'Stille' Reflux of Laryngopharyngeale reflux

23-10-2017 om 16:41 uur

Ha allen,

Na een lange periode van astmaklachten, is er nu een periode aangebroken waar ik me toch enorm zorgen om maak.

Tot 2016 nam ik alleen Flixotide eenmaal daags. In december vorig jaar kreeg ik last van bronchitis, en had ik zodanig last dat ik nauwelijks kon staan. Vanaf maart begon ik voor het eerst met 2x2 Symbicort (ik was inmiddels aan de 4x2 Flixotide, dat bleek niet genoeg). In mei en juni kon ik prima functioneren met deze medicatie, alhoewel ik naast de symbicort en flixotide wel 4x per dag Atrovent nam tegen benauwdheid. In juli had ik weer een terugval, en die heeft geduurd tot half september.

Van 1 augustus tot half september kreeg ik 2x4 Flixotide (een flinke overdosering) en 2x2 Symbicort. Half september had ik eigenlijk nog steeds last van slijm achterin de keel en hoesten. Maar de longklachten (benauwdheid, slechte peakflow) waren weg.

Nu ben ik sinds die overdosering steeds meer gaan hoesten en kuchen. Voornamelijk ná maaltijden. Het blijft maar doorgaan. Ook zit er achterin mijn keel een gele strook slijm. En het gekke is dat ik 's nachts niet moet hoesten; ik slaap prima. Maar zodra ik opsta, moet ik hoesten. Het begint geloof ik na mijn medicijnen: Symbicort (1x) en Flixotide (2x). Ik krijg Pantaprazol, maar dat helpt weinig. Nu is er een maagbacterie gevonden in mijn longsputum. Dit alles duidt denk ik op refluxklachten.

Nu las ik op verschillende sites de term Stille of Verborgen Reflux, of in Amerikaanse studies Laryngopharyngeale reflux. Kennen jullie dat? Het lijkt helemaal bij mijn klachten te passen: geen last van zuurbranden, juist geen last als je slaapt/ligt, wel last na het eten, veel hoesten, hese stem, slijm achterin keel. Het blijkt dat het zuur helemaal tot aan de neus en oren kan komen, wat ook verklaart waarom ik een permanente verstopte neus heb zonder verkoudheid en met 2x2 flixonase.

Mijn vraag is: Herkennen jullie dit? Kan de Symbicort of Flixotide deze stille reflux uitlokken? Ik las ergens dat de Formotorol de slokdarmklep (Sfincter) zou kunnen ontspannen? En ook een bericht over corticosteroïden die de Sfincter aantasten? Of zou die bacterie in mijn sputum dit hoesten kunnen uitlokken? Ik heb woensdag een endoscopie, dan zullen ze schade zien aan mijn slokdarm.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik dit oplossen? Ik lijd er erg aan, mijn leven is op dit moment een nachtmerrie.

Site die mijn klachten precies omschrijft: http://www.mijnlongen.nl/Hoesten/49bfd7af/1/Hoesten.aspx

Login of registreer om te reageren
23-10-2017 om 21:27 uur

Hallo Akman, ik herken sommige symptomen wel. Ik heb perioden van ernstig droog hoesten. En dan meestal ook niet 's nachts. Behalve als er een allergische reaktie bij komt. Dan ook 's nachts. De laatste jaren ook een verstopte neus. Er is al een aantal jaren geleden hyperreactiviteit van de bronchiën geconstateerd. Corticosteroïden helpen ook nooit als ik eenmaal begin met hoesten en het lijkt dan zelfs erger te worden. Ik begrijp er nog steeds niks van. Heb nu nergens last van behalve een verstopte neus, maar het komt vast weer terug. Volgens de longarts gebruik ik veel te weinig. Heb nu weer Fluticason neusverstuiver en Foster voor de luchtwegen gekregen 2 x daags. Maar m'n stem wordt dan ook weer heser. Ik kan je niet verder helpen. Sterkte en laat even weten als je de uitslag van de endoscopie hebt.

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 09:48 uur

Ha Elisan, dank voor het antwoord, fijn, die herkenning.
Wat ik dus ergens vermoed is dat de klachten worden uitgelokt door Symbicort of Flixotide. Heb jij toevallig in die tijden van hoesten juist Symbicort of Flixotide gebruikt? Ik wil misschien ook overstappen naar Forster, maar dan moet ik wel zeker weten dat Forster beter is in verband met refluxklachten dan Symbicort.
En gebruik jij maagzuurremmers? Of verteerversnellers zoals Ranitidine? Misschien helpt dat je wel bij je hoestklachten.
Nou ja, het is nu zoeken! Laat deze week de uitslag van de endoscopie weten.

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 10:06 uur

Hoi Akman, mijn man was voor zijn voet bij de dokter en tijdens dat consult vond de dokter dat mijn man erg veel hoestte en schraapte, telkens als hij iets wilde zeggen, moest hij eerst schrapen.
Mijn man gaf aan dat hij dacht aan een inspanningsastma, omdat hij de laatste tijd moeite had om op gang te komen.
Hele traject bij de longarts afgelopen, allerlei pufjes geprobeerd, het hielp niet en men vond ook geen oorzaak. Totdat er een scopie van zijn maag en slokdarm werd gedaan en daar werd gezien dat zijn slokdarm behoorlijk geirriteerd was geraakt.
Hij kreeg een hoge dosering (2x40mg) Pantaprozol voorgeschreven en het advies om bepaalde voedingsmiddelen voorlopig te laten staan. Hij had nooit iets gemerkt van zuurbranden! Geen pijn in de borst, geen branderige keel enz.

Wat je vraagt over de luchtwegverwijder, dat is hier eerder aan de orde geweest. Ik herken het zelf ook. De luchtwegverwijder ontspant niet alleen de spiertjes in de luchtwegen, maar ook rond de slokdarm.
Hoe je het op zou kunnen lossen, weet ik ook niet, je hebt al een maagzuurremmer geprobeerd zie ik.
Ik zou i.i.g. geen grote maaltijden meer eten, maar 6 x over de dag verdeeld kleine hoeveelheden en bepaalde dingen zoals citrusfruit en sterk gekruid voedsel en alcohol zoveel mogelijk vermijden.
Maar wie weet wat er uit de scopie komt. Als de oorzaak ligt in een bacterie zou die bestreden kunnen worden met een a.b. hopelijk.

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 13:22 uur

Ha Thirza, dank voor de reactie. Dus uw man heeft ook een Stille Reflux, ipv het normale zuurbranden? Het grootste verschil zit hem in de nacht, als je tijdens het slapen/liggen niet moet hoesten, en dat je geen zuurbranden voelt. Het probleem van deze aandoening is echter dat, los van de levensstijlveranderingen die jij ook suggereert, er weinig aan te doen is. Of helpen de maagzuurremmers uw man? Heeft hij nog last?

Ik las vandaag in een studie dat prednison ook de maagklep kan verzwakken. En volgens mij zit er ook prednison in Symbicort. Dus zou het een goed idee zijn om alleen met Flixotide en eventueel ventolin mijn astma onder controle te houden? Of zit er ook prednison in flixotide?

Morgen de scopie!

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 13:57 uur

Nee mijn man is ook niet geheel van zijn klachten af. In alle ontstekingsremmers zit een prednisonachtig middel inderdaad.
Ventolin verslapt de spiertjes, dus ook die van de maagklep. Dat maakt dus weinig verschil met een langwerkend middel, denk ik althans.
Je leefstijl heeft wel enige invloed hoor. Mijn man dronk elke avond een glas vers geperst sinaasappelsap en toen hij dat niet meer deed, scheelde dat enorm.
Sterkte voor je scopie!

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 21:06 uur

Hallo Akman, nee ik heb nooit Symbicort of Flixotide gebruikt. Ook nooit maagzuurremmers. Jaren geleden ontwikkelde ik een konijnenallergie. Kreeg toen aerius (nu desloratadine) en Ventolin, maar hielp niet echt. Konijn ging weg en af en toe had ik nog last van hoesten en benauwdheid. Jaren later weer meer last en kreeg ik Alvesco (ontstekingsremmer) en Atrovent (luchtwegverwijder). Nu dan Foster en neusverstuiver. Van verteerversnellers heb ik nog nooit gehoord. Ik moet over een maand nog naar de longverpleegkundige en neem deze informatie dan mee.
Sterkte allemaal. Ik blijf deze topic zeker lezen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2017 om 09:56 uur

Ha allen, ik ben nog steeds aan het onderzoeken hoe te leven met niet-zure reflux (ook wel LPR genoemd). Dit vond ik een erg goed en bemoedigend artikel. Het beste medicijn lijkt levensstijlverandering: https://www.chrisaram.net/the-lpr-cure-everything-ive-learned/
Overigens schijnt de ziekte vaak niet vastgesteld te kunnen worden met een endoscopie. De beste methode is een 24-uurs-ph-meting. Dat staat overtuigend in dit wetenschappelijk onderbouwde artikel: https://www.fauquierent.net/nonacidreflux.htm
Verder was ik vanochtend bij de KNO-arts, en die schoof mij door naar de Maag-darm-arts. De laatste jaren zijn er steeds meer gevallen van LPR, maar het is nog steeds een redelijk onbekende ziekte bij veel artsen. Deze KNO-arts leek er ook niet veel vanaf te weten. Terwijl de gassen die opstijgen juist het KNO-gebied kunnen aantasten. Dus ik denk uiteindelijk dat een halfjaarlijkse KNO-check belangrijk is. Hebben jullie ook last van oorpijn, een brok in de keel en een hese stem? En welke sport zou je kunnen doen met deze aandoening? Ik hoor namelijk op sommige sites dat rennen niet bevordelijk is voor de LPR.

Hartelijks,
Akman

Login of registreer om te reageren
25-10-2017 om 18:45 uur

Ha allen. Vanmiddag endoscopie ondergaan, het was minder vervelend dan ik had gedacht. De slokdarmsfincterspier stond helemaal open, zoals ik al vermoedde. Verder zag alles er goed uit, maar dat klopt ook bij de diagnose, waarbij ipv zuur alleen gassen naar boven komen. Dat is toch gevaarlijk, omdat ze bacteries etc meenemen? Verder was de dokter niet op de hoogte van het bestaan van Stille Reflux of LPR. Hij noemde het gastric asthma en zei dat zuurremmers de methode waren - maar ik lees in allerlei recente studies dat die zuurremmers juist geen invloed hebben bij LPR (wel bij normale reflux); bovendien zou het erg slecht zijn voor de darmflora. Nemen jullie PPI's?
Ik ga nog proberen Symbicort te ruilen voor Pulmicort, kijken of het nog effect heeft om zo'n spierontspannende luchtwegverwijderaar weg te nemen. Verder levensstijl aanpassen - behoorlijk rigoureus, maar ook gezond. Heeft iemand nog dieettips voor Stille Reflux? Komen die overeen met reguliere reflux?
Dank voor jullie aanmoediging

Login of registreer om te reageren
25-10-2017 om 20:18 uur

Hallo Akman, gelukkig was de endoscopie minder vervelend dan je had gedacht. Dit onderzoek heb je maar weer gehad.
Ik ga die linken opzoeken. Genoeg leesstof en heel interessant. Groetjes en sterkte

Login of registreer om te reageren