Hevige klachten Alpha1 vrouw 93 jaar - Beantwoord -

06-05-2026 om 10:14 uur

Alpha 1 is jaren geleden vastgesteld heeft 2 x dagelijks 2 pufjes bevesphi. Huisarts weet niet wat moeder heeft. Had sinds december 2023 overloop diarree dikke buik dikke enkels werd 's nachts benauwd ging dan in stoel zitten kwam amber meer toe aan nachtrust. Is tevens hartpatient met pacemaker hartslag tussen 90 en 100 met hartmedicatie en vochtafdrijver. Nu heeft ze waarschijnlijk hypercapnie ze doet automatische alle dingen die haar minder benauwd maken ,ze wordt  in nacht benauwd en duurt de hele ochtend ze is doodmoe ziet het niet meer zitten wil het liefs niet praten, eten, liggen of lopen. Kan niet of nauwelijks eten en heeft bijvoeding op eigen verzoek eten stoot haar op. Ze is begin april gevallen heeft 11 ribben gebroken is op de trauma afdeling ze moest van alles doen wat haar benauwd maakt wordt als niet willen begrepen en lastig en zou manipuleren. Nu is ze klaar voor ontslag met 2 x daag oxycodon en 4 x daags 5 mg oxycodon en s'nachts 1 x 5 mg oxycodon willen haar naar huis sturen alleenstaande vrouw met 2 x thuiszorg. Heeft tevens 4 verzakte wervels waarvoor ze ook oxycodon krijgt. Haar test op geriatrie begin april was goed maar ze is nu zo verslechterd dat ze thuis niet kan functioneren, Ze waren op de geriatrie onbekend met alpha1 dan wordt een hartfilm gemaakt saturatie gemeten allemaal in rust maar er wordt niks met hypercapnie en hartfalen en misschien abneu (ze snurkt al van kinds af aan) gedaan. We willen graag een second opinion of in ieder geval handvaten om de huisarts of het ziekenhuis wakker te schudden .Dat ze toch langdurige 24 uurs zorg nodig heeft.

Met vriendelijke groet Eric 

02-06-2026 om 19:16 uur

Geachte Dr Willems ,

Heel veel dank voor uw uitleg. Ik zal het overleggen met de longarts of zij nu astma heeft of niet, dan kan hij bekijken of er iets aan de medicatie moet worden aangepast.

Met vriendelijke groet,

Eric basten

Login of registreer om te reageren
Moderator
03-06-2026 om 10:46 uur
Reactie op RoosPaulissen

Geachte Dr. Willems,

Dank voor uw reactie. Zijn de pufjes met bevesphi wat anders inhalatiesteroid, Zou u een andere medicatie in dit geval aanraden? Ik heb gelezen dat alpha-1 zich in de onderste longpunten ontwikkeld in tegenstelling tot gewone copd. Mijn moeder heeft hypercapnie en dat maakt het ondragelijk voor haar. Welke technieken of hulpmiddelen adviseert u voor haar. Dan kan ik dat met de longarts en de fysiotherapeut delen.

Met vriendelijk groet,

Eric

Dag Eric, helaas kan de arts jou reactie op dit forum niet altijd zien. Als je nog verdere vragen hebt adviseren wij deze in een nieuwe topic aan te maken of eventueel met jouw moeder haar behandeld arts te bespreken. Hopelijk komt er gauw verbetering voor jouw moeder, sterkte gewenst. Een luchtige groet, Jessica

Login of registreer om te reageren