Rust of doorgaan of???

29-05-2017 om 14:15 uur

Beste longarts,
Allereerst een samenvatting van de afgelopen maaanden. Vanaf oktober ben ik al aan het rommelen. Het is begonnen met een infectie waarvoor ik augmentin en prednisolon heb gehad. In eerste instantie leek ik hier goed van op te knappen. Maar daarna bleef ik erg moe en werd ik steeds benauwder. Astma geheel ontregelt en in november is daarom de seretide omgezet naar foster wat 1 week erna nog is verhoogd naar 2x2 inhalaties 200/6 samen met nogmaals een prednisolon stootkuur. Vervolgens eind december nogmaals een stootkuur van 10 dagen gehad. Na de prednisolon knap ik qua benauwd zijn wel elke keer op, maar ik blijf heel erg moe waardoor het dus nu vanaf oktober niet goed lukt om mijn werk op te bouwen. Begin van het jaar ben ik begonnen met fysiotherapie omdat ik het idee had dat ik steeds meer conditie verloor en ik juist weer wat wilde opbouwen juist omdat ik zo moe bleef en hoopte dat me dat wat zou opleveren. Qua conditie lukte dat vrij aardig maar ik had gehoopt dat het ook effect zou hebben op het werkopbouwen maar hiermee ben ik niet verder gekomen dan 3 uur per dag (de helft van normaal). Helaas ben ik half april weer ziek geworden met weer een kuur augmentin en Prednisolon. In eerste instantie knapte ik weer op maar 2 dagen na het einde van de kuren opnieuw benauwd en koorts, met daarbij veel last onder mijn rechter schouderblad. Besloten is toen het beloop even af te wachten omdat mijn longen schoon klonken. Uiteindelijk is de koorts geleidelijk aan gezakt maar dit heeft wel ongeveer een maand geduurd. Afgelopen woensdag opnieuw heel benauwd wat ik weet aan de warmte en met extra ventolin dacht ik dat het wel weer beter ging, maar afgelopen vrijdag werd het weer heel hevig waarna ik opnieuw aan de prednisolon en augmentin ben gezet. Dat laatste vond ik wel iets vreemd want ik had geen koorts, maar de arts vond het verstandig omdat er toch bij te doen. Prima wil tenslotte graag opknappen. Medicatie nu: augmentin, prednisolon, foster 200/6 2x2, ventolin zn, singulair, aerius, en nasonex.
Belangrijk misschien om nog te vermelden is dat na 2,5 weken (okt)thuis en daarna nog 1 week op advies van de arbo ik steeds heb geprobeerd te werken, en half april ben ik ook nog 1,5 week thuis geweest. Op mijn werk schijn ik ineens niet meer te functioneren of ben ik te duur?? Waarbij ik te horen heb gekregen dat ze een deel van mijn vaste contract willen verminderen. Ze geven oa aan dat ze vanaf oktober geen verbetering zien. Terwijl ze hier zich voor mijn ziek zijn nooit over over uitgelaten hebben en ook behalve de afgelopen weken ook niet echt meewerkten aan dat er wat werk behalve de balie werd overgenomen, waardoor ik toch alle ballen hoog probeer te houden. Maar voor dit stuk heb ik de rechtsbijstand heb ingeschakeld, die mijn werk een brief heeft gestuurd dat reïntegratie en herstel prioriteit moet krijgen en als er al sprake zou zijn van disfunctioneren dit voorlopig in de ijskast moet en dat geeft me wel iets meer rust. En voor het stuk onzekerheid en spanningen die dat verder nog met zich mee brengt heb ik hulp gezocht bij een poh- ggz.

Nu dan mijn vraag: ik blijf al die tijd verschrikkelijk moe. Ik wil ondanks alles heel graag werken vandaar dat ik al die tijd ook ben blijven proberen, ook omdat ik mijn werk ondanks de spanningen eromheen erg leuk vind. Maar daarna moet ik slapen om nog iets aan mijn avond te hebben. De artsen enz geven aan dat de vermoeidheid erbij hoort en dat ik het de tijd moet geven en dit moet accepteren. Maar inmiddels wordt ik behoorlijk wanhopig. Het houdt niet op. De ene kuur na de andere en zo moe. Mijn werk heeft nu besloten dat ik rust moet pakken tot aan de volgende afspraak met de arbo over 3 weken, maar dat vind ik erg moeilijk. Is het nu normaal dat ik zolang moe blijf? Moet ik inderdaad me erbij neerleggen en thuis blijven? Zijn er nog andere dingen die ik kan doen? Wel heb ik heb voor volgende week weer een afspraak gemaakt bij de fysio om weer aan mijn conditie te werken( moest hiermee half april stoppen). Is dit te snel? Tot vrijdag kuren. Normaal gesproken heb ik op enkele dagen ziek/ benauwd zijn altijd door kunnen gaan ook met ab en/of prednisolon (1 tot 2 keer per jaar)waarom lukt dat nu niet?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Lees ook graag reacties van andere forumleden want ik ben vast niet de enige die hiermee rondhobbeld

Login of registreer om te reageren
29-05-2017 om 20:30 uur

Je verhaal klinkt heel bekend. In 2014/2015 heb ik anderhalf jaar aan gemodderd met infecties, exacerbaties, ziek zijn en zo vreselijk moe. Ik trof gelukkig een goede bedrijfsarts en ben altijd heel open geweest naar mijn teamleider. Ik heb eerst zes weken niet gewerkt en ben toen begonnen met thuis werken, een uurtje koffie drinken op het werk per week naar vier dagen een uurtje en per twee weken een half uur per dag erbij. Ik heb een poliklinische revalidatie gedaan met veel fysiotherapie maar ook gesprekken met een psycholoog en ergotherapie en vooral ook heel veel rust. Ik denk dat je goede ideeën hebt maar geef het ook tijd, tijd om tot rust te komen en het tij te keren.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 07:58 uur

Bedankt voor je bericht Daantje vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben ( ook al weet ik dat best). Krijg inderdaad steeds te horen dat ik het de tijd moet geven, maar omdat het al zo lang duurt vraag je je ook af of je nog iets anders kan doen en of het ooit allemaal weer rustig gaat worden.

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 07:04 uur

Beste MMG,

Eén van de lastigste dingen van astma is dat de klachten en benauwdheid vaak optreden in aanvallen en periodes. Acceptatie is hierin het sleutelwoord, maar ook zo moeilijk. Misschien dat bijgaande informatie je verder helpt https://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/accepteren-longziekte-a… . Heel goed dat je hulp heb gezocht bij de POH-ggz en dat je met de fysio gaat werken aan je conditie.
Het is niet alleen voor de patiënt soms lastig om hier mee om te gaan, maar ook voor de omgeving / werkgever. Goed om te weten dat het Longfonds de “werkwijzer astma” heeft. De werkwijzer astma helpt je om de werksituatie zo goed mogelijk aan te kunnen passen aan je astma. De werkwijzer kun je bestellen via bijgaande link https://bestellen.longfonds.nl/product/werkwijzer-astma/
Ik wens je heel veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren