Long foto

02-05-2014 om 16:58 uur

Goede dag longarts,

Mijn vraag betreft een vraag over long foto's. Als long foto's goed zijn, kun je er dan wel of niet van uit gaan dat er geen emfyseem is? Er zijn veel wisselende meningen over, als ook patienten die schrijven dat er op de foto longemfyseem te zien is. Of is alleen ver gevorderd emfyseem zichtbaar op een foto? Als het op een foto wel te zien is. is alles dan te zien of alleen delen van de longen? En als het op een foto niet te zien is, hoe komt dat dan dat het niet zichtbaar wordt? En waardoor zie je dat bij de ene wel en bij een ander niet?

Dank voor de reactie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-05-2014 om 16:16 uur

Beste drukke dame,

een boel vragen maar slechts 1 antwoord. Een foto van je longen kan hoogstens een vermoeden op copd aangeven. Echter de diagnose van COPD is een diagnose die door middel van longfunctie onderzoek wordt gesteld. Dus bij het vermoeden op COPD is slechts een longfunctie noodzakelijk voor de diagnose, een foto draagt niets bij aan de diagnose copd, maar is slechts zinvol om te kijken of er geen andere zaken aan de hand zijn

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
16-05-2014 om 16:43 uur

Beste Erik, bedankt voor de reactie, al geeft dit nog niet het antwoord op de vraag. Er is toch COPD met en COPD zonder emfyseem. Sommige patienten zeggen / schrijven dat er op de foto duidelijk emfyseem te zien is en andere weer dat emfyseem nooit te zien is op een foto. Ik weet niet hoe het komt maar ik heb geen vertrouwen in slechts een longfunctie test en krijg steeds meer het gevoel dat COPD een hype is geworden en dat minstens 80% van de bevolking met de diagnose COPD dat helemaal niet heeft. COPD is in mijn optiek net zoiets als ADHD - allemaal vage zaken. Ik vind het ook vaag dat er op een foto niet te zien zou zijn als de longblaasjes kapot zijn of de wanden net hoe het genoemd wordt, maar als er een kleine tumor zit wel... ik heb nog gewacht op deze reactie en definitief besloten dit forum te verlaten. En wel met de gedachte ooit nog terug te komen als ik achter het mysterie COPD ben, maar ook astma. Er klopt in mijn optiek duidelijk iets niet en daar wil ik meer van weten...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-05-2014 om 10:51 uur

beste drukke dame,

helaas ben ik het mbt je reactie met niets eens. COPD is een combinatie van bonchitis en emfyseem. De verhouding in welke mate bronchitis en emfyseem aanwezig zijn verschilt per patient. Een longfunctie is de enige wijze om de diagnose cOPD te stellen. Een foto kan slevchts het vermoeden op COPD aangeven. En  dem ate van emfyseem kan dmv longfunctie en evt een (HR)CT scan.
En nee COPD is geen hype maar en in potentie ernstige aandoening die op dit moment in nederland helaas nog lang niet in alle gevallen is gediagnostiseerd.

Dat jij niet gelooft dat copd niet te zien is op een thorax maar een longtumor wel, daar kan ik niet zoveel aan veranderen

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 19:21 uur

Beste Erik,

Dank voor de reactie. Ik heb niet geschreven dat ik het niet geloof, alleen dat ik het vreemd vind, ik probeer e.e.a. te begrijpen met betrekking tot emfyseem, en heb met de reacties niet het antwoord op de vraag.

Daarbij staat toch overal dat COPD is op te delen in chronische bronchitis en Emfyseem ( er is dus ook COPD zonder emfyseem ) en mijn vraag ging specifiek over emfyseem en waarom dat niet te zien is op een foto.
Lijkt me een normale vraag, er moet een reden zijn waarom een foto dat niet laat zien, of bij de ene wel en bij een ander niet.
Er zijn diverse patienten die vertellen dat ze van de arts hebben gehoord dat de foto emfyseem aangeeft.
Dus concreet was mijn vraag waarom het niet zichtbaar is op een foto en allerlei andere ziekten wel, b.v. longontsteking etc laat ook de longblaasjes zien...

Wat COPD betreft ; Ik denk dat veel mensen onterecht met de diagnose COPD rondlopen, er zijn heel veel meer redenen om een slechte longfunctie te blazen dan COPD.
Ik denk ook dat de toekomst dat ooit zal uitwijzen... maar dat is mijn bescheiden mening.

Ik snap ook niet goed waarom mensen met emfyseem alleen een longfunctie onderzoek krijgen en dan de diagnose. Als patient zou ik willen weten in welke mate het dan is, welke long of alle twee enz.

Kortom ; Ik begrijp niet waarom patienten de diagnose zomaar aannemen, en het hele fenomeen COPD / Emfyseem begrijp ik dus niet.
Er is ook al best veel onderzoek gedaan of een longfunctietest alleen wel zo betrouwbaar is.

En er zijn ook een hoop mensen waarbij achteraf geen sprake was van COPD.
B.v. deze hier op het forum en dus vind ik het persoonlijk gevaarlijk om iemand een dodelijke ziekte toe te schrijven zonder iemand inwendig te bekijken daarom ben ik me er zo in aan het verdiepen en ga ik ook mee door, alleen niet meer hier op het forum ;

Trude

Offline Offline

Bekijk profiel Persoonlijk bericht (Offline)

verkeerde diagnose

« Gepost op: 17 Februari 2011, 22:25:23 »
Antwoord met citaatCitaat 

Hallo, ik ben 62 jaar en ben nieuw op dit forum alhoewel ik al 6 jaar COPD had. Ja had, want wat is het geval? Na een bronchoscopie 1,5 week geleden blijkt dat ik helemaal geen COPD heb, maar astma! Mijn (nieuwe) longarts had mij een jaar behandeld en wilde mij eigenlijk Datax gaan geven (nieuw medicijn tegen COPD), maar dit krijg je niet zo maar. Daarvoor moest hij zekerheid hebben, vandaar de kijkoperatie. Dat was niet leuk, maar het is te doen als je maar kalm blijft. Overigens wel heel mooi dat ik mee kon kijken en zelf kon zien wat er aan de hand was. Enerzijds ben ik erg blij, maar anderzijds ook boos, want je denkt al die jaren dat je een ernstige ongeneeslijke ziekte hebt. Het ging ook steeds slechter met me, nog maar 50% longcapaciteit, maar dat kan nu verbeteren met de juiste medicatie naar 60-70%. De longarts die in 2004 COPD vaststelde ging ervan uit dat vooral het feit dat ik vroeger heb gerookt (matig) deze diagnose rechtvaardigde. Eigenlijk is het dus veel beter als er in een eerder stadium een kijkoperatie plaatsvindt! Ik ga morgen weer met plezier naar de longrevalidatie... 

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 20:24 uur

@drukke dame, Vraag me af of je op een X thorax longblaasjes ziet............... Bij een longontsteking zijn er vage lichte plekken of contouren zichtbaar en bij een tumor is zichtbaar dat er iets zit met andere structuur en is vaak scherp begrenst. Maar geen longblaasjes naar ik meen.
Succes met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 20:49 uur

Hoi Milly - ik vraag me dus precies hetzelfde af maar ben tevens zo benieuwd hoe het komt dat die dan niet zichtbaar zouden zijn.
Bij een longontsteking zijn het echter wel juist de longblaasjes die ontstoken zijn.

Maar wat ik me dus afvraag is hoe het komt dat dan sommige patienten aan de hand van een foto toch de diagnose emfyseem krijgen ( de arts heeft dan gezegd dat de foto emfyseem aangeeft ) en als de emfyseem in de onderste longdelen zit is het wel te zien en boven in niet...
Daarom snap ik het niet maar er is geen duidelijke uitleg voor geloof ik...

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 20:55 uur

@drukke dame, dit vond ik er over opt web. Mogelijk ligt het dan aan de soort emfyseem die iemand heeft of het al dan niet zichtbaar is op een X thorax.

Bij chronische bronchitis is op de thoraxfoto vaak een versterkte longtekening zichtbaar. Emfyseem kenmerkt zich radiologisch door een verminderde vaattekening met een verhoogde stralendoorlaatbaarheid, afvlakking en laagstaand van de diafragmakoepels en een vergroting van de thoraxinhoud. Deze beelden zijn echter weinig specifiek. Alleen bulleusemfyseem is met een thoraxfoto goed te diagnosticeren en te vervolgen. De morfologsche veranderingen passend bij chronische bronchitis zijn vaak niet op een thoraxfoto zichtbaar en een patiënt kan emfyseem hebben zonder radiologische afwijkingen. Met CT is vaak wel de diagnose emfyseem trefzeker te stellen.

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 21:05 uur

@drukke dame, denk dat je je hebt vastgebeten in een erg moeilijke materie. Succes iig!!

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 21:08 uur

Milly daar heb je gelijk in maar dat vind ik nu juist leuk en interessant  :)

Login of registreer om te reageren