Astma met emfysematues beeld (Longemfyseem) maar geen COPD?

19-04-2017 om 00:45 uur

Ik kom nu al bijna een jaar lang wekelijks in het ziekenhuis op diverse afdelingen ivm Astma met emfysematues beeld(longemfyseem).
Dit is wat is vastgesteld. Ik weet dat Astma iets anders is dan COPD maar naar mijn weten valt emfysematues (longemfyseem) onder de term COPD, klopt dit?
Mijn longarts wil hier geen duidelijk antwoord op geven dus overweeg een second opinion in een ander ziekenhuis. Dit met de reden dat ik voor mijn ondergewicht in behandeling ben bij een diëtist maar sinds kort dit niet meer in het ziekenhuis kan maar elders (valt buiten de zorgverzekering), omdat alleen mensen met COPD rechtstreeks in het ziekenhuis naar de diëtist kunnen (wat wel vergoed wordt)

Ik hoop dat iemand op dit forum mij iets op weg kan helpen met wat de juiste stappen zijn.

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 09:30 uur

Beste DennisV,

Vervelend dat je ondergewicht hebt. Begrijpelijk dat je daarvoor hulp hebt van een diëtiste. Heel goed. Ik weet niet wat de reden van je ondergewicht is, maar dit kan een symptoom zijn van COPD.

COPD is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Het komt voor dat patiënten astma hebben met een COPD component en dan kan de hoofddiagnose astma zijn.

Je hebt recht op een second opinion. Wellicht geeft dit meer duidelijkheid over de diagnose. We adviseren wel altijd even contact op te nemen met de ziektekostenverzekeraar als je een second opinion wilt.

Dieetadvies door een diëtist wordt gedeeltelijk gedekt door de basisverzekering van alle zorgverzekeraars. Om precies te zijn krijg je een vergoeding voor de eerste drie behandeluren per kalenderjaar. De verzekerde hoeft geen eigen risico te betalen indien de vergoeding van dieetadvies plaatsvindt via de zogenoemde ‘ketenzorg’ waar diëtisten onder kunnen vallen. Dit is o.a. het geval bij de diagnose COPD en niet bij astma.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren