Graag wil ook ik mij voorstellen

26-04-2017 om 12:17 uur

Hallo allemaal. Ik ben peter en ben 69 jaar oud. Ik heb al vele jaren COPD gold 2 . 6 maanden geleden is bij een 1/2 jaarlijkse longtest COPD gold 3 vastgesteld . Met diverse pufjes enz kan ik mij aardig redden, wel ben ik er behoorlijk van geschrokken dat nu in gold 3 zit. Ik ben op dit forum op zoek naar vragen en een oplossing aangaande overlast van houtkachels en fijnstof in mijn woonomgeving. Ik heb een behoorlijke last van de houtkachel van mijn buren.

Login of registreer om te reageren
26-04-2017 om 14:13 uur

Op een maanloze donkere nacht in december (tussen 1st en de 5e) bij de buren het dak op en de schoorsteen volstoppen met kranten.
Zonder gekheid. Er zijn hier wel een aantal draadjes te vinden die dit onderwerp behandelen en het probleem van overlast is alom bekend hier.
https://www.longforum.nl/search?Search=houtkachel%3B

Login of registreer om te reageren
26-04-2017 om 15:09 uur

Met uitzondering van moderne pelletkachels zijn alle houtkachels vervuilend. Vooral omdat er vaak sloophout en vochtig tuinafval gestookt wordt. Degenen die hout stoken doen dat soms uit nostalgie, maar ook vaak uit noodzaak. Dat wil zeggen dat je er weinig tegen kunt doen. Je zou dan kunnen kijken wat er wél mogelijk is om tenminste de woonkamer en de slaapkamer van filters of luchtreinigers te voorzien. Dat is sowieso een goed idee i.v.m. fijnstof van verkeer. We zitten nu eenmaal met ons probleem en ik denk dat we het grotendeels zelf op moeten lossen.

Login of registreer om te reageren
26-04-2017 om 15:48 uur

Mijn buren hebben cv en doen dit enkel voor hun plezier. Alles is al geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ze willen van niets weten en aan niets meedoen. Ik heb al filters in de slaapkamer en ik verwacht ook uiteindelijk dit zelf op te lossen . Ik woon in een buitengebied en het is hier al druk als er een auto voorbij komt. Het probleem is hier het stoken van vers en nat hout en een totaal verkeerd gebruik van de houtkachel .

Login of registreer om te reageren
28-04-2017 om 07:42 uur

Op 1 mei heb ik een afspraak met buurtbemiddeling om te proberen met deze buren een afspraak te maken aangaande hun stookgedrag. Ik vraag niet veel , niet stoken bij mist, windstilte en als de wind mijn kant heen staat. Ik de praktijk zal dat ongeveer 1 x per week zijn . Dat moet toch lukken zou je denken.

Login of registreer om te reageren
28-04-2017 om 08:45 uur

@peter1947
Misschien handig voor mogelijke onderhandelingen: er bestaan meerdere technische oplossingen tegen rookoverlast. Bijvoorbeeld het verlengen, verhogen of omleggen van de rookgasafvoer, zodanig dat je zelfs bij draaiwind en windstilte zo min mogelijk rook krijgt. Helaas is dat alleen een optie als de buren zo'n losstaande pijp met een kap erop hebben, dus niet bij een gemetselde schoorsteen. Duurdere oplossingen zijn een mechanisch filter. In buitengebieden en kleine dorpjes is er vaak wel een oudere, ervaren smid, of een oudere loodgieter of verwarmingsmonteur die vaker met dit bijltje gehakt heeft. Die weten vaak handige oplossingen die jongere monteurs niet meer kennen. Die vinden het vaak ook nog leuk om in ruil voor een kop koffie de situatie op te komen nemen en gratis advies uit te brengen. Punt is dat je beslagen ten ijs moet komen en zelf al minstens één praktische oplossing moet kunnen aandragen. De buur heeft dan geen excuus meer om de deur in je gezicht dicht te knallen. Laat het initiatief niet aan de buur, de bemiddeling of de gemeente over, want daar valt meestal niets van te verwachten. Een doktersverklaring kan misschien helpen bij de gemeente, maar is voor een aso-buur vaak een reden om nóg meer s****t aan je te hebben. Ga dus behoedzaam te werk.

Login of registreer om te reageren
04-08-2017 om 09:27 uur

Inmiddels is de buurtbemiddeling voorbij, er is alle moeite gedaan maar deze mensen willen gewoon doorgaan met stoken.

Login of registreer om te reageren