Schimmelinfecties

22-05-2007 om 10:15 uur

Hoi,

Ik las hier al vaker dat je schimmelinfecties kan krijgen door het gebruik van astma-inhalators. Zelf heb ik het nu door seretide en gebruik nu daktarin gel.

Ik spoel mijn mond direct na inname van seretide met water, ongeveer 1 vol glas. Wat kan je er nog meer aan doen om schimmelinfectie te voorkomen? Komt zo`n schimmelinfectie vaak terug als je het eenmaal gehad hebt?

En voor mensne die schimmelinfectie gehad hebben de volgende vraag:

Hadden jullie ook zoveel last met eten? En dan met name met slikken van alles wat harder en taaier is: vlees etc?

Ik kwam zelf het volgende tegen en herken het bijna allemaal:

Een Candida-infectie in de mond (spruw) kenmerkt zich door witte, melkachtige vlekken op het mondslijmvlies. Andere symptomen zijn:

Geen eetlust meer  (iig niet op tijden dat ik normaal eet en eet kleine hoeveelheden)
Soms pijn in de mond (brandend gevoel, zeker tijdens en na het eten)
Ontstekingen in de mond (ziet rood, met name achterin, geen blaasjes)
Bloedingen wanneer de schimmelplaatjes afvallen (nee)
Hinder en ongemak bij het eten. (Krijg veel dingen niet weg)

De gel, daktarin, vind ik op zich wel prettig. Het is ontzettend smerig maar legt wel een laagje over de infectie en na gebruik tot aan het 1e eten en drinken heb ik geen last eigenlijk.
Wel als ik opsta krijg ik geen hap door mijn keel.

Vragen:

- Hoe lang duurt zo`n infectie? Gebruik sinds vrijdagmiddag daktarin?
- Wat is de kans op terugkeer?
- Hoe kan ik het voorkomen?

Alle info is welkom

Dank u

Login of registreer om te reageren
23-06-2007 om 09:06 uur

ik hem regelmatig last van mijn mond en keel,soms tot bloedens toe,maar als ik er goed op let dat ik mijn mond voldoende spoel na mijn puffers en gorgel is het stukken minder en wat eten helpt ook erg goed,
het is ook vaak mijn eigen schuld als het uit de hand gelopen is,maar vaak puf ik als ik net zit en dan heb ik geen zin meer om op te staan,vergeet dan een glaasje water erbij te pakken :@

Login of registreer om te reageren
23-06-2007 om 13:16 uur

@Dac: misschien is het een idee staand bij het aanrecht te puffen? Of gaat dat niet goed met voorzetkamers? Ik doe dat altijd wel, heb m'n spulletjes thuis standaard in een keukenla liggen. Ik spoel, gorgel en drink na alles, 2 keer, als het kan ook na de luchtwegverwijders (nl voor de zekerheid, 't lijkt me in ieder geval beter voor mijn gebit).

Misschien is dit allemaal niet nodig, begrijp ik, want ik heb nog nooit een schimmelinfectie gehad. Toch blijf ik het gewoon zo doen.

Login of registreer om te reageren
23-06-2007 om 19:14 uur
Reactie op Tical

@Dac: misschien is het een idee staand bij het aanrecht te puffen? Of gaat dat niet goed met voorzetkamers? Ik doe dat altijd wel, heb m'n spulletjes thuis standaard in een keukenla liggen. Ik spoel, gorgel en drink na alles, 2 keer, als het kan ook na de luchtwegverwijders (nl voor de zekerheid, 't lijkt me in ieder geval beter voor mijn gebit).

Misschien is dit allemaal niet nodig, begrijp ik, want ik heb nog nooit een schimmelinfectie gehad. Toch blijf ik het gewoon zo doen.

dat is zeker geen slecht idee en ik doe het ook wel eens zo,maar soms ben ik gewoon te moe en dan zit ik voor de tv en dan ben ik blij dat ik zit,overdag ga ik wel naar de keuken om te spoelen maar s'avonds word het me soms gewoon teveel,maar je hebt volkomen gelijk want dit is de beste manier

Login of registreer om te reageren
23-06-2007 om 13:47 uur

Ik puf ook altijd in de keuken bij de kraan maar met een voorzetkamer kan ik alleen zittend puffen dus dan gaat het niet. Bij mij hoort het er gewoon bij en ik zie het ook gewoon als een geheel: puffen en spoelen. Ik heb nog nooit echt een schimmelinfectie gehad maar heb wel vrij snel last van m'n keel.

Login of registreer om te reageren
23-06-2007 om 17:54 uur

Hoi,

Ik heb ook regelmatig een infectie in mijn mond.
Soms zo erg dat de vellen er vanaf vallen.
Alles, zelf vla en water brand dan in mijn mond.
Ik gebruik dan Nystatine.
Op doktersrecept verkrijgbaar.
Daarmee is het zo verholpen!
Ik heb van alles geprobeerd, maar dit is voor mijn hét middel.

Groetjes Hellen.

Login of registreer om te reageren
28-06-2007 om 18:13 uur

Mijn vraag is: is de schimmel infectie besmettelijk voor anderen mensen?

Login of registreer om te reageren
28-06-2007 om 18:20 uur
Reactie op jk42

Mijn vraag is: is de schimmel infectie besmettelijk voor anderen mensen?

Op die vraag is al eerder een antwoord gegeven door de longarts, ik ben even voor je op zoek gegaan :).

[quote author=Frans Krouwels link=topic=731.msg6617#msg6617 date=1134221741]
Ik ben longarts en geen dermatoloog en heb daarom niet zo heel veel verstand van schimmel infecties in de mond, maar ik denk dat het niet besmettelijk is.

We krijgen allemaal met eten en drinken regelmatig schimmel (in dit geval Candida albicans) binnen. Er ontstaat pas een infectie als de afweer minder goed is. Dat kan zijn door ouderdom, lagehele zwakte of door medicijnen die ontstekingen tegengaan of de afweer op een andere manier verminderen. De corticosteroiden in Seretide verminderen plaatselijk de afweer een beetje, waardoor de schimmels niet meer tijdig gedood worden. Bij het zoenen draag je misschien dus wel schimmels over, maar de (neem ik aan) goede afweer van je partner zorg er voor dat hij/zij de schimmels wel doodt waardoor die geen infectie krijgt.

Overigens, er zijn manieren om de kans op schimmelinfecties in de mond door inhalatiecorticosteroiden te verminderen: puffs met een voorzetkamer, een ander corticosteroid zoals Qvar of Alvesco, of je neemt een tabletje Singulair i.p.v. Seretide.

Groet

Frans
[/quote]

Login of registreer om te reageren
03-10-2007 om 19:37 uur

Ik haal dit draadje weer even naar boven :)

De laatste dagen heb ik regelmatig last van heesheid..
Het meest opvallende is nog mijn gehemelte...
Deze lijkt te vervellen  :?
Als ik met mijn duim eroverheen veeg krijg ik wittig spul op mijn vinger..
en mijn gehemelte voelt ook wat ruw...

Pijn doet het niet.. Maar ik vroeg me toch wel of dit misschien toch een vorm van een infectie is?
Ik gebruik een Qvar autohaler...

Login of registreer om te reageren
03-10-2007 om 20:19 uur
Reactie op melanie

Ik haal dit draadje weer even naar boven :)

De laatste dagen heb ik regelmatig last van heesheid..
Het meest opvallende is nog mijn gehemelte...
Deze lijkt te vervellen  :?
Als ik met mijn duim eroverheen veeg krijg ik wittig spul op mijn vinger..
en mijn gehemelte voelt ook wat ruw...

Pijn doet het niet.. Maar ik vroeg me toch wel of dit misschien toch een vorm van een infectie is?
Ik gebruik een Qvar autohaler...

Melanie, dit heb ik ook vaak, en bij mij is het dan een schimmelinfectie. van de HA krig ik nystatine, daarmee verdwijnt het schimmel als sneeuw voor de zon.

Login of registreer om te reageren
04-10-2007 om 18:49 uur

Dank je Emma!
Ik las steeds over dat het ook pijnlijk zou zijn.. Daarom twijfelde ik of het de moeite was om de HA lastig te vallen...  Toch maar eens doen dan...

Login of registreer om te reageren