Ventolin of vervangend middel voor ventolin(huismerk v.d apotheek)?

07-12-2005 om 22:50 uur

Na een bezoek aan de kinderarts kregen wij een recept mee voor de apotheek, waaronder Ventolin. De kinderarts zei ons gèèn huismerk Ventolin oid vervangends te accepteren. De reden hier voor was dat deze niet helemaal goed aansluit en dat er veel gesjoemeld word met deze merknamen, nl; echte Ventolin word gedeclareerd, terwijl een huismerk word verstrekt aan de patient?! Bij de apotheek kreeg IK de wind van voren want `wat dacht ik wel niet`(ze deden net alsof ik het had bedacht...). Eind goed al goed, het is nu in bestelling en morgen kan ik het ophalen. Heeft er iemand ervaring met een vervanger van Ventolin? Of heeft er iemand ook zo`n gezellig onderonsje met een apothekersassistente gehad?
Heel graag reacties.
Bedankt:YASMIN

Login of registreer om te reageren
09-12-2005 om 21:05 uur

hoi marlies
je zult nog versteld staan denk ik van wat voor foutjes er gemaakt worden en hoe je als patient behandelt wordt als je je mond open doet
bij mn oude apotheek had ik dat vrij regelmatig,ik kreeg daar ook heel vaak vervelende bijdehandte opmerkingen over de doseringen van heideheuvel
ze was toen net tien en kreeg toen ook al veel medicatie je wil niet weten hoe vaak er telefonisch overleg aan te pas moest komen
wat ik vervelend vond is dat dan vaak de zaak helemaal vol staat en iedereen uit je dorp heerlijk meegeniet van je gesprek  :?
hier is dat gelukkig heel anders ze denken echt met je mee in alles,en willen ze wat extra weten even apart in klein kamertje  :Y privacy  ^O^
dan denk ik kijk zo kan het ook

Login of registreer om te reageren
01-03-2006 om 19:54 uur

Hoi,

Hier hadden wij thuis ook last van!! Hele discussie met de apotheek, nou op aandringen uiteindelijk weer gewoon ventolin gehad. Heb Salbutamol wel tijdje gebruikt, maar vondt het niet fijn. Ik ging hiervan juist erg trillen, en raar gevoel, ook vond ik dat er een raar smaakje aan zat.Ze hadden het in overleg gedaan met mijn huisarts, terwijl ik onder behandeling ben van een longarts en hij mijn medicijnen voorschrijft, vaag gedoe dus. Nu gelukkig weer gewoon ventolin, en dat is wel fijn!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
01-03-2006 om 20:56 uur

Ik heb altijd de Salbutamol gehad, en ken het verschil met de 'echte' Ventolin dus niet.
Wat Vlinder zegt over dat smaakje herken ik wel, er zit inderdaad een typisch smaakje aan  :-\.

Login of registreer om te reageren
02-03-2006 om 09:27 uur

Ik vond het al zo raar dat iedereen het over Ventolin had op het forum, en ik Salbutamol heb, maar nu begrijp ik het. Helaas kan ik me niet herinneren wat er op mijn eerste recept voor de Salbutamol stond (ik heb nog geen tweede nodig gehad), en volgens mij had mijn huisarts het alleen over een 'pufje', en gebruikte hij geen merknamen. Hij wist trouwens niet dat de Salbutamol een pufje is waarbij je alleen maar hoeft in te ademen (en dus niet tegelijk hoeft te drukken).

Van de Salbutamol ga ik ook trillen, heel vervelend (kom je zo zenuwachtig over ;-)), ik las ergens dat het wel weg gaat na een tijdje, maar ik heb het volgens mij al zo'n 100 keer gebruikt, en het gaat niet weg. Ik ga wel vragen naar Ventolin als ik het opnieuw nodig heb, hopelijk tril ik daar niet van. Oja, dat smaakje, ik dacht eerst dat ik het niet herkende, maar ik ruik wel een bepaalde geur als ik het gebruik. Geen smaak in mijn mond verder.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
02-03-2006 om 10:11 uur

iedereen

Ik gebruik al een tijdje Salbutamol i.p.v. Ventolin( kan alleen niet aan de naam wennen ik zeg altijd dat ik ventolin gebruik)
Het bevalt mij prima maar Ventolin beviel ook goed, merk geen verschil.

Groetjes Sylvia  :W

Login of registreer om te reageren
29-05-2006 om 18:19 uur

hallow

ik vroeg me af of er ook verschil zit tussen de cycloclaps 200 ( voor de cyclohaler) en de gewoone ventolin diskus 200  :s)

groetjes sam

Login of registreer om te reageren
20-06-2006 om 09:00 uur

ik gebruik bricanyl als kortwerkende luchtwegverwijderaar

Login of registreer om te reageren
20-06-2006 om 16:25 uur

Voor mijn apotheek alle lof hoor. Ik heb echt nog nooit problemen gehad met mijn medicatie in de apotheek terwijl ik toch de enige ben die daar Qvar in aerosol gebruikt. Ik weet niet wat mijn arts voorgeschreven heeft (bij ons mailen ze de recepten door naar de apotheek zodat ik ze niet zelf in handen krijg). Ik heb altijd gewone merknaam ventolin gekregen en ook met de Seretide en de Qvar ging ook alles goed. Toen ze de Qvar + aerochamber niet meer samen hadden hebben ze die gewoon los meegegeven maar samen gedeclareerd zodat ik niet eerst mijn aerochamber moest voorschieten. Ik heb nog nooit een merkloos product gehad. Laatste keer hadden ze een vraag over mijn ventolin gebruik omdat op het etiket nog altijd staat 'drie keer daags 1 inhalatie' terwijl ik het tegenwoordig 'zo nodig' gebruik want anders vonden ze dat ik toch maar eens terug moest naar mijn huisarts. Ben echt zeer te spreken hierover, helemaal top  *O*

@ Samantha: volgens mij maakt het niet uit, de hulpstoffen kunnen verschillend zijn maar meestal maakt dat niet heel veel uit.

Login of registreer om te reageren
09-12-2010 om 16:33 uur

Hallo allemaal,

Twee keer heb ik salbutamol gekregen terwijl ventolin was voorgeschreven door de huisarts. De eerste keer heb ik m moeten verangen omdat het niet goed vernevelde. De astma verpleegkundige adiveerde ventolin te vragen, ik neem aan dat zij belangeloos is in dezen.

De tweede keer drong ik daarom aan op ventolin, maar dat wilde men niet doen bij de apotheek omdat men niet zeker was van de vergoeding, zei de assistentie. Ik zei dat ik dat zou nakijken en dat de volgende keer zou melden. Die volgende keer was vandaag. Ik wist inmiddels dat ik een restitutiepolis heb en volgens onze dekking alle door een arts voorgeschreven medicatie vergoed krijg. Dit gezegd hebbende kreeg ik ventolin, maar ik moest dit dan wel voorfinancieren. De eigenaar van de apotheek kwam van achteren en vroeg of ik een berichtje wilde doen als ik het vergoedt kreeg, zodat ze het ook aan anderen kon adviseren. Het maakt mij nieuwsgierig naar de gang van zaken achter de schermen.

Login of registreer om te reageren
09-12-2010 om 20:00 uur

Hallo,
Mijn dochter van zes kreeg opeens een poosje geleden ook Salbutamol voorgeschreven in plaats van Ventolin. Nu heb ik dat pas laten omzetten door de huisarts, aangezien ze van Salbutamol enorm gaat hoesten bij het inhaleren. Heeft dan dus niet zo veel nut. De huisarts heeft weer Ventolin voorgeschreven: geen probleem bij de apotheek en de verzekering.
Groeten,
Mirthe

Login of registreer om te reageren