CT thorax HR

14-10-2010 om 10:03 uur

Krijg dit onderzoek vandaag en weet daarbij er een soort foto gemaakt wordt die in plakjes gesneden wordt zodat ze dat deel wat ze hebbengescant beter kunnen bekijken.Maar zou graag willen weten wat het in het nederlands betekend ook of bij dit onderzoek altijd de zelfde delen van het lichaam word bekeken?
Groetjes Troeltje

Login of registreer om te reageren
14-10-2010 om 10:07 uur

Ha!

HR staat volgens mij voor Hoge Resolutie, dat betekent volgens mij dat ze heel nauwkeurig kunnen kijken. k Weet niet of andere delen van het lichaam ook met een HR CTscan worden bekeken, ik ken alleen de thorax HR CT (heb ik ook wel eens gehad, is niet eng of pijnlijk ;))

Succes vandaag!! Hopelijk geeft de uitslag van de scan je wat meer duidelijkheid!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-10-2010 om 21:16 uur

Hallo Troeltje,

Ik begrijp je vraag niet precies, dus indien mijn antwoord je niet de benodigde duidelijkheid oplevert, laat het dan evene weten.

HR-CT scan staat coor High Resolutie Computer Tomografie.
Bij een ct scan lig je op een bank en ga je door een grote ring heen (geen tunnel want dat is een mri), tijdens deze scan worden er tot wel 500 foto's van je gemaakt. Echter omdat de ct scan veel nauwkeuriger is dan een gewone foto zie je veel meer details en omdat er veel fot's worden gemaakt kun je ook beter verbadne tussen bepaalde zaken zien. Het in plakjes snijden waar jij het over hebt, zijn eigenlijk de foto's die gemaakt worden.
Vergelijk het maar met een kaasschaaf. Iedere keer schaaf je een plakje kaas van het hele stuk kaas af, en zodoende kun je veel meer vertellen over dit plakje. Eeen ct scan schaaft, figuurlijk, iedere keer een plakje van de bortskas af, zodat we veel meer informatie krijgen. Hoe meer foto's hoe dunner de plakjes hoe meer informatie.

Een HR CT scan is eigenlijk een scan die nog meer en gedetailleerde informatie geeft, als je de scan ondergaat merkt je geen verschil, maar voor mij als dokter levert dit meer infoematie op.
Met name als je iemand verdankt van bijv longemfyseem of een interstitiele longziekte is deze scan nodig

Hopelijk heb ik zo je vragen beantwoord,

met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren