Verschil tussen shag en sigaretten?

08-04-2014 om 12:57 uur

Dag longartsen,

De longarts vroeg me enige tijd geleden rook je shag of sigaretten. Later dacht ik waarom die vraag? Ik hoor wel eens dat sigaretten slechter zijn dan shag ivm lijm ofzo wat er ook in zit om dat gruis bij elkaar te houden etc, anderzijds zit er een filter op wat ook weer e.e.a. tegenhoudt.
Weet u de reden van de vraag?

Dank alvast...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-04-2014 om 09:54 uur

Beste drukkedame,

Ik kan je hier niet bij helpen. Ik weet de reden achter deze vraag niet. Zowel in shag als in sigaretten zitten tientallen giftige stoffen. Ik zou het aan je longarts zelf vragen.

Groeten, Karin Pool

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 19:22 uur

Zou het misschien te maken kunnen hebben met de inhoud van de pakjes?
Volgens mij kun je uit een pakje shag veel meer roken dan uit een pakje sigaretten. Dus als je een pakje shag per dag rookt dan ben je een zwaardere roker dan wanneer je een pakje sigaretten per dag rookt.

Ik verzin maar iets hoor ;)

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 20:49 uur

Nee dat kan het niet zijn want hij vroeg, zoals ze altijd doen hoeveel sigaretten/shaggies je rookt, ze kijken niet naar het aantal pakjes per dag. Ze berekenen gebaseerd op 20 per pakje en dan in pakjaren. Dus niet b.v. je rookt 30 jaar maar zoveel pakjaren in de tijd die je rookt. Je hebt tegenwoordig van die superboxen sigaretten tegenover kleine pakjes shag maar dat weet alleen een roker  :) de shag zit steeds minder in voor steeds duurder. Of ze verhogen de prijs niet maar halen er 5 gram uit ofzo..

Ik kan het niet meer aan de betreffende longarts vragen want daar ben ik na forse ontevredenheid opgestapt, met recht! Heb nu een superfijne maar die weet het ook niet en ik ga nog liever dood dan nog 1x naar die andere kwakzalver...

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 21:00 uur

Maar je was nu over op de e-smoker toch?,mijn longarts zegt dat er in cigaretten meer chemische toevoegingen zitten dan in shag,maar shagjes kan je zo dun draaien als je zelf wilt dus dat deed ik dan ook ,nu bijna een maand elektrisch  aan t roken en tja ondanks alle commotie over het e-roken doet het mij veel goed,al houd je wel de nicotine afhankelijkheid in stand,dus langzaam afbouwen.Het blijft verd ...... Moeilijk!!

Login of registreer om te reageren
09-04-2014 om 21:19 uur

Dat klopt maar daarom staat er ook enige tijd geleden ( daarmee heb ik het alweer over november 2013  :) ) Wat die sigaretten betreft dat heb ik dus ook wel eens gehoord... dat shag dan "gezonder is". In sigaretten zit lijmstof om dat gruis bij elkaar te houden etc.

Login of registreer om te reageren