Power Breathe apparaat om longspieren te trainen

02-02-2016 om 10:12 uur

Zeer geachte,
Ik las op www.trainuwlongen.nl goede recenties over dit apparaatje Power Breathe.
Kunt U als arts mij bevestigen dat ik hiermee inderdaad mijn longspieren sterker maak, en dat ik hiermee niets afbreek?

Graag verneem ik van U.
Met vr. gr. Elly

Login of registreer om te reageren
02-02-2016 om 11:33 uur

Ik heb tijdens mijn revalidatie getraind met de threshold imt om mijn ademhalingsspieren te trainen. Of het echt helpt vind ik moeilijk te zeggen. Het is wel iets wat je moet blijven oefenen want ik zak snel weer terug in weerstand die ik kon hebben.

Login of registreer om te reageren
02-02-2016 om 14:53 uur

Hoi Elly.
ik gebruik al enige tijd de Power breathe maar wat Daantje ook zegt
je moet het wel constant gebruiken 2x per dag middag/ avond 30 keer
uit en in ademen, je traint je ademspier en tussenrib spieren,
net als met spierballen kan je ook je ademspieren trainen.
Ik gebruik de medische variant gaat prima je krijgt er toch meer
uithoudingsvermogen van
na een week of vier merk je het verschil

Login of registreer om te reageren
03-02-2016 om 22:47 uur

Tijdens mijn long revalidatie vorig jaar moest ik mijn ademhalingsspieren trainen met de threshold omdat ze te weinig kracht hadden.
Het advies na de revalidatie was om dit één keer per week te blijven doen.
Nu weer begonnen met trainen bij de fysio 2 keer per week omdat mijn longfunctie achteruit is gegaan.
Bij de fysio mijn ademhalingsspieren weer opgemeten met een apparaat!
Waarschijnlijk doordat ik de threshold nog één keer per week gebuikt waren mijn spieren gelukkig nog goed!

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 06:26 uur

Kan ik hier uit opmaken dat als je ademhalingsspieren zwak zijn, de longfunctie ook slechter is? Bij een longfunctietest moet je immers flink blazen en ik kan me zo voorstellen dat niet alleen de longen zelf van invloed zijn, maar ook de spierkracht?

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 22:09 uur

Ja Stefanie, je longen kunnen zelf geen ademhalen dat moet door de longspier
en de tussenrib spieren doen.
Nu is het zo, dat hoe sterker de longspieren zijn je ook makkelijker adem haalt.
Het hele longgebeuren is sterker.
Met deze Power breathe 2x middag/avond 30 x inademen en uit ademen na een week of
vier heb je al resultaat.
De wielrenners van de Rabo bank gebruiken hem al jaren.

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 16:45 uur

Om uit te ademen moeten je ademhalingsspieren ontspannen en om in te ademen aan spannen dus of het echt effect heeft op de longfunctie die je blaast weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 18:48 uur

Jawel Daantje ik denk van wel, want de treshold heb je twee soorten van 1 voor de inademingsspieren en juist ook 1 voor de uitademingsspieren ... ( de PEP ).
Threshold PEP ademhalingstrainer: deze betrouwbare en eenvoudig te gebruiken Threshold PEP dient ter training van de uitademhalingsspieren. Met de Threshold PEP ademhalingstrainer kunt u de ademhalingsspieren en longen trainen

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 18:52 uur

Als je echt met kracht moet uitblazen, is toch niet echt ontspannen? Als ik b.v. een ballon opblaas vind ik niet heel ontspannend haha...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-02-2016 om 13:26 uur

Soms kunnen dit soort apparaatjes inderdaad de spierkracht van de ademhalingspieren verbeteren door te trainen met dit apparaat. Dat betekent ook dat het regelmatig moet worden gebruikt. De kracht wordt er beter van, maar de longfunctie zoals u die kent wordt er niet door beïnvloed, wel de ademspierkracht en die is noodzakelijk voor inspanning.

Login of registreer om te reageren