Airtrapping

15-01-2018 om 18:00 uur

Goedendag

Laatste jaren zit ik in een fase waarin ik veel last heb van de luchtwegen, afgelopen jaar veel onderzoeken en testen gehad.. Niet allergisch astma, ernstige bronchiale hyperreactiviteit... Nog steeds krijgen we het niet goed onder controle.. Regelmatig longaanvallen vooral bij regenachtig en mistig weer, Ik gebruik 3 x dd 2 foster(200/6) 4 x dd 2 atrovent, 1 x 2 spiriva en 5 mg. montelukast,momentason en neusspoeling met flixonase.
Mijn nachten zijn inmiddels wel van 3 naar 6 uur slaap gegaan dus dat is goed.. Maar heb vandaag te horen gekregen dat er op de ct scan airtrapping geconstateerd is, verder geen afwijkingen over 2 weken worden alle longfunctie testen herhaald en worden er aanvullende testen gedaan maar er is weinig tot niks te vinden over airtrapping bij astma, kunt u mij uit leggen wat dat inhoudt?

Met vriendelijke groet
Bloempje74

Login of registreer om te reageren
17-01-2018 om 09:47 uur

Hallo,
ik heb ook regelmatig last van airtrapping tijdens een mindere periode.
Het betekent dat je "bekend bij astma" tijdens een vernauwing makkelijker in dan uitademt.
Dus dan stapel je als het ware lucht op "airtrapping "
Je ademt in maar niet goed uit dan blijft er lucht achter in de longen je ademt weer in en stapelt de verse lucht op het beetje oude lucht die nog in je longen zit .
Je ververst nooit alle lucht in je longen want anders zouden ze in kunnen klappen door de luchtdruk van buitenaf maar je ademt dus iets minder lucht uit dan tijdens goede perioden.
Daardoor bouw je een soort druk op in je longen "je blaast jezelf gelukkig niet op" .

Met vriendelijke groet,
Theovb .

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-01-2018 om 09:14 uur

Bij airtrapping is er een soort van ventielwerking van de luchtwegen: lucht kan wel makkelijk de longen in maar kan er door de vernauwde luchtwegen niet makkelijk uit. De long of delen van de long blazen dan een beetje op, omdat de lucht "gevangen" zit in de long. Er is een duidelijk verband tussen airtrapping en kortademigheid (hoe meer, hoe kortademiger). (Langwerkende) luchtwegverwijders via inhalatie, zoals de Spiriva en in de Foster die u heeft, kunnen helpen om deze airtrapping tegen te gaan.

Login of registreer om te reageren
27-01-2018 om 09:08 uur

@LongartsR. Djamin
Bedankt voor uw reactie, het verklaard dus mijn kortademigheid van afgelopen jaren die zeker enorm is verminderd sinds gebruik foster en Spiriva.
@theovb Bedankt voor je reactie!
Langzaamaan wordt steeds meet duidelijk.

Login of registreer om te reageren