d-dimeer en noac

19-04-2017 om 09:53 uur

Er is eind 2015 bij toeval een dubbelzijdige longembolie bij me geconstateerd. Daarvoor slik ik nu xarelto/rivaroxaban.
Nu al 3 dagen zeer veel pijn op de borst, naar de huisarts geweest en die heeft daarom een d-dimeer test gedaan, de uitslag hiervan was goed.
Nu mijn vraag hoe betrouwbaar is een D-dimeer test bij gebruik van een NOAC?

Login of registreer om te reageren
25-04-2017 om 13:29 uur

Best een lastige vraag waarschijnlijk, ik kan er ook weinig over vinden op internet.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-05-2017 om 16:14 uur

Dit is inderdaad een lastige vraag. De D-dimeer test op zichzelf is al lastig. De D-dimeer hoort gebruikt te worden in combinatie met een klinische beslisregel, de zogenaamde Wells score. De combinatie helpt dan beslissen om wel of geen CT te verrichten om uit te zoeken of u een recidief longembolie heeft. Het zomaar prikken van een D-dimeer is niet zinvol. Helaas gebeurt dit in de praktijk wel vaak. De studie met de D-dimeer en de Wells score is gedaan in de tijd voordat NOAC's bestonden. De waarde van een D-dimeer onder NOAC's is onbekend naar mijn weten. Het prikken van de D-dimeer is wat mij betreft in uw geval niet geïndiceerd. De vraag die beantwoord moet worden is: heeft u een recidief longembolie onder gebruik van NOAC's of is er een andere oorzaak voor de pijn op de borst. Als de klachten herkenbaar zijn van de eerdere periode van de longembolie is een nieuwe CT nodig.

Login of registreer om te reageren