Verschil tussen COPD en Astma?

18-03-2017 om 15:02 uur

In 2003 kreeg ik de diagnose COPD. Na de longfunctietest van afgelopen week, denk mijn huisarts ineens dat het Astma is. Wat is het verschil tussen die twee?

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 10:42 uur

Het is soms erg lastig om de diagnose COPD te stellen vaak soms kan je dan een tweede opinie mee laten kijken. Er is al veel over geschreven en ook veel over te vinden op het forum over deze twee kan je globaal zeggen dat:

Astma en COPD hebben allebei met ontstekingen aan de luchtwegen te maken. Het verschil tussen astma en COPD zit in de oorzaak van de ontstekingen. Deze is bij astma anders dan bij COPD. Ook de behandeling is anders en daarom wordt onderscheid gemaakt tussen astma en COPD. COPD is een verzamelnaam voor longemfyseem en chronische bronchitis. Vroeger werden deze klachten samen cara genoemd.

Een overzichtje vind je hier

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 16:06 uur

Heb je nu veel beter geblazen dan in vergelijking met vroeger?

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 16:06 uur

Marcus niet alleen verschil in oorzaak maar ook in de afloop...

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 17:29 uur

Buiten het medische om vind ik het grootste verschil wel dat de COPD'er met de vinger nagewezen wordt ( eigen schuld zal wel roken ) en de astma patient niet... en dus de COPD'er meteen minder medeleven en steun krijgt.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 22:13 uur

Hallo Stefanie,

De discussie over ziek worden door roken zal wel nooit eindigen. Er zijn namelijk nog meer ziektes die je door roken eerder zou kunnen krijgen, daar hoor je niet zoveel over.

Wat wel belangrijk is hoe ga je met je ziekte om nadat je de diagnose weet.
Na een hartaanval zie je dat een aantal mensen zeggen; dit was een waarschuwing ik pas mijn leven aan. Bv. Gezond eten, niet meer roken, sporten enz.
Ook bij een aantal mensen met COPD zie je dat gebeuren. Dit is een keuze die je kunt maken. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om je een ander leefpatroon aan te wennen.

Dan de vraag wat is gezond. Iedere paar jaar zie je dat inzichten over gezondheid weer worden aangepast. Zowel over wat je wel en niet moet eten en ook behandelingen veranderen regelmatig.

Medeleven van anderen kan fijn zijn maar moet wel over en weer gaan. Want er zijn veel mensen die een rugzakje hebben (gevuld met pijn of verdriet) maar daar niet zo snel over praten. Heb je echt interesse voor elkaar dan komt het uiteindelijk wel ter sprake en kun je elkaar steunen.

Buitenstaanders kunnen niet zien welke (long)ziekte je hebt en ze kunnen ook niet zien wat je nodig hebt. Ze proberen je te begrijpen en te helpen ook al weet je dat het soms helemaal fout is wat ze doen. De kunst is om op dat moment diplomatiek en duidelijk aan te geven waar je wat aan hebt.
Het is ook belangrijk om te leren vragen wat jij nodig hebt zodat mensen weten wat ze voor je kunnen doen. Op een paar horken na zijn veel mensen geneigd om te helpen als ze maar weten hoe.

Ina ik hoop dat je diagnose duidelijk wordt zodat je kunt kijken hoe je je leven zo goed mogelijk aanpast aan je mogelijkheden.

groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 01:34 uur

Tja ik zie een copd en een astma patiënt beiden als longpatiënt ... de oorzaak boeit me eigenlijk niet eens zo zeer. Natuurlijk is zowel voor een copd en een astma patient de voorafgaande historie van belang. Bij een copd'er kunnen roken een rol gespeeld hebben maar bij astma kunnen ook zoveel negatieve aspecten een rol gespeeld hebben.

Gaat erom wat kan je in het heden doen, wat kan je veranderen en eventueel verbeteren voor je levens situatie of moment waar je inzit van je aandoening. Waar loop je tegen aan en wat zijn herkenbare punten voor lotgenoten en hoe zijn zij er mee omgegaan. Hoe ga je in het heden je inzetten voor een leefbare toekomst, in de meest brede zin van het woord. Elke patiënt of lotgenoot is een uniek mens die soms steun en herkenning zoekt en zo van tijd tot tijd een arm om zich heen nodig heeft.

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 07:11 uur
Reactie op Stefanie

Buiten het medische om vind ik het grootste verschil wel dat de COPD'er met de vinger nagewezen wordt ( eigen schuld zal wel roken ) en de astma patient niet... en dus de COPD'er meteen minder medeleven en steun krijgt.

Is dat zo, Stefanie? Ik heb eind vorig jaar weer gerevalideerd, ik was de enige astma patiënt, derest had copd. Bij het introductierondje zeiden alle copd'ers, ik heb copd, helaas mijn eigen schuld, heb gerookt.

Ook onder astma patiënten heb je er rokers bij zitten.

De reden van medeleven of steun dat die er niet is, is er overigens ook niet in het algemeen bij een longpatient, immers het is een onzichtbare ziekte.

@ina1955, van wie kreeg je de eerdere diagnose?

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 09:14 uur

Beste Ina,

Soms is het voor een arts moeilijk een diagnose te stellen omdat een aantal symptomen zowel bij astma als bij COPD voorkomen. Toch zijn het twee verschillende aandoeningen.

Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Mensen met astma kunnen soms moeilijk ademhalen: zij worden kortademig, ademen “piepend” of moeten hoesten. Dit komt doordat de luchtwegen snel geprikkeld raken door allerlei stoffen. Veel mensen met astma zijn allergisch. Astma geeft niet elke dag klachten.
Alles over astma: https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma

Bij COPD zijn de longen beschadigd. Ademen is moeilijker en je hebt minder energie. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte).
Als je COPD hebt adem je moeilijker omdat de longen beschadigd zijn. Je hebt minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden.
Alles over COPD: https://www.longfonds.nl/copd/alles-over-copd/wat-is-copd

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 09:18 uur

Ja dat is ( vaak ) zo JubikelCats - de mensen waar jij naar refereert in een revalidatietraject zitten in hetzelfde schuitje dus die durven wel open te zijn. En tussen het zelf zeggen of door een ander dat verwijt te krijgen zit ook nog een verschil ik denk ik.

Login of registreer om te reageren