Maatregelen astma en topsport

31-03-2010 om 13:47 uur

Welke maatregelen kan je als sporter nemen tegen astma.
Zelf heb ik regelmatig last van asmatische bronchitus, hooikoorts inspannings astma (vaak bij kou)en astma door allergie van stof katten ed.. voor veel mensen hier niet geheel onbekent.
Nu wil ik graag met jullie kennis uitwisselen over de maatregels die je kan nemen.
Veel van deze maatregelen zijn niet alleen voor sporters aantrekkelijk maar voor iedereen met een matige to ernstige astma aandoenning.
ik heb in gebruik.

- power breath (long trainer) hiermee train je de spieren voor het inadenemen
- een Rhino Horn om de neus en voorhoofdsholtes mee te spoelen.
- een hoogte tent en een masker om op hoogte te fietsen
- astma medicijnen (Salbutamol Salmeterol Montukulast en Ciclicinide)
- In het pollenseizoen train ik vaak met een masker
- stofzuigen met een masker op daarna alle ramen open
- luchtfilter in de woonkamer.

Vooral de hoogte tent, waarin ik slaap helpt heel goed tegen astma, ik slaap op 2700-3200m hoogte en daardoor gaan de longen vanzelf meer openstaan.
Hierdoor is het voor mij mogelijk om lange periodes vrijwel zonder medicatie te doen.
Het is niet voor iedereen handig want de generator maakt geluid en dat is niet in iedere woonsituatie te doen.
Mijn long arts wist vrij weinig over de effecten van hoogte en astma en zei dat er ook weinig onderzoek naar gedaan in.
Dit verbaasd natuurlijk niets omdat de farma..industrie anders haar duure minder effectieve astma medicatie niet meer kwijt kan.
Zo een puffertje Serevent kost een paarhonderd euro! een hoogte tent is te krijgen vanaf 5000 euro maar dan ben je ook in een keer klaar.
Mijn sport is hardlopen en ik train 9x per week gemiddeld 160km.
Zijn hier ook top sporters met astma? en houden jullie er ook een appart trainings programma op na of volg je het zelfde programma zoals de andere
Welke maatregelen neem jij zelf nog meer?

In ieder geval bedankt voor de moeite.

sportieve groet

Tim

Login of registreer om te reageren