BPD bij vroeggeboorte en vragen ...

26-07-2014 om 21:38 uur

Hallo,

Onlangs ben ik te weten te komen dat ik als kind zijnde al de diagnose BPD heb gekregen.
Dit na een vroeggeboorte (na 25 weken en 5 dagen). Voor die tijd (32 jaar geleden) en ook nu nog wel een wondertje. Diverse complicaties gehad, langdurige beademing en couveuse, meerdere malen een klaplong, bronchitis, operatie ondergaan i.v.m. open ductus Botalli. Er waren op röntgenfoto's zowel rechtsboven als linksonder lettekens te zien en nog wat ingewikkelde termen.  :@ Maar op de dag van vandaag gaat het redelijk tot goed met mij.

Ik ben echter zeer verbaast over het feit dat ik nu pas achter deze diagnose kom (door het opvragen van mijn medische gegevens in het Universitair Ziekenhuis waar ik geboren ben). In mijn dossier bij de huisarts staat hier niets over in. Zitten ook geen verslagen van destijds. Alleen 1 regel; vroeggeboorte, langdurige kunstmatige ventilatie en verblijf in couveuse en operatieve sluiting ductus Botalli.  :? Maar geen woord over BPD terwijl dit toch meerdere malen in de verslagen van het ac. zkh staat.

Nu mijn vragen;
- Moet deze diagnose nu nog in mijn dossier komen te staan? Is dat aan te raden?
- Zouden regelmatige verkoudheden/griep/ zeer zwakke weerstand hiermee te maken kunnen hebben?
- Wat zijn mogelijke gevolgen op latere leeftijd? Of kun je hiervan genezen?
- Zijn er evt. maatregelen of leefstijladviezen die aan te raden zijn?
- Moet ik sneller alert zijn bij griep en forse verkoudheid? Ik ren namelijk niet snel naar de huisarts. Hij vind mij nogal snel een hypochonder terwijl dit naar mijn idee wel meevalt.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sonja

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 16:45 uur

Niemand die een antwoord weet op 1 van mijn vragen?  :@ :?

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 17:27 uur

Sorry Sonja, maar ik ben hier niet bekend mee.
Mogelijk dat een longarts dit wel weet, maar het is al enige tijd geleden dat je hebt geschreven.
Hopelijk schrijft een longarts nu snel een antwoord waar je iets aan hebt.

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 17:31 uur

Mogelijk is je huisarts helemaal niet op de hoogte van de BPD? Zou het eens bespreken met de huisarts en dan t dossier meenemen.
Heb opt web gekeken en daar staat dat de longen bij BPD altijd gevoelig zullen blijven.
Succes!!

Login of registreer om te reageren
05-08-2014 om 12:55 uur

Ben zelf ook een te vroeg geborenen .. En had in een couveuse gemoeten .
Maar dat is niet gebuurt .
Ik ben niet bekend met BPD .. zou niet weten wat dat is .
Maar kwam er met dik 40 jaar achter dat ik als baby van 2 maand met spoed ben op genomen , met ademhalingsproblemen . Althans .. dat is het vermoeden door alle eindjes aan elkaar vastte knopen en door de eerste vraag die ik daar over stelde aan mijn ouders . Ben regelmatig voor onder zoek geweest als kind ... maak ik uit de nog moeilijk te lezen gegevens van de huisarts toen maar op 6 jarige leeftijd  schreef een kinderarts naar mijn huisarts dat ik een slecht ontwikkelde borstkas strottenhoofd en longen heb .

Ziekenhuis zelf is alles kwijt .. en toen ik tweede keer vragen stelde over dat ziekenhuis opname wisten mijn ouders van niks meer . Kunnen zich niet herinneren dat ik onderzocht  of opgenomen ben . Terwijl het toch wel heel vast staat dat ik en op genomen ben en onder zocht ben . Onder zoek ging om lucht weg en longen maar vaar voor opgenomen is niet te lezen .  Ik had in mijn leven andere keuzes moeten maken .  

Maar ergste vreet aan mij dat ik nooit een woord over dat alles heb gehoord tot dat ik op verzoek van mijn POCD begeleiding in mijn medische verleden dook . Ik had zeer belangrijke keuzes moeten maken in mijn verleden . BV wat ik zou willen worden als ik groot ben ...  

Maar van af mij 9de werd ik regelmatig onder zocht en heel wat ziekenhuizen gezien .
Ik was snel te zwaar en bleef in de groei en ontwikkeling achter . Regelmatig vroeg een arts naar mijn medische verleden en vroeg die op . NOOIT kwam te voor schijn dat ik als baby en peuter problemen had met longen en lucht wegen en dat ik te vroeg ben geboren wat nooit goed behandelt is . Ziekenhuis van toen beweerde eens dat door brand mijn gegevens verloren is gegaan .... maar niemand weet wat van een brand af .

Login of registreer om te reageren
05-08-2014 om 14:08 uur

Hoi, ik ben geen arts maar heb als psychologe wel gewerkt op een afdeling met veel kindjes met bpd. De ernst daarvan kan erg verschillen van persoon tot persoon en meestal gaat het om kindjes die te vroeg geboren zijn of langdurig beademt. Vaak is je vitale capaciteit (totaal longvolumes) daardoor kleiner. Ik weet niet of het bij huisartsen erg goed gekend is, maar het lijkt mij zeker relevant om op te nemen in je dossier. Het zou mij bvb logisch in de oren klinken als je wat meer last hebt bij luchtweginfecties enzo...
Veel succes ermee x

Login of registreer om te reageren
05-08-2014 om 21:54 uur

Het is een aandoening die voorkomt bij te vroeg geboren baby's. Doordat ze moeite hebben met ademhalen, dit doordat de longen nog niet goed ontwikkeld zijn en dus ook nog niet goed genoeg functioneren. Dit zorgt dan voor schade aan bepaalde delen van de longen

Login of registreer om te reageren
05-08-2014 om 21:57 uur

Ik dacht (maar heb er te weinig verstand van), dat meer van toepassing is bij baby's. Dat je er daarna nog klachten aan over houdt kan, maar die kans is klein. En uit die kleine kans zijn de klachten niet meer zo aanzienlijk als in de baby-tijd. Maar dat is wat ik ooit hoorde, dus ik kan er naast zitten... Maar misschien stelt het je vast wat gerust...

Login of registreer om te reageren
06-08-2014 om 17:00 uur

Hey evi,
Wat je schrijft klopt gedeeltelijk, maar de schade kan ook blijvend zijn en een blijvend beperkte longfunctie tot gevolg hebben. Ik ken bvb een meid van 20 die nog steeds maar een longfunctie van 50% heeft door de bpd. De afkorting staat overigens voor bronchopulmonale dysplasie, daar vroeg geloof ik hierboven nog iemand naar  :s)

Login of registreer om te reageren
07-08-2014 om 11:16 uur
Reactie op Sien

Hey evi,
Wat je schrijft klopt gedeeltelijk, maar de schade kan ook blijvend zijn en een blijvend beperkte longfunctie tot gevolg hebben. Ik ken bvb een meid van 20 die nog steeds maar een longfunctie van 50% heeft door de bpd. De afkorting staat overigens voor bronchopulmonale dysplasie, daar vroeg geloof ik hierboven nog iemand naar  :s)

Dankje voor je nadere info, ik weet er weinig van af. Heftig hoor van diegene die je hierboven omschrijft...

Login of registreer om te reageren