Wonen in China met astma

29-03-2017 om 14:32 uur

Mijn zoon heeft astma, gebruikt verschillende medicaties. Daarnaast hooikoorts. Wil volgend jaar gaan wonen/werken/studeren in China. Kan iemand advies geven of dit haalbaar is / wat de beste woonomgeving in China is en welke maatregelen we kunnen nemen

Login of registreer om te reageren
30-03-2017 om 07:59 uur

Beste DiDiSmit,

De lucht in China schijnt inderdaad op veel stedelijke plekken vervuild te zijn. Het is best lastig te voorspellen hoe uw zoon met astma daarop zal reageren. Een slechte luchtkwaliteit is vaak wel één van de factoren die klachten kan geven.

Stel dat uw zoon tijdens zijn verblijf in China meer klachten zou krijgen dan is zijn longmedicatie extra belangrijk. Het kan dus zijn dat hij in deze periode even wat meer medicatie nodig heeft zodat zijn longen in goede conditie blijven. Ik neem aan dat uw zoon voor zijn vertrek met de arts bespreekt wat het medicatie beleid moet zijn indien zijn klachten verergeren. Het is bij ons niet bekend welke astmamedicatie in China beschikbaar is. Mogelijk kan een voorraad meegenomen worden uit Nederland.

Wat de luchtkwaliteit betreft: bij de Chinese ambassade kunt u informeren naar het instituut dat meetgegevens over luchtkwaliteit vastlegt in China (zoals het RIVM in Nederland). Wellicht handig bij het kiezen van een woonplek.
Wij adviseren minstens 300 meter van een drukke verkeersweg te gaan wonen en bij voorkeur niet in de buurt van een kruispunt in verband met optrekkend verkeer dat zorgt voor extra uitlaatgassen.

Ik hoop dat je nog ervaringsverhalen krijgt van mensen op dit forum en wens je zoon een mooie tijd toe.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
30-03-2017 om 16:59 uur

Ben zo een kleine 15 jaar geleden in China in diverse grote steden en de hoofdstad geweest mijn longen hebben het niet leuk gevonden. In de binnen landen valt het wel weer mee. Het erge is dat elke chinees ook nog eens op kolen zijn kacheltje stookt loop je door een straatje dan bega je de moord zowat, een groot deel van de bevolking leeft en werkt op straat of zit voor hun huisje te werken met een kolen kacheltje erbij. In die 15 jaar is het in China alleen maar erger geworden. Heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren