosisaerosol met voorzetkamer of het gebruik van een spray met extra fijne druppels als Q-var of Alvesco (de laatse is bovendien in de mond verinderd werkzaam).
Wie zelden of nooit last heeft van candida hoeft de maatregelen niet te nemen.

ton van keimpema, longarts

Login of registreer om te reageren
24-06-2007 om 17:59 uur

[quote author=Longartsen Heideheuvel link=topic=3802.msg70624#msg70624 date=1182544446]
Waar u op doelt is eigenlijk geen schimmelinfectie, maar een infectie door de een gist: candida.

ton van keimpema, longarts
[/quote]

Op dit moment heb ik wederom zo`n rare smaak in mijn mond en een geirriteerde keel. Het voelt als keelpijn en beetje kriebelig. Eten is niet altijd even prettig, ik heb minder eetlust vooral als ik uit bed kom en eet wat kleinere porties. Zit gewoon eerder vol.

Ik gebruik inmiddels al 1 maand geen inhalators meer. Het enige wat ik gebruik is Nasonex.
Zou dit daar een bijwerking van kunnen zijn? Voorheen dit nog nooit gehad.
De schimmelinfectie zelf is achterwege gebleven nu.
Of kan het ook door hooikoorts komen? Vroeger gebruikte ik dagelijks Xyzall, nu maar heel sporadisch.

Login of registreer om te reageren