copd en longemfyseem

07-09-2010 om 06:06 uur

Mijn longarts zegt dat ik copd met longemfyseem heb en daardoor heel hard achteruit hol. Wat betekent dit? copd is toch longemfyseem?
Verandert hierdoor mijn levensverwachting? Volgens mijn longarts ga ik steil achteruit als we niets doen.

Login of registreer om te reageren
07-09-2010 om 14:03 uur

Hoi Mistyday

COPD (chronische bronchitis en longemfyseem) is een aandoening van de longen en luchtwegen. Het hindert ons bij het ademhalen.

De Engelse afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Diseases (chronische obstructieve longaandoeningen).

Bij COPD zijn de luchtwegen vernauwd door een ontsteking en bij een ernstige vorm zijn de longen beschadigd. Roken is vaak de belangrijkste oorzaak van deze beschadiging.

Wat je 2de vraag betreft,met COPD kun je oud worden maar er zijn wel aanpassingen in je leven nodig door bijv. te stoppen met roken (als je dit doet) juiste medicatie,regelmatig op controle en wat ook heel belangrijk is voldoende beweging en gezonde voeding.

Login of registreer om te reageren
07-09-2010 om 14:20 uur

Kleine aanvulling:

Emfyseem is kortweg gezegd: uitgerekte longblaasjes.

Er zijn veel mogelijke oorzaken van COPD. Fijnstof, onderbehandelde astma, werken met schadelijke stoffen (schilders b.v.). Ook is er een aangeboren variant, AAT. Ook wel Alpha 1 genoemd.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-09-2010 om 19:18 uur

Beste Mistyday,

Je hebt ook al antwoord gekregen van 2 mede forum gebruikers, maar ik zal proberen om je vraag nog verder te beantwoorden.

COPD staat inderdaad voor chronic obstructive pulmonary disease: chronische obstructieve longziekte. Chronisch staat voor het feit dat het wel te behandelen is maar niet te genezen. Obstructie staat voor samengeknepen/vernauwde luchtwegen. De ernst van deze obstructie wordt bepaald door het longfunktie onderzoek, de FEV1 of een seconde waarde. deze meting wordt afgezet tegen wat normaal is voor een man/vrouw van een bepaalde lengte. Bij de indeling wordt de internationale GOLD indeling gebruikt. Gold 1 is het mildst, gold 4 het ernstigst. COPD is een verzamelnaam vele vormen van obstructieve longziekten. Zoals in het andere mailtje vermeld werd zijn er, naast roken wat het meest voorkomt als oorzaak, nog andere oorzaken.
Met de term longemfyseem wordt bedoeld het verval van longweefsel. De geleidende luchtwegen komen uit in het longweefsel, de longblaasjes. Bij emfyseem zijn een deel van deze blaasjes kapot gegaan en gebiedjes met loze lucht voor in de plaats gekomen. Bij sommige COPD patienten is er vooral luchtweg obstructie, bij sommige vooral emfyseem, en bij de meeste een combinatie/mengeling van beide.
Over het algemeen treedt er in de tijd een geleidelijke achteruitgang van longfunktie op. Afhankelijk van de ernst van het COPD zal dit met meer klachten gepaard gaan. Vooral kortademigheid is een klacht die veel voorkomt. De behandeling is vooral gericht op het voorkomen van achteruitgang. Een van de belangrijkste dingen is om te stoppen met roken.
Ik zou je willen adviseren om alles door je eigen longarts of longverpleegkundige ook nog eens goed te laten uitleggen, toegespitst op je eigen situatie. (en je eigen longfunktie)

met vriendelijke groet
Jeanine Antons, longarts

Login of registreer om te reageren
21-09-2010 om 21:50 uur

Hallo, ben bij de longverpleegkundige geweest en heb verder antwoord gekregen.
Heb een ernstige vorm van copd, bronchites en emfyseem met een inhoud van 56%.
Deze was in april nog 70%, dus hol achteruit. Heb champix gekregen en 1 oktober is de stopdatum.
Sporten doe ik al maar ik moet wel 3 a 4 kg bijkomen.
Maar ik word wel een beetje moedeloos hoor. 's Morgens eerst de longmedicijnen
ik heb al een volumatic. Maar nog steeds een brandende mond en rode blaasjes op de keel.
Doe wel meteen spoelen, tandenpoetsen en met listerine spoelen. Daarnaast de bijwerkingen van de arimidex.

Login of registreer om te reageren
22-09-2010 om 00:08 uur

Hallo Mistyday,

Het is heel normaal in zo'n situatie hulp in te schakelen van een psycholoog.
Succes ermee,

Kuifje

Login of registreer om te reageren