hoesten, ontstoken holtes benauwdheid op reis

30-05-2017 om 17:52 uur

Beste Longarts,

Het is inmiddels een paar keer gebeurd dat ik ziek word op reis en nu wil ik voor een langere periode op reis naar o.a. Aziƫ en Afrika.
Ik heb chronische holte ontstekingen en allergisch voor pollen, stofmijt,schimmels, honden en katten. Daardoor heb ik het ook regelmatig een benauwd gevoel vooral als mijn buren op hun balkon staan te roken heb ik daar last van. Ik gebruik een neusspray, dagelijks allergiemedicatie en sinds een jaar symbicort.
Vorige maand is er een longfoto gemaakt en deze bleek in orde en vorig jaar kwam er uit een longfunctietest dat mijn longfunctie 75% was.
In Nepal bijv. kreeg ik na een dag al last van mijn holtes gevolgd door enorme hoestbuien en binnen een paar dagen een behoorlijke keerontsteking en toch begonnen aan een vierdaagse trekking( berglucht leek me gezonder) en bij thuiskomst in Nederland bleek ik een beginnende longinfectie. In Peru ongeveer hetzelfde liedje behalve dat ik hier geen longinfectie heb opgelopen, maar op bijna 5000 meter hoogteziek en hierdoor een nacht en ochtend aan de zuurstof heb moeten liggen ondanks dat we zijn gaan dalen naar 3800 meter. Gelukkig word ik niet op alle reizen ziek, maar wel regelmatig.
Is er een manier om de klachten ( op thuisblijven na dan) op reis te beperken? Andere medicatie ofzo meenemen?
Wat je tegen hoogteziekte kan doen weet ik inmiddels ondanks dat geen van mijn reisgenoten ziek is geworden, maar vooral het hoesten ( droge prikkelhoest) dat me ook uit mijn slaap houdt, benauwdheid en de ontstoken holtes zijn heel vervelend.
Alvast heel erg bedankt!
Vriendelijke groet,
Yasmin.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 18:08 uur

Ik zou eens een afspraak maken met je behandelend arts om dit te bespreken. Wellicht kan je preventief je medicatie aanpassen of uit voorzorg antibiotica of prednison meenemen. Mijn longarts stond er altijd erg voor open.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 18:17 uur

Inderdaad alvast een kuurtje AB en prednison bij je hebben. Scheelt hopelijk ziekenhuisbezoeken, en kun je op tijd starten voordat het uit de hand loopt. Soms is preventief iets nemen beter dan achteraf (zo gebruik ik voor oud en nieuw een week lang een stootkuur prednison...) Of andere inhalers uppen! Maar even overleg hier over met je longarts is slim

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 18:22 uur

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb geen behandelende arts. Ik krijg mijn medicatie voorgeschreven van mijn huisarts. Deze vindt het niet nodig om door te verwijzen naar een longarts. In het verleden ben ik voor mijn holteklachten bij een KNO arts geweest. Longfoto is vorige maand op mijn verzoek gemaakt, omdat ik al weken een luchtweginfectie had en het niet zo vertrouwde en de longfunctietest is vorig jaar ook bij de huisarts gemaakt. Hij vindt mijn klachten niet ernstig genoeg voor een doorverwijzing.

Login of registreer om te reageren
30-05-2017 om 18:24 uur

In jouw geval is je huisarts dan je behandelend arts en moet je dit met hem bespreken.

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 06:37 uur

Beste Yasmin,
Ik heb deze vraag niet doorgestuurd naar de longarts, omdat het er op lijkt dat je tevreden bent met de antwoorden. Het is inderdaad het advies om met je huisarts de (extra) medicatie te bespreken. Mocht je toch nog een vraag hebben voor de longarts dan kun je een nieuw topic aanmaken.

Met vriendelijke groet,
de advieslijn

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 12:59 uur

Bedankt voor uw snelle reactie.
Als extra medicatie het enige is wat je tegen deze klachten kan doen dan zal dat mijn vraag beantwoorden, maar als er daarnaast nog andere voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden dan is mijn vraag niet beantwoord.
Verder vroeg ik me gisteren opeens af als je eerder last hebt gehad van behoorlijke hoogteziekte of ik dat risico vaker loop en of beter en vooral langer acclimatiseren de klachten voorkomen. Nu kon acclimatiseren niet omdat we een pas over moesten van 2500 meter naar ongeveer 5000 meter en daarna dalen naar 3800. Het maakt me wat terughoudend om een trekking te maken klimmend naar steeds grotere hoogte na deze ontnuchterende ervaring en sommige vliegvelden liggen ook op hoogte zoals La Paz op ongeveer 3800 meter dan is er geen tijd om aan de hoogte te wennen.

Login of registreer om te reageren