Niet-allergisch astma en huisdieren

04-05-2017 om 16:10 uur

Hoi lieve mensen,

Op het kantoor waar ik al zes jaar werk lopen 3 katten rond, en daar heb ik nooit last van gehad, ook niet bij uitgebreide knuffelsessies. Nu zat ik sinds vorig jaar te denken om zelf ook een kat in huis te nemen. Drie maanden geleden werd ik ineens van de ene op de andere dag benauwd en nu is onlangs na bloedonderzoek en een longfunctietest (spirometrie en diffusietest) de diagnose niet-allergisch astma gesteld. In principe zou ik dus prima huisdieren moeten kunnen nemen, omdat ik niet allergisch ben. De longarts weet van de katten op kantoor en beaamde ook dat daar geen maatregelen voor genomen hoeven te worden. Maar toch twijfel ik of het een goed idee is om zelf een dier in huis te nemen.

Ik las in andere topics over mensen met allergien die toch huisdieren hebben, maar zijn er mensen met niet-allergische astma die huisdieren hebben? Hoe gaat dat met bijvoorbeeld een kattenbak schoonmaken? Ik reageer best heftig op sommige schoonmaakmiddelen, maar niet alle, en zodra ik uit de lucht ben is het ook meteen over. Ik woon alleen, dus heb ook niet iemand anders die kan schoonmaken ;-) (Ik ben sowieso van plan om eerst te zorgen dat de huidige situatie onder controle komt met m'n nieuwe medicatie). Ik zou graag ervaringen van anderen hierover horen.

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 21:03 uur

Ja ik. Ik heb zelf al jaren niet allergisch astma en een kat. (Waren er eerst 2, maar 1 overleden). Het gaat hier heel goed. Ik koop altijd kattebakkorrels die klontvormend zijn. Die stoffen minder en je kan de hele handel er zo uitscheppen. Verder stofzuig ik elke dag, komt ook omdat ik een flink astmatisch kind heb. De bak maak ik 1x per week schoon met een sopje met afwasmiddel.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 12:52 uur

Wat gezellig bij jullie op kantoor. ;)
Wij hebben al jaren katten, soms 3 soms 4, ik heb allergisch astma gekregen, ik scoorde ook op katten, maar in de loop van de jaren is dit minder geworden. Ik reageer niet heftig als er eentje op schoot springt.
Ik neem trouw mijn medicatie, stofzuig heel vaak (is ook wel nodig hoor) momenteel heb ik er 4 en ik reageer op de één helemaal niet en op de ander mild.
Ik had altijd de klontvormende korrels, maar die blijken juist heel slecht voor je longen te zijn.
Ik bestel nu plantenvezels.
http://media12.mediazs.com/bilder/cats/best/eco/plus/kattengrit/3/300/32198_PLA_rgb_Cats_Best_oeko_Plus_3_3.jpg

Deze dus.
Eén keer per week boen ik ze uit met een sopje Citronel.
Bij voorkeur niet in je slaapkamer laten komen, want dan heb je i.i.g. 1 kamer kattenallergeenvrij.

En katten zijn zo leuk, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hen weg te doen destijds.
Bovendien blijven de allergenen nog jarenlang in je huis.
Maar bij ernstige allergie is het natuurlijk een ander verhaal.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 13:18 uur

Ik ben wel allergisch maar niet voor katten maar bij intensief contact (in één huis wonen) reageer ik er wel op.

Jammer want ik vind katten ontzettend leuk maar gelukkig kan ik wel bij een vriendin met haar katten knuffelen.

Login of registreer om te reageren
06-05-2017 om 09:50 uur
Reactie op Thirza

Wat gezellig bij jullie op kantoor. ;)

Haha, ja het gezelligste kantoor van het land ;)

Bedankt voor de tips iedereen. Welk type kattenbakkorrels is in ieder geval iets waar ik op ga letten.

Login of registreer om te reageren
07-05-2017 om 23:17 uur

Ik heb niet allergische moeilijk behandelbare ernstige astma. (Heb ook forse massale longembolie in beide longen gehad) Heb tot 4 jaar geleden een cattery Perzische katten gehad. (Ik showde en fokte met hun) Ik had op mijn hoogtepunt, inclusief een paar nesten 25 katten. Inmiddels wonen bij mij nu 4 perzen in de leeftijden tussen 8 en 11 jaar oud. Bij mijn ex wonen er 8, derest is of overleden aan ouderdom plus de jongeren zijn verkocht. 1 keer in de maand worden de kattenbakken volledig uitgesopt met klok allesreiniger, hier zit geen parfum in (ik ben namelijk wel hyperreactief). Ik schep elke dag de klontjes van urine en ontlasting uit de bakken.
https://www.zooundco24.de/shop/out/pictures/generated/product/thumb/390_250_85/0c0bd089fb9b04032bc5e0b8ec2c036c_biokatz-micro-classic_th.jpg
Er zit een laag van minimaal 10 cm in de bakken. Hierdoor kunnen ze naar hartelust graven en ruikt het niet. Ik heb een jumbo kattenbak en een normale, in die ju bokattenbak vul ik tussendoor nog bij, wanneer de laag te dun wordt. Met een maand gaat dus alles eruit en verschoond.
Mede door mijn conditie heb ik huishoudelijke hulp, ik kan zelf niet meer stofzuigen, dit is te zwaar. Mijn kater zit vol in zijn lange jas, die is makkelijk bij te houden, de meiden worden geschoven, agv de fibromyalgie kan ik het kammen ook niet zo heel goed meer. Vroeger gingen de katten ook in bad, maar mede door mijn conditie lukt dit ook niet meer, dan is de tondeuse een ideale oplossing. Mede gezien mijn gezondheid komen er als deze overlijden geen nieuwe katten of andere dieren er meer bij.

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 08:50 uur

@JubikelCats, jij gebruikt deze korrels en die zijn gemaakt van klei toch?
Dan is dat ook prima. Je moet - zeker als longpatiënt - die silicakorrels mijden!
Die zijn er uit als glazen brokjes. (Tigerino crystals bijv) Die zou ik niet doen
.

Reactie op Mipmans
Reactie op Thirza
Wat gezellig bij jullie op kantoor. ;)

Haha, ja het gezelligste kantoor van het land ;)

Bedankt voor de tips iedereen. Welk type kattenbakkorrels is in ieder geval iets waar ik op ga letten.

Ik bestel meestal bij Zooplus, hoef je niet te sjouwen, wordt bezorgd en is goedkoper dan de meeste dierensupers. Daar bestel ik ook voer.

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 00:22 uur

@Tirza, klopt idd, dit zijn kleikorrels. Plus daarbij zeer zijn heel fijn. Voor de katten ook wel zo prettig plus minder uitloop. Het klopt ook verder wat je zegt, de silicia korrels, maar ook de korrels met een luchtje zoals babyvoedsel, lente geur en weet ik veel wat voor een geuren zijn voor ons, maar ook voor de kat niet prettig. Vaak stuiven die ook veel meer. Ik heb in die tijd dat ik nog fokte, houtkorrels gehad voor de baby's in hun zindelijkheids leren, wat een ellende. Ik heb in 25 jaar dat ikzelf katten heb, zeer veel kattenbakvulling gehad, van kittyfriend tot cat's best en van catsan tot biocat. Cat's best voor kittens prima, voor de volwassen katten vond ik het een ramp. Bij catsan stink je bijna je huis uit. Deze biokats micro heb ik nu een flink wat jaren en blijft voor mij het beste. Ondanks dat ik nu geen cattery meer heb, kan ik nog wel profiteren van de privileges van de cattery

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 09:51 uur

Ik heb een kattenbak boven neer gezet, omdat ik een bejaarde kat heb, die snachts boven slaapt en soms gedesoriënteerd is. Er mag geen deksel op de bak, dus heel veel korrels stuiven dan alle kanten op.
Die cats best stuift totaal niet, maar ik moet elke dag wel even rondom vegen. (er ligt laminaat) want bij het uitspringen blijft het aan de pootjes hangen.
In het onderhuis heb ik 2 bakken neergezet en daar zitten wel kleikorrels in, die houdt mjn man bij.
Meestal wat er in de aanbieding is, maar die biokat zijn idd ideaal.
Man had een keer per ongeluk korrels met een geurtje meegenomen, 1 katje had vrijwel meteen daarna blaasontsteking, toeval??
Grote onzin die geurtjes, een kat is geen mensenbaby.
En ook bij de korrels geldt: goedkoop is duurkoop en weegt heeeeel zwaar.

Login of registreer om te reageren
10-05-2017 om 02:35 uur

Voor je ouwetje is het ook ideaal, plus dat je het makkelijk ook kan opvegen. HIer stond het bakje in de kitten omgeving, zachte ondergrond, veilige omgeving, maar ook lekkere en aantrekkelijke hapjes voor de baby's. Lekker en aantrekkerig genoeg voor het volwassen tuig hahahaha. Tja dan maak je maar gelijk ook gebruik van de kattenbak, hoe klein ook, maakt niet uit, die bak ging 2 keer per dag volledig leeg, plus de zachte ondergrond erbij

Login of registreer om te reageren
10-05-2017 om 08:17 uur

Gistermiddag kwam een monteur voor onderhoud van de CV ketel. Hij zag de bak staan en vroeg verbaasd: zoveel kattenvoer??? Hoeveel katten heeft u?
:))
Ik heb hem maar even verteld dat dit niet was om op te eten, maar om het verteerde eten weer kwijt te raken.
Hij had nooit huisdieren gehad en wist helemaal niet van het bestaan van een kattenbak.
Heb jij die geperste papieren korrels wel eens gehad JCats? Ik wel, ze gingen er geen van allen op.

Login of registreer om te reageren