Diagnose astma

21-07-2016 om 09:46 uur

Hallo allemaal

In juni werd in het ziekenhuis astma vastgesteld met de bronchoprovocatietest.
Ik moest starten met elke morgen en avond 2 keer Inuvai Nexthaler puffen, elke avond pilletje aerius nemen en heb daarna neusspray gekregen. Ik ondervind wel enkele bijwerkingen: bibber en minder smaakwaarneming. Tot een week geleden waren mijn klachten onder controle, maar nu zijn ze in alle hevigheid weer terug. Tijdens mijn reis zijn ze eer langzaam toegenomen ondanks de vele medicatie. Ik heb een heel zware kriebelhoest, verstopte neus, heel veel slijmen. Enkel mijn stem wordt gelukkig niet meer hees.
Ik heb vermoedelijk allergische astma,maar weet niet waaraan ik allergisch ben. De eerste allergietesten waren allemaal negatief.
Mijn favoriete hobby is zingen en door de astma wordt dat nu veel moeilijker. :-(

Herkennen jullie mijn klachten? Hebben jullie tips voor mij. Ik zou zo graag terug gewoon kunnen zingen...

Groeten

Lisa

Login of registreer om te reageren
03-11-2016 om 10:37 uur

hallo dit ber is al wat ouder. maar o wat herken ik dit gewone zaken als niet meer kunnen zingen, en ook dat je blij bent dat de astma , onder controle is,,, en hup daar is t weer,,, ik heb een .. hazenhart , zeg ik altijd, gekscherend, want ik schiet zo ,in de stress .ook niet echt geweldig voor de astma,, of what ever,, ja en allergie ,t slaat zo op je,, en wat is dat dan.de wereld is vol met luchtjes, in die zin, gaat men zaken ontlopen , en moet ik zeggen, dat het me wel wat eenzaam maakt, zeker in deze zijn er veel mensen verkouden , je dan blijf ik wel even uit de buurt..daarom vind ik t fijn even op t longforum te reageren, tenslotte zijn we met zijn alles soort van deskundige toch nou LISA,, wens je t beste gr saskia

Login of registreer om te reageren
04-11-2016 om 19:35 uur

Ik heb pas sinds ongeveer een maand de diagnose Astma en nog velen vragen.
Bijvoorbeeld: Is het normaal om (vooral in de avond) Constant benauwd te zijn?
mijn ademhaling zit net onder mijn ribben s'avonds. En zal ik altijd pijn hebben bij het wandelen met mijn hond buiten?
Ik ben nog erg zoekende naar hoe dit "werkt" zeg maar.
Joyce

Login of registreer om te reageren
04-11-2016 om 20:25 uur

Dat alles is erg afhankelijk van de mate waarin je astma hebt en hoe goed het reageert op medicatie. Sommige mensen met astma hebben nadat ze goed zijn ingesteld amper klachten en anderen houden ondanks optimale medicatie elke dag klachten.

Het kan even zoeken voor je de voor jou optimale medicijnen gevonden hebt dus houd moed.

Login of registreer om te reageren
04-11-2016 om 20:51 uur

Dank je wel voor je reactie Daantje,
Ik gebruik Symbicort en Salbutamol en Fluticazon Propionaat neus spray (voor de hooikoorts volgens de DA) en verder medicijnen voor mijn Fibromyalgie (Weke delen reuma)
Gisteren werd mij (vraag me niet waar) verteld dat deze 2 medicijnen pas optimaal werken tussen de 6 en 8 weken, Tot nog toe heb ik niet het idee dat het helpt maar ik weet ook niet wat ik ervan kan verwachten en hoe ik merk dat het werkt bij mij?
Ik krijg pijn bij het ademen als ik buiten wandel met mijn hond, vooral als het vochtig is maar het kan ook gebeuren als ik gewoon binnen me klaar aan het maken ben om te vertrekken naar wat dan ook.
Ook met praten merk ik dat ik een beetje buiten adem raak en trap op trap af geeft vaak pijn en buiten adem.
De mate van mijn astma? Geen idee heb de diagnose van de huis arts en heb (nog?) geen long arts.
Kortom ik heb hier totaal geen ervaring mee en weet ook niet goed er mee om te gaan op dit moment.
Heb er over gelezen en zit hier op ut forum en ik denk zo maar dat ik volgende week nog maar eens bij de huisarts lang ga want ik vindt dat het niet werkt maar zij roept ja maar zo snel wert dat niet!
Ik weet niet eens wat het medicijn doet/hoe het voelt als het werkt. hoor je je bijvoorbeeld een soort van opgelucht te voelen als het goed werkt? Of is het normaal dat je altijd wel benauwd blijft na het nemen van je meds?
Joyce

Login of registreer om te reageren
04-11-2016 om 21:33 uur

Een hoop dingen kan je pas na verloop van tijd zeggen en nu nog niet.

Als je longen nog erg gevoelig zijn kan het wel zijn dat je gelijk na inhaleren wat benauwd ben. Gewoon de reactie van de deeltjes in je longen maar dat moet wel bij trekken.

Login of registreer om te reageren
07-11-2016 om 19:23 uur

Vandaag en betere dag.
Wel benauwd buiten maar ja wat wil je tis vochtig.
Verder heb ik nog tips gevonden in een Facebook groep genaamd COPD Luchtgenoten.
Zoals buiten lopen met een sjaal voor je mond. (heb dat uit geprobeerd en merk wel verschil )
Verder moet ik gewoon onthaasten en tijd nemen om de medicijnen in te nemen dus niet te snel achter elkaar en morgen kan ik een voorzetkamer ophalen voor mijn salbutamol (mijn timing is niet goed ben dieren keer te laat) ook ontdekte ik vandaag dat ik na het avond eten erg benauwd ben en heb dat dus in de Facebook groep gegooid en daar kwam uit dat dat komt door dat je maag meer ruimte in neemt en je dus minder of rustiger moet eten.
Gelukkig is het vanavond snel gezakt.
Joyce

Login of registreer om te reageren
31-12-2016 om 14:49 uur

Ik heb vandaag een hele slechte dag :-(
De hele tijd een kriebelhoest, keelpijn, heeeel erg moe en ik voel een druk en pijn op mijn longen. Niet zo ideaal tijdens het studeren. Ik kan me nauwelijks concentreren.
Ik vrees dat ik bronchitis krijg. Hoe kan ik beter voorkomen dat ik dit regelmatig krijg?
Wat doe ik nu best?

Bedankt al iedereen voor de reacties!

Groetjes
Lisa

Login of registreer om te reageren
02-01-2017 om 13:27 uur

Hallo Lisa,

Wat vervelend dat je het bij het zingen zo benauwd hebt!. Ik heb astma en COPD. Juist doordat ik 3 jaar geleden klassieke zangles ben begonnen, heb ik meer lucht gekregen. Wel elke dag oefeningen doen. Een fijne oefening vanaf Youtube zijn de tips van de Australische zangeres Kerry Ho.

Nu zijn er heel veel verschillende soorten astma.
Maar het zou de moeite lonen om eens uit te zoeken of je allergisch bent voor melk/kaas, dus lactose intolerantie. En voor gluten. Gewoon apart een week geen gluten eten. En daarna een week geen melk/kaasprodukten. Als je geen verschil merkt, dan ben je daar niet allergisch voor.

Sterkte en groetjes,
Maria

MarjoB koortens Lizzy-1985 eleni LGeerlings Marieke1991

Login of registreer om te reageren
18-01-2017 om 19:10 uur

Hallo,
Ik ben Inge en er is bij de longarts dmv tests astma vastgesteld, ongeveer 8 maanden geleden. Ik ben niet allergisch gebleken uit de bloedtest (al is er toch twijfel over).
Sinds mei vorig jaar ben ik al aan het lummelen. Tot nu toe nog niet klachtvrij geweest.
Ik krijg 6 pufs symbicort, 2 pufs Spiriva en zn. Bricanyl. En nog niet helemaal onder controle. Heb wel pas een infectie doorgemaakt en daarvoor 10 dagen prednison gehad.

Vooral de avonden, nachten en o htenden zijn vervelend. Het lijkt ook vootal aan 1 kant te zitten.

Komt dit iemand bekend voor?

In het verleden vaak bronchitisen longontsteking gehad..nu dus Astma..nooit gerookt.

Groetjes
Inge

Login of registreer om te reageren