Haperende salbutamol dosisaerosol?

12-07-2016 om 13:57 uur

Heeft u astma of COPD? En gebruikt u salbutamol dosisaerosol?
Salbutamol is voor de behandeling van longziekten beschikbaar in verschillende inhalatoren. Fabrikant Sandoz heeft in 2014 een andere variant op de markt gebracht, die anders van uiterlijk en samenstelling is dan de vorige.

Heeft u ervaring met de salbutamol dosisaerosol van Sandoz? Laat het ons weten, en beschrijf uw ervaring hieronder.
Het Longfonds gebruikt uw ervaringen om knelpunten in de zorg aan te pakken.

Login of registreer om te reageren
12-07-2016 om 17:45 uur

Ja, ik heb hier al een tijdlang problemen mee. Ik gebruik het ding bijna dagelijks als nood medicatie, maar moet vaak extra puffen omdat het ding het niet goed doet. Soms spettert-ie in plaats van dat er een mooie nevel uitkomt. Ik heb bij de apotheek gesmeekt om weer gewone ventolin te krijgen, maar krijg zelfs ondanks recept met 'medische noodzaak' iedere keer de salbutamol van sandoz. Want zilveren kruis zou de ventolin niet vergoeden. Onzin, want ik mag tot 750 euro per jaar aan eigen bijdrage declareren....

Naast het haperen vind ik het middel ook minder prettig aanvoelen. Van ventolin heb ik nooit last gehad, van de salbutamol moet ik altijd meteen heftig hoesten, het prikkelt. De samenstelling is anders qua hulpstoffen. Gevolg: ik moet vaak vernevelen terwijl dat misschien met de gewone Ventolin helemaal niet nodig zou zijn geweest.

Ik hoop dat het longfonds iets aan deze wantoestand kan doen.

Login of registreer om te reageren
12-07-2016 om 18:01 uur

@Sanshine: Er is ook nog een salbutamol aerosol van pharmachemie BV Haarlem (Teva Group). Daar ervaar ik geen enkele van bovenstaande klachten bij. Wellicht is dat iets om naar te vragen?
Zelf ontvang ik deze iedere keer, ook recent (een maand geleden) nog.

Login of registreer om te reageren
13-07-2016 om 20:29 uur

Ook ik heb problemen gehad met de nieuwe Sandoz Salbutamol 100. Gebruikte Sandoz Salbutamol al jaren en vond hem zelfs prettiger dan de originele Ventolin. Tot deze ineens veranderde, herken niet zo zeer de problemen van het haperen, maar hij sprayt heel anders en "proeft" ook "chemisch"/onprettig. Maar het ergste, ik had het idee dat het minder goed werkte en minder effect had. Heb dit toen gelijk gemeld bij de apotheek, maar zat op dat moment ook in mindere periode (exacerbatie) en dan ga je ook denken, misschien ligt het gewoon aan mezelf. Heb ook een vernevelaar, waar ik dagelijks mee vernevel, dus daar kon ik het wel mee opvangen. Maar ook na die periode had ik bij gebruik van Salbutamol meer puffen nodig dan normaal. Toen ik het artikel las dat er onderzoek werd gedaan naar de Sandoz Salbutamol, omdat er twijfels waren over de werking, was dit voor mij dus erg herkenbaar. Heb dit toen gelijk besproken met mijn longarts en ben direct overgestapt op de salbutamol Redihaler. Merkte duidelijk het verschil en bijkomend voordeel het is een hele fijne inhalator, wel aerosol, maar geen voorzetkamer nodig door ingenieus systeem. Dus heel makkelijk mee te nemen :-bd

Login of registreer om te reageren
14-07-2016 om 04:46 uur

sanshine - even Zilveren Kruis bellen want ik heb gewoon ventolin, medische indicatie, en ook bij Zilveren Kruis ( 2 sterren polis )

Login of registreer om te reageren
14-07-2016 om 07:28 uur

Hoi sanshine,

Zilveren Kruis moet nu ook andere merken salbutamol vergoeden, want net als Menzis heeft ZKA het preferentiebeleid sinds juni verruimd.
Dus ook als de apotheker zegt dat het niet vergoed wordt, Zilveren Kruis vergoedt het wel! Patiënten kunnen daarom eisen een andere salbutamol mee te krijgen in de apotheek.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
14-07-2016 om 09:45 uur

Hoi Advieslijn, dat staat er los van ik heb het al het hele jaar!

Login of registreer om te reageren
14-07-2016 om 17:24 uur

Bedankt advieslijn! Goed om te weten, ik moet morgen mijn medicatie ophalen bij de apotheek, ben benieuwd

Login of registreer om te reageren
15-07-2016 om 10:36 uur

Ik ben net naar de apotheek geweest, heb op mijn strepen gestaan en krijg nu komende maandag de originele ventolin. Eindelijk.

Nogmaals bedankt voor de tip :-)

Login of registreer om te reageren
22-07-2016 om 20:35 uur

Update: wat een verademing, letterlijk! Ik kan nu puffen zonder meteen in een verstikkende hoestbui te schieten( heel fijn als je al benauwd genoeg bent) en 2 pufjes ventolin helpen weer gewoon, in plaats van eindeloos puffen zonder enige verlichting.

Wel heel irritant dat ik van de apotheekassistente nog even een sneer kreeg 'dat het toch echt hetzelfde was en niks zou uitmaken'. Gelukkig had ik me er goed in verdiept en kon aangeven dat de sandoz puffer ethanol en oliezuur bevat, en de ventolin niet, en dat ik op die twee stoffen dus niet zo lekker reageer. Pfffff.... Hopelijk hoef ik er nu nooit meer om te smeken.

Login of registreer om te reageren
03-11-2017 om 10:38 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Zilveren Kruis moet nu ook andere merken salbutamol vergoeden, want net als Menzis heeft ZKA het preferentiebeleid sinds juni verruimd.

Leuk dat u dit stelt, maar Zilveren Kruis en alle daaronder vallende Achmea labels hanteert nog steeds de regel dat ze uitsluitend de salbutamol dosisaerosol van Sandoz vergoeden binnen hun preferentiebeleid. Daarin is niets aangepast en ook is er geen extra merk aangewezen. Zij gaan dit ook niet doen is medegedeeld aangezien het CBG heeft beoordeeld dat het product van Sandoz prima werkt en dat er GEEN ongewone toename is in het aantal ziekenhuis opnames door de introductie/wijziging van Sandoz. Er is dus volgens het CBG geen 'minder werkend' product en de klachten die er zijn worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat mensen aan de smaak/spray kracht/doosje van een ander merk gewend zijn en daardoor moeten wennen aan de nieuwe Sandoz variant.

Volgens Zilveren Kruis is er dus GEEN vergoedingsbasis voor een ander merk voor iemand die nog nooit Salbutamol Sandoz heeft geprobeerd. Ook niet als een arts op het recept zet "geen Sandoz".

Als apotheken worden wij ook gewoon 'beboet' als we ervoor zouden kiezen om geen Sandoz salbutamol meer uit te leveren, maar b.v. alleen Ventolin of TEVA/PCH. Zilveren Kruis heeft natuurlijk gewoon een volume omzet deal gemaakt met Sandoz die zij ook weer moeten nakomen en het CBG haalt enige basis om van die afspraken af te wijken weg met hun onderzoeksconclusie dat er geen verschil in werking is.

Bedenk: als je een zorgverzekeraar kiest met een preferentiebeleid in de geneesmiddelenkeuze, dan bepaalt de zorgverzekeraar (=betaler) ook welk merk zij vergoeden (zie polisvoorwaarden) en niet de apotheek of de arts. Wil je keuze vrijheid, ga dan voor 2018 voor een zorgverzekeraar die GEEN preferentiebeleid volgt (dan vallen de 4 grote (incl hun sub-labels) allen af (CZ, Achmea, VGZ, Menzis) en kom je uit bij de weinige echte restitutie polissen (ONVZ/PNO, DSW/Stad Holland, ASR/De Amersfoortse/Ditzo). Overigens kan iedere patiënt elke willekeurig merk dat leverbaar is kiezen als de patiënt het zelf betaalt (met inachtneming dat sommige preferente middelen inmiddels zo goedkoop zijn geworden in Nederland dat de leveranciers extra geld vragen voor levering aan de apotheek omdat ze er anders op toe moeten leggen).

Mvg,

R.V. Wols, apotheker

Login of registreer om te reageren