COPD 65+

21-01-2017 om 05:29 uur

Hallo,
Ik ben na een jaar of vier geleden gediognosed met COPD en heb op en af hier last van meestal tegen de winter periode.
Momenteel heb ik Flixotide voor bescherming en Ventolin voor verwijding, die laatste heel weinig. Daarbij heb nu met ik kennelijk nodig, een kuur Prednisolon voor 10 dagen.
Is er iemand die iets dergelijks heeft?

Login of registreer om te reageren
25-01-2017 om 23:35 uur

Ik krijg ook heel dikwijls bij een verslechtering een stootkuur prednison. Moet zeggen dat het naast de bijwerkingen ook wel verlichting geeft!

Login of registreer om te reageren
27-01-2017 om 14:08 uur

Hoi Andrie en 1sparkler waar komen de verslechteringen door ... koude lucht, smog?

Login of registreer om te reageren
29-01-2017 om 10:53 uur

Ik heb nu ook weer een kuur prednison gekregen, dit is volgens mij een paardenmiddel.

Login of registreer om te reageren
30-01-2017 om 00:00 uur

Dat is niet altijd duidelijk Marcus, de laatste keer werd het veroorzaakt door een verkoudheidsvirus. Soms door vermoeidheid of overbelasting.

Login of registreer om te reageren
30-01-2017 om 09:27 uur

Andrie je zou moeten proberen die verslechteringsmomenten te proberen te voorkomen (hoe lastig dat ook is) en als je merkt dat ze er toch zijn direct ingrijpen, je moet daar een interventieplan voor hebben.

In wezen is het zo dat elke keer dat je verslechterd kom je er minder goed uit.

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 22:26 uur
Reactie op Marcus

Andrie je zou moeten proberen die verslechteringsmomenten te proberen te voorkomen (hoe lastig dat ook is) en als je merkt dat ze er toch zijn direct ingrijpen, je moet daar een interventieplan voor hebben.

In wezen is het zo dat elke keer dat je verslechterd kom je er minder goed uit.

Je hebt natuurlijk gelijk Marcus, volgens mijn huisarts reageer ik wel op tijd maar mijn fysiotherapeut is het daar niet mee eens. Maar als ik echt klachten heb ga ik echt wel naar de huisarts! Jij veel sterkte gewenst!

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 10:05 uur
Reactie op andrie

Ik krijg ook heel dikwijls bij een verslechtering een stootkuur prednison. Moet zeggen dat het naast de bijwerkingen ook wel verlichting geeft!

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 10:23 uur

Hallo iedereen,

Ik heb al vele jaren COPD, ze hebben het eigenlijk te laat ontdekt. Ik heb regelmatig een opstoot en ben verleden jaar in februari voor het eerst opgenomen in het ziekenhuis. Mijn saturatie was op dat ogenblik slechts 76, dat is zéér laag. Dus hoge dosissen antibiotica en cortcosteroiden gekregen +zuurstof.
Na ontslag ben ik begonnen met volledige longrevalidatie en dat gaat goed.
Ik heb nu een opstoot die maar blijft aanslepen. De dokter dacht dat ik een longontsteking had, maar op de radiografie was niets te bemerken. Ik blijf vooral kortademig, heb geen slijmen, geen hoestbuien, enkel moe en kortademig én prikkelbaar. Ik tracht zoveel mogelijk zelf te doen; schoonmaken, koken, rondlopen, boodschappen doen en dan die revalidatie. Over het algemeen kan ik er wel mee leven, maar soms gebeurt het dat ik wel een beetje wanhopig word en dan heb ik ook verdriet. Mag ik iets vragen? Heeft iemand ook zoveel meer last in periodes van stress? Ik kan me moeilijk ontspannen en ik denk dat ik dan begin de hyperventileren ; dan moet je natuurlijk met je buik ademen, maar dat kan ik dan gewoon niet. Iemand goede raad?
Veel sterkte voor alle longlijders!

Doechi

Login of registreer om te reageren