Longfunctie, hoeveel procent is ''normaal''?

10-12-2010 om 12:55 uur

Goedendag,
ik hoor veel mensen praten over hoeveel %longfunctie ze blazen enz. en dat dit verslechterd of verbeterd.
Maar wat  zijn nu de ''normaal ''waardes.
Hoeveel procent kan een mens maximaal blazen?
Wat blaast iemand gemiddeld als hij geen astma of long klachten heeft?
Hoeveel procent blaas je voor de diagnose astma?
En bij hoeveel procent is het goed of slecht?

groetjes Marion

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 14:00 uur

Bij een longfunctie gaat men uit van wat voor een persoon van jou leeftijd, gewicht, geslacht enz normaal is, dat is 100% Zodra jij geblazen hebt dan geeft hij in procenten aan hoeveel jij blaast tegenover die normal;e waarde. Dus een FEV1 van 75% is 75% van de waardes die voor een gezond, normaal persoon normaal is. Dus blaas je 110% dan blaas je dus 10% meer dan wat voor een normaal, gezond persoon is. Dus je kan niet zeggen wat de normale waarde is, want dat verschilt per persoon.

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 14:08 uur

k Ben het helemaal met Rahim eens.
Wat voor jou 'normaal' is, is die LF die je blaast als je je goed voelt. Dat kan idd bijv 110% zijn, maar ook bijv 80%. Als je normale waarde 80% is, betekent dat niet per definitie dat je slechter bent dan iemand met 110%, het kan ook te maken hebben met de grootte van je longen.

Om te kijken of je echt slechter bent, moet je dus je eigen LF-waarden onderling vergelijken. Als je normaal 80% blaast en nu 60%, ben je dus beduidend slechter. Maar dat geldt ook voor iemand die normaal 110% blaast en nu 90%! Dus kan je geen standaard antwoord geven!

Hoop dat je je inmiddels wat beter voelt!
Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 15:40 uur

oke bedankt
maar als iemand met astma bijv. 120%blaast. zit hij 20%hoger dan een gezond persoon? hoe kan dat dan?

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 16:25 uur

Ha!
Ja, tis allemaal een beetje lastige materie :)
die 100% grens is ook gewoon een gemiddelde. Dat is wat je verwacht dat iemand van die lengte en dat gewicht kan uitblazen. Als je daar 20% boven zit, betekent het gewoon dat je 20% meer kunt uitblazen dan dat voor jouw lengte en gewicht verwacht werd. Je hebt dan waarschijnlijk gewoon iets grotere longen dan een gemiddeld persoon.
Het zegt dus werkelijk NIETS over astma of je hoger of lager blaast dan 120%. Je kunt met een normaalwaarde van 120% net zo goed ernstig astma hebben.
Astma uit zich in de wisselingen die er kunnen zijn tussen LF's. Dus de ene keer 120% en dan opeens weer 80%.
Het voordeel van boven het gemiddelde te zitten is dat je gewoon nog fiks wat volume overhoudt als je slecht wordt.
Stel je voor dat je bij een exa 40% verliest: als je dat van 120% afhaalt, houd je nog 80% over.
Maar begin je met een LF van 60% en er gaat dan 40% af, dan hou je nog maar 20% over. Dus je bent in t voordeel als je in je gewone doen een goede LF hebt. Maar nogmaals, een goede LF zegt niets over over je wel of geen astma hebt.

Is dit wat je bedoelt?
Groetjes!
Jorine

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 17:28 uur

jah ongeveer wel. de arts had gister niet mijn status van 2007 de longfunctie waarde bij de hand. alleen dat het nu minder was. zal daar in januarie als ik nog een keer de longfunctietest+histamine/provecatie test heb eens naar vragen hoe en wat.

bedankt

Login of registreer om te reageren
10-12-2010 om 18:11 uur

Normaal wordt genomen tussen de 80 en 120% dus als je lager dan 80% scoort dan is je longfunctie eigenlijk pas verlaagd. Wat wel kan zijn is dat je normaal altijd 100 blaast en daarna een keer 90. Dan is ie voor jou natuurlijk wel verlaagd maar zo kan je alleen redeneren als je meerdere waarden hebt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2010 om 14:07 uur

Beste Marion,

Zoals je inmiddels hebt gelezen roepen je vragen een boel reacties op waar zekere zaken in staan die kloppen echter er staan ook een aantal zaken beschreven die wat minder kloppen of pertinent niet waar zijn, ik zal proberen om het zo goed mogelijk te verduidelijken.

Indien iemand een longfunctie blaast wordt deze vergeleken met normaalwaarden zoals deze bekend zijn. Allereerst wat over deze normaalwaarden; deze normaalwaarden zijn verkregen door de medische testen zoals die zijn afgenomen door de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal (EGKS; deze afkorting kom je nog wel eens tegen bij de normaalwaarden). Deze normaal waarden zijn afhankelijk van leeftijd en geslacht (en dus niet van gewicht) en gelden alleen voor het kaukasische ras (europa). Voor mensen uit bijv azie zijn deze normaalwaarden wat te hoog. Tevens is de maximum leeftijd 65 jaar, alle waarden van mensen ouder dan 65 jaar worden berekend.

Nu is de discussie wat is normaal. Welnu er bestaat een behoorlijke spreiding maar indien een longfunctie getal tussen de 80-120% van de normaalwaarde zit, beschouw je deze als normaal. Soms zitten mensen hoger dan 120%, dan hebben ze gewoon een fraaie longfunctie. Bij topsporters kom je waarden tegen van ruim boven de 120%. Indien je onder de 80% zit is dit abnormaal.
Kortom normaal is een rekbaar begrip en wat je maximaal kan blazen staat niet bij voorbaat vast.

Indien je een longprobleem hebt kan het zo zijn dat er schade in je longen zit en dat je een longfunctie hebt van 65%. Dit houdt niet in dat dit je normaalwaarde is, want de normaalwaarde veranderd niet. Echter dit is dan wel "personal best".

Astma is een ziekte waarbij je in principe een longfunctie hebt, indien je klachtenvrij bent, die boven de 80% uitkomt. Astma kenmerkt zich door een behoorlijke variatie in de longfunctie. Dit houdt in dat je op een bepaald moment een longfunctie boven de 80% hebt en bij een verergering van je klachten (exacerbatie) kan je longfunctie fors verminderd zijn.

Zoals misschien uit het bovenstaande reeds blijkt, kun je geen percentage aangeven waarbij het goed of slecht is. Persoon A kan een longfunctie van 65% hebben en dit kan goed zijn terwijl deze waarde bij persoon B slecht is. Dit hangt af van het ziektebeeld en wat iemand zijn "personal best" is.

Hopelijk heb ik al je vragen beantwoord en de onduidelijkheden opgelost, indien jij of iemand anders nog vrage heeft over dit onderwerp hoor ik het graag,

met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2010 om 14:10 uur

Beste Marion,

Nog een kleine toevoeging.

Indien je normaal een longfunctie van 110% blaast en met klachten plots een longfunctie van 85%. Dan betekent dit voor deze persoon natuurlijk een verslechtering van longfunctie en een behandelingsindicatie.
Kortom je kijkt bij een longfunctie veel meer naar het verloop van de longfunctie bij die persoon als naar de nnormaalwaarden zoals die bekend zijn

met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
13-12-2010 om 17:00 uur

Goedendag
Heel erg bedankt voor bovenstaande reactie(en andere reacties) heeft geeft wel meer duidelijkheid.
Ik weet zelf niet wat mijn personal best is(zoals het hier genoemd word).
Ik heb in 2007(met de  diagnose astma) een longfunctie geblazen en in het NAD(nederlandsastma centrum) in mei en sept.2010 en dan vorige  week tijdens mijn ziekenhuis opname.

Ik weet alleen dat de longarts het er nu over had dat het 84%(na verneveling)was tijdens de opname, niet heel slecht, maar wel een behoorlijk stuk minder dan de vorige keer(die van 2007 bedoelt hij denk ik).
Ook deed het dit keer te zeer om in te ademen, dus hielden ze daar ook rekening mee, want die dag blies ik aan het begin bij veel pijn niet meer dan 63% en later na even tot rust te zijn gekomen wel dus rond de 80, dat is ook een verschil)

Dus eigenlijk zou ik aan mijn longarts moeten vragen wat de waarde in 2007 was en of hij erachter kan komen wat mijn waarde in het NAD was(ik denk dat ik toen op mijn best was)?

mvg,Marion Thomas

Login of registreer om te reageren