Blauwe puf heeft geen effect - wel astma?

16-05-2017 om 11:57 uur

Ik heb net naar de vraag- en antwoordvideo gekeken op Facebook van het Longfonds (Wereldastmadag). De arts stelt dat je alleen van astma kunt spreken als de blauwe puf verbetering geeft.

Bij mijn zoon (8 jaar) gaf de blauwe puf geen verbetering. Zijn longcapaciteit zat bij de longfunctietest op de helft, en dat bleef zo na toedienen van het Salbutamol. Wel heeft de arts een piep in zijn ademhaling gehoord. Verder was de aanleiding veel en lang ziek zijn en dan moeilijk of nadrukkelijk ademen.

Hij krijgt nu Flixotide, en we gaan over een paar weken terug om te kijken hoe het gaat. Zouden we nu wel op het goede spoor zitten?

Login of registreer om te reageren
16-05-2017 om 12:07 uur

Hoi Mees, als je zoon geinhaleerd heeft, merkt hij dan zelf wel enige verbetering? Bij mij maakt de ventolin de waardes ook niet hoger, mij is verteld dat ik dan goed ben ingesteld op medicatie. Af en toe heb ik wel benauwdheidsaanvallen (allergie en hooikoorts) ik krijg na het inhaleren niet meteen lucht, maar ik hoest later wel makkelijker het slijm op.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-05-2017 om 06:48 uur

Beste Mees,
het is niet zo zwart-wit dat er alleen astma kan zijn als de blauwe puf verbetering geeft. In het algemeen wordt de diagnose gesteld op basis van een typisch klachtenpatroon, vaak zoals u beschrijft met perioden van moeilijk ademen en piepen. Astma is een ziektebeeld dat in de tijd 'op-en-neer' kan gaan, waarbij er perioden met meer en minder klachten kunnen zijn: als je je goed voelt, geen klachten hebt kan het goed zijn dat je op zo'n moment niet reageert op de blauwe puf.
Vaak wordt dan een 'onderhoudsbehandeling' gestart, bijvoorbeeld met fluticason, gedurende een aantal weken, waarna je terugkomt om te evalueren hoe het gaat: misschien zijn de perioden met moeilijke en piepende ademhaling verdwenen (dat is het doel) ? Wat ook kan helpen is dat je je een keer bij de arts meldt juist wanneer er klachten zijn, een longfunctietest voor en na de blauwe puf zou jullie in zo'n geval wellicht duidelijkheid kunnen geven.

succes!

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 08:38 uur

Bedankt voor uw reactie. De longfunctietest was gedaan op het moment dat hij ziek was en een moeilijke ademhaling had. Daar kwam uit dat hij de helft van de longcapaciteit heeft vergeleken met normaal. Maar na de blauwe puf was dat nog hetzelfde.

Zou er een andere oorzaak kunnen zijn voor minder longcapaciteit dan astma? Is het wel of niet reageren op de blauwe puf echt een harde indicator voor astma?

Login of registreer om te reageren
28-05-2017 om 10:08 uur

De blauwe puffers hebben alleen effect op de samentrekking van spiertjes rond de luchtwegen. Bij astma zin er meer oorzaken voor de luchtwegvernauwing: gezwollen slijmvlies en slijm productie, maar daar heeft het geen effect op. Het is dus maar net welke component op de voorgrond staat, dat bepaalt het effect van de blauwe puffers.

Login of registreer om te reageren