Haarkleurmiddelen kunnen astma uitlokken

07-02-2006 om 20:57 uur

Een studie bij 47 kapsters in het Italiaanse Pavia heeft aangetoond dat chemische produkten die gebruikt worden om haar te bleken (o.m. persulfaat), een ernstig risico inhouden op het ontwikkelen van astma, rhinitis (lopende neus) en dermatitis (allergische huiduitslag). De kapsters waren gemiddeld 7 jaar blootgesteld aan de producten als de eerste klachten optraden.

Bron: Gezondheid.be

Login of registreer om te reageren
07-02-2006 om 21:05 uur

Ik kijk hier niet heel erg van op eerlijk gezegd :N.
Verf al jarenlang mijn haar, en ik denk dat veel mensen zullen beamen dat de lucht daarvan behoorlijk op je luchtwegen slaat -O-.

Login of registreer om te reageren
07-02-2006 om 21:13 uur

Ja inderdaad, en als je het haar blond wil hebben, komt er nog eens blondeer aan te pas. Nou dat is helemaal niet om te harden!
Lijkt me geen gezond beroep, met name voor de luchtwegen, kapper  :N

Login of registreer om te reageren
03-04-2006 om 14:07 uur

inderdaad. ik laat dit gemiddeld ook 2 keer per jaar doen (blonderen) maar vraag altijd of ze een raam open willen zetten. want soms kan je van die lucht echt ziek worden.. en als je daar dan elke dag van de week in loopt!!

Login of registreer om te reageren
03-04-2006 om 21:07 uur

Mijn zusje leert voor kapster, vanaf morgen is ze allround-kapster. Ze heeft in de tijd die ze op school zit (3 jaar) last gekregen van astma. Dus al voor die 7 jaar. Ik weet niet zeker of dat van die haarkleurmiddelen komt, maar vermoed van wel.

Login of registreer om te reageren
13-04-2006 om 14:54 uur

Hallo!

Ik was allround kapster, maar ben afgekeurd voor het kappersvak door mijn astma.
Ik had voordat ik aan de studie begon wel inspanningsastma, maar dat redde ik prima met ventolin.
Door mijn huisarts is dit beroep ook nooit afgeraden, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij er weinig vanaf wist.
Achteraf is mijn astma wel wat verwaarloosd omdat hij me nooit heeft doorgestuurd naar een longarts. Pas toen ik een keer in het ziekenhuis had geleden kreeg ik een longarts.

Ik had geen exceem in het kappersvak. Maar inderdaad de luchten van verd en haarlak etc deden me zeker niet goed. Ik was heel vaak ziek. Dan kwam ik na een lange werkdagen doodop thuis. En zodra ik wt tot rust kwam kreeg ik dan een koortsaabval van 40 graden. Dan ging ik naar bed, en de volgende dag (nog een beetje wiebelend) weer aan het werk.
Nu ik gestopt ben als kapster heb ik deze koortsaanvallen niet meer. Wel ik mijn astma sterk verergerd, dus waarschijnlijk wel opgebouwd in het kappersvak.

Op het moment ben ik aan het omscholen tot Sociaal Dienstverlener.

Groetjes Marjolein

Login of registreer om te reageren
14-04-2006 om 00:14 uur

Ik heb gelukkig nergens last van gehad...bij de kapper. Ben gisteren geweest om mijn haar te kleuren. Nou ja beter gezegd te ontkleuren  :P. Heb nu wit haar (voor het grootste gedeelte dan). Was er wel bang voor dat ik zou reageren. Maar ik heb niets geroken van dat spul, terwijl het toch 12 % was wat niet rechtstreeks op de hoofdhuid aangebracht mag worden (moet met zo'n mooie coupe soleil muts  :@).

Login of registreer om te reageren
16-04-2006 om 22:12 uur

Ik heb ook voor kapster geleerd, maar ben moeten stoppen
vanwege kaperseczeem! Van m'n lucht nooit geen last gehad en
nu nog steeds niet en ik verf m'n haren iedere maand en ik blondeer er
ook wel eens bij! Maar dat blondeer poeder is inderdaad rotzooi en het
stinkt behoorlijk.

Login of registreer om te reageren
04-01-2020 om 14:48 uur
Reactie op Marjolein

Hallo!

Ik was allround kapster, maar ben afgekeurd voor het kappersvak door mijn astma.
Ik had voordat ik aan de studie begon wel inspanningsastma, maar dat redde ik prima met ventolin.
Door mijn huisarts is dit beroep ook nooit afgeraden, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij er weinig vanaf wist.
Achteraf is mijn astma wel wat verwaarloosd omdat hij me nooit heeft doorgestuurd naar een longarts. Pas toen ik een keer in het ziekenhuis had geleden kreeg ik een longarts.

Ik had geen exceem in het kappersvak. Maar inderdaad de luchten van verd en haarlak etc deden me zeker niet goed. Ik was heel vaak ziek. Dan kwam ik na een lange werkdagen doodop thuis. En zodra ik wt tot rust kwam kreeg ik dan een koortsaabval van 40 graden. Dan ging ik naar bed, en de volgende dag (nog een beetje wiebelend) weer aan het werk.
Nu ik gestopt ben als kapster heb ik deze koortsaanvallen niet meer. Wel ik mijn astma sterk verergerd, dus waarschijnlijk wel opgebouwd in het kappersvak.

Op het moment ben ik aan het omscholen tot Sociaal Dienstverlener.

Groetjes Marjolein

Ik ben ook al 32 jaar kapster , gebruik 5 jaar lang puffers. Sinds april chronische eosinofile pneumonie.
we krijgen het nog niet onder controle.
De arts durft niet te zeggen dat ik beter mijn kapperszaak sluit.
De beslissing is aan mij.
Katrien Belgiê

Login of registreer om te reageren
11-01-2020 om 11:25 uur

Het is natuurlijk ook logisch als je bedenkt welke chemische geuren je dan inhaleert, jarenlang. Ook als je veel sprays gebruikt bij het schoonmaken gebeurt dat.
Ik gebruik al geruime tijd zoveel mogelijk natuurlijke, biologisch afbreekbare sprays (voor keuken en douche) en daar heb ik totaal geen last van. Bovendien ruikt het heerlijk fris, kruidig. Bij de Action zijn ze goedkoop en heel goed als je het maar zeer regelmatig gebruikt. Niet laten oplopen totdat de voegen en tegels verkalkt zijn.

O ja en als je haarlak gebruikt, opspuiten en meteen daarvan weglopen. Ik spuit het op in de gang, loop meteen de kamer in en doe de deur dicht. Geldt voor deodorant ook. Opspuiten, even weglopen zodat de wolk vervliegt.

Login of registreer om te reageren
11-01-2020 om 11:49 uur

Ik zelf deed de haarlak altijd buiten sprayen of in schuur aan huis.
Nu gebruik ik 't niet meer en deo spuit ik onder m'n trui, dan waait 't niet weg, heb wel deo die niet vlekt of een deoroller maar de meeste merken reageer ik op met uitslag
Haar kleuren doe ik niet meer,wat zilverdraden staat best wijs :)

Login of registreer om te reageren