Nieuwe topics met een al bestaande vraag / onderwerp

25-07-2014 om 19:56 uur Gesloten

Beste moderators,

Het forum is erg actief. Er wordt veel met elkaar over bep. onderwerpen gepraat of bepaalde vragen gesteld en het is fijn dat we elkaar daar als lotgenoten mee kunnen helpen!

Ik merk echter regelmatig dat er een nieuw topic wordt aangemaakt met een vraag die al vaker is gesteld. Ik help graag, echt waar, maar soms denk ik... daar hebben we voor een paar maanden terug ook al met zijn allen heel veel tips over gegeven, of over gediscussieerd.
Meestal verwijs ik dan maar naar die topics die er al over zijn, daar heeft diegene hopelijk ook wat aan, want zo heeft diegene de antwoorden allemaal bij elkaar. Maar aan de andere kant had de topic-opener dat zelf ook kunnen doen (met de zoek-knop zoeken).

Daarnaast wordt het forum er niet overzichtelijker op wanneer eenzelfde vraag, in verschillende topics terug is te vinden. Met in het ene topic wat tips, in het andere topic weer andere tips...

Is het mogelijk dat wanneer dit gebeurt, jullie de vraag plaatsen in een topic wat daar al over gaat? Dan is het voor de 'zoekers' ook makkelijker om binnen één topic alle tips, opmerkingen, etc bij elkaar te hebben.

Gr. Evi

De reacties zijn gesloten.
25-07-2014 om 19:58 uur

Het nadeel van nieuwe topics toevoegen aan oude topics is dat mensen soms alleen de startpost lezen en daarop reageren terwijl dat dan vaak allang niet meer actueel is of de topicstarter allang niet meer actief is. Ik denk dat er gewoon duidelijker gemaakt moet worden dat je eerst de zoekfunctie moet gebruiken voor je een nieuw topic opent. Als er al een topic is maar jouw vraag wordt niet beantwoord, dan vind ik een nieuw topic wel fijner  dan een samengevoegd topic met het oude topic van soms al jaren geleden.

25-07-2014 om 20:04 uur
Reactie op Daantje

Het nadeel van nieuwe topics toevoegen aan oude topics is dat mensen soms alleen de startpost lezen en daarop reageren terwijl dat dan vaak allang niet meer actueel is of de topicstarter allang niet meer actief is.

Misschien even in het 'vet' drukken? Zo doe ik het vaak wanneer ik een vraag wil stellen of iets toe wil voegen aan/over een onderwerp dat al actief is. Ik merk zelf namelijk dat ik het zelf ook niet fijn vind om soms alles drie keer te herhalen (hoewel ik graag help hoor!). Daarom probeer ik zelf ook dingen te plaatsen in een topic als er over het betreffende onderwerp al een topic is.

Reactie op Daantje

Ik denk dat er gewoon duidelijker gemaakt moet worden dat je eerst de zoekfunctie moet gebruiken voor je een nieuw topic opent.

Dat idd ook! Misschien een goed begin. Want als de topic-opener zelf eerst zoekt, komt ie zelf wellicht al bij reacties uit die over zijn/haar onderwerp gaat. Maar ja dan nog eigenlijk... Heb je daar nog een vraag over... stel hem dan ook gewoon daar in het topic. Ik denk dat de meeste mensen ook wel het laatste berichtje lezen lijkt me...

29-07-2014 om 22:39 uur

Hoi Evi.,

Sorry dat het antwoord even op zich heeft laten wachten.

Topics die kort na elkaar over hetzelfde onderwerp worden geopend worden meestal al samengevoegd. Ook als iemand dezelfde vraag op meerdere plaatsen op het forum stelt worden deze vragen door ons in één topic bij elkaar gezet. We zijn op dit moment niet van plan om topics vaker te gaan samenvoegen dan we nu al doen.

Zoals Daantje al aangeeft kan het ook voor verwarring zorgen als nieuw geopende topics met oudere topics worden samengevoegd. Het is voor veel forumleden dan niet meteen duidelijk welke informatie uit het topic nog relevant is en welke mensen nog zullen reageren. Van vaker topics samenvoegen wordt het forum dus niet automatisch overzichtelijker. Daarnaast worden topics al globaal per onderwerp gesorteerd doordat ze in een bepaald subforum geplaatst zijn. En mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie of tips kunnen hier natuurlijk naar zoeken via de zoekfunctie. Niet iedereen die een vraag stelt heeft de zoekfunctie al ontdekt, dus mensen daarop wijzen kan denk ik heel behulpzaam zijn.

Daar staat weer tegenover dat ik persoonlijk niet zou willen zeggen dat mensen de zoekfunctie moeten gebruiken voordat ze een vraag stellen. Er wordt op dit forum meer uitgewisseld dan alleen praktische informatie. Het is voor veel mensen fijn om reacties te krijgen van andere mensen die een bepaald probleem of gevoel herkennen. En is het dan heel erg dat het onderwerp waar ze vragen over stellen al een paar keer eerder besproken is? Bovendien kan ook niet iedereen even goed met de zoekfunctie uit de voeten.

01-08-2014 om 17:55 uur

Hoi Solstice,

Sorry voor mijn late reactie, even nare omstandigheden hier waardoor ik het forum even heb laten rusten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me helemaal helder.
Zelf vind ik het jammer dat er zoveel opnieuw gevraagd word over eenzelfde onderwerp en je soms antwoorden blijft herhalen... Naar mijn idee kan de vrager ook in andere topics de praktische antwoorden vinden en wat betreft herkenning, ook die ervaringen zijn daarin terug te lezen. Nu klinkt het wel een beetje bot vanuit mijn kant, natuurlijk wil ik graag helpen hoor, zeker. Zowel praktisch als op gebied van ervaringen.
Maar soms is het jammer dat de mensen gelijk topics openen ipv de zoekfunctie gebruiken en hierdoor zoveel topics door elkaar lopen. Het jammer is dat je de antwoorden dan zo 'verdeeld' hebt over verschillende topics. Maar ik begrijp jullie beredenering en argumenten ook!
En het is inderdaad een goed idee om mensen te wijzen op de zoekfunctie, daar zal ik ook beter aan denken. Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes Evi

03-08-2014 om 13:43 uur
Reactie op Evi.

Hoi Solstice,

Sorry voor mijn late reactie, even nare omstandigheden hier waardoor ik het forum even heb laten rusten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me helemaal helder.
Zelf vind ik het jammer dat er zoveel opnieuw gevraagd word over eenzelfde onderwerp en je soms antwoorden blijft herhalen... Naar mijn idee kan de vrager ook in andere topics de praktische antwoorden vinden en wat betreft herkenning, ook die ervaringen zijn daarin terug te lezen. Nu klinkt het wel een beetje bot vanuit mijn kant, natuurlijk wil ik graag helpen hoor, zeker. Zowel praktisch als op gebied van ervaringen.
Maar soms is het jammer dat de mensen gelijk topics openen ipv de zoekfunctie gebruiken en hierdoor zoveel topics door elkaar lopen. Het jammer is dat je de antwoorden dan zo 'verdeeld' hebt over verschillende topics. Maar ik begrijp jullie beredenering en argumenten ook!
En het is inderdaad een goed idee om mensen te wijzen op de zoekfunctie, daar zal ik ook beter aan denken. Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes Evi

Ik  begrijp je frustratie zeker.
Ikzelf ben ook net nieuw en heb 2 posts gemaakt, waar er vermoedelijk ooit al een antwoord op was.
De reden dat ik het toch deed is omdat
1) die oudere posts vaak niet meer actief zijn
2) ik nieuwe reacties wil (buiten die oudere reacties) van misschien ook nieuwe leden of leden die op het oude topic niet gereageerd hebben
3) de zoekfunctie ook niet zaligmakend is en je soms toch nog cruciale informatie mist

Al kan ik je zeker gelijk geven, maar ipv je er aan te irriteren kan je misschien ofwel gewoon het negeren (als je denkt: pff daar reageer ik niet meer op, heb het al gedaan) of wel gewoon in het nieuwe topic gewoon een link te zetten naar het oudere topic met dezelfde vraag).

Een laatste opmerking: mensen maken vaak ook gewoon een eigen topic aan omdat ze dit persoonlijker vinden en het dan echt "hun topic" is waar ze wat persoonlijker of directer in kunnen zijn (ipv misschien oude koeien uit de gracht te halen).

03-08-2014 om 14:19 uur
Reactie op Bioke

Ik  begrijp je frustratie zeker.

Het is geen frustratie. Het was alleen maar 'goed bedoeld' tav het forum...

De laatste tijd lijk ik vaak verkeerde opmerkingen te maken heb ik het idee. Of mensen denken dat het verkeerd bedoeld is. Als dat zo is, dan voor al deze reacties mijn excuus. Zo bedoel ik het helemaal niet. :?

03-08-2014 om 14:24 uur
Reactie op Evi.

Het is geen frustratie. Het was alleen maar 'goed bedoeld' tav het forum...

De laatste tijd lijk ik vaak verkeerde opmerkingen te maken heb ik het idee. Of mensen denken dat het verkeerd bedoeld is. Als dat zo is, dan voor al deze reacties mijn excuus. Zo bedoel ik het helemaal niet. :?

Jaja zo bedoelde ik het ook.

Het is zeker geen verkeerde opmerking, maar een nuttige opmerking.

03-08-2014 om 14:27 uur
Reactie op Bioke

Jaja zo bedoelde ik het ook.

Het is zeker geen verkeerde opmerking, maar een nuttige opmerking.

Ok gelukkig maar. :)

Ps: De topics die je opende vallen niet onder waar ik het over had. Het is ook maar af en toe dat je het ziet. Nuttige topics vind ik zelfs, die je opende.

03-08-2014 om 18:41 uur

Weet je ik denk dat je dat probleem toch houdt. Je kan niet verwachten van de nieuwe mensen dat ze eerst het hele forum doorlezen voordat ze een vraag stellen. Ik denk dan gewoon laten gebeuren. Zo blijft het ook voor de nieuwen interessant.

03-08-2014 om 20:19 uur
Reactie op Fonsjo

Weet je ik denk dat je dat probleem toch houdt. Je kan niet verwachten van de nieuwe mensen dat ze eerst het hele forum doorlezen voordat ze een vraag stellen.

Dat denk ik ook Fonsjo, niet iedereen zoekt eerst voordat ie een topic opent. En de moderators laten dat voorlopig ook af en toe gebeuren en dat is helemaal prima, ik heb hierboven hun argumenten gelezen en dat snap ik wel.

Ik hoop dat niemand het vervelend vind dat ik erover begon. Ik bedoelde het echt goed. :)
Hou zelf van orde, dat kan thuis, maar hier ben ik natuurlijk slechts een van de zoveel leden.. En dat hier soms topics door elkaar lopen doordat vragen elke keer opnieuw in een nieuw topic gesteld worden moet ik ook gewoon laten gebeuren.

Het is goed zo... :Y