Al weken kortademig.

07-04-2017 om 05:24 uur

Graag zou ik uw mening willen hebben over mijn vader want ik loop bij de huisarts tegen een muur.
Mijn vader heeft al 3 jaar COPD gold 4 en het gaat bergafwaarts,sinds een aantal weken is hij zeer kortademig en kan zich amper verplaatsen zonder tussendoor te rusten,ook in huis.
De huisarts heeft hem nu al 2 keer een kuur prednison voor geschreven maar die slaat niet aan,zijn zuurstofgehalte in zijn bloed is prima dus volgens mij zijn het nu niet zijn longen.
Ik heb de huisarts gezegd dat het volgens mij zijn hart is wat aan het inleveren is,hij ziet ook erg grauw en dat hoor ik ook van verschillende mensen die bij hem komen dat hun dit opvalt.
Ik ben bekend met het hele COPD traject omdat mijn moeder dit heeft gehad en nu 3 jaar geleden is overleden dus veel herken ik.
Wat zou er volgens u aan de hand kunnen zijn,ik voel me machteloos en sta stijf van de stress om de zorgen over mijn vader.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-04-2017 om 09:23 uur

Beste Posi. Allereerst: op afstand is geen diagnose te stellen. Een normale saturatie (zuurstofgehalte) wil niet zeggen dat de kortademigheid niet van de longen afkomstig kan zijn. Een lang aanhoudende longaanval is dus nog steeds mogelijk. Wat zegt zijn longarts van de huidige situatie? Uw suggestie dat het hart een mogelijke oorzaak van de kortademigheid is, onderschrijf ik. Als alle behandelbare oorzaken van kortademigheid aangepakt zijn en de klachten blijven bestaan, zou (een lage dosering) morfine een goede aanpak zijn om het gevoel van kortademigheid te doen verminderen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
11-04-2017 om 05:23 uur

Dank voor uw antwoord.
2 juni moet hij pas weer naar de longarts toe,ik ga dit keer met hem mee om vragen te stellen en zo meer duidelijkheid te krijgen over zijn situatie.
In overleg met de longverpleegkundige hebben we het over morfine gehad maar omdat mijn vader enkele jaren terug een herseninfarct heeft gehad en hier wat warrig door is gebleven en niet meer zo vast loopt durf ik die stap voor hem niet aan. Zelf is hij heel bang voor morfine omdat mijn moeder is overleden toen we aan morfine zijn begonnen.
Mvg

Login of registreer om te reageren
11-04-2017 om 06:19 uur

Mag ik iets vragen hierover.

Heeft uw vader wel n onderzoek op schimmels gehad.

Ik weet mede uit mijn medische kennis antibiotica penecilineschomimmelongen kunnen toenemen.

Uiteraard zelf astma leider en geen longarts.

Aan de longarts mijn vraag.
Gebruiken,( zijn jullie bekend met...) jullie voor deze patiƫnten dan natuurproducten. Bijvoorbeeld indien niet allergisch...bijen producten.
Propolis staat namelijk bekend als een product van de bijen waarmee zij juist bacteriƫn en schimmels buiten hun korf houden.
Zelf gebruik ik zowel uit de reguliere zorg producten als inmiddels voedingsproducten waarvan toevoegende eigenschappen zich inmiddels hebben bewezen.

Het zou zonde zijn om indien er niks mogelijk is dat niet te proberen.

Uiteraard blijven ook vragen die mij bezighouden.

Mw. I. S

Login of registreer om te reageren
11-04-2017 om 06:54 uur

Hallo whiterose,
De vraag van posi is al beantwoord en daarom zal dit topic niet opnieuw bekeken worden door een longarts.

Login of registreer om te reageren