Copd vraag?

12-06-2017 om 20:05 uur

Ik weet al een paar jaar dat ik lichte copd heb. Nu zie ik een programma vanavond en lees nu wat dingen op internet en schrik me echt naar, de dokter heeft mij nooit verteld dat het zo ernstig is en dat je levenskansen beperkt zijn, ik wist natuurlijk wel dat het niet echt goed was zo'n uitslag maar wat ik nu lees..ik ben echt heel bang. Wie kan mij iets meer vertellen over lichte copd, kan dat ook veranderen en veranderen in zware copd?

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 16:22 uur

Hallo marjanm,
Als je zo angstig bent zou ik zeker nog even met de dokter een afspraak maken, en eventueel je laten testen .stress is niet goed, zolang je niet rookt, in beweging blijft, en niet te kortademig bent zou ik proberen me niet te druk te maken.
Bij iedereen die ouder wordt gaan de longen achteruit.
Probeer veel te lezen op dit forum.
Heel veel sterkte en zorg dat de angst je leven niet gaat beheersen.
Groetjes helene

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 16:45 uur

Simpel gesteld heb je COPD Gold klasse 1, 2, 3, 4. Dus vier gradaties. 1 en 2 zijn licht en je kan er oud mee worden, mits je niet rookt en je longen ontziet. Klasse 3 kan stabiel blijven of erger worden, dus het is onvoorspelbaar wat er op langere termijn gebeurt. Wat ik zeg is dus echt een simpele voorstelling van zaken. Bij Klasse 4 kan alleen de longarts bepalen wat er verder gaat gebeuren. Vooral niet op internet gaan zoeken want het meeste daar is onzin of overdreven. Vooral Dr. Google is berucht om zijn misdiagnoses. Zoals Helene zei, praat met je dokter. Die kan jouw specifieke situatie beter inschatten dan het hele internet bij elkaar.

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 16:48 uur

Ben ik het niet mee eens. 'je longen ontzien' is bijvoorbeeld geen goed advies want bewegen en sporten zorgt er juist voor dat je langer stabiel kan blijven. Tegenwoordig heb je ook de nieuwe classificatie met A t/m D.

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 17:19 uur

Met longen ontzien zal hij wel bedoelen ontzien van schadelijke invloeden als roken en stof enz.
Maar ik ben het totaal oneens met wat geschreven is over 1 en 2.
Onzin!
COPD 3 en 4 is namelijk ook ooit 1 en 2 geweest en ook bij de niet rokende ( Gestopte ).
3 kan net zo goed stabiel blijven of uit de hand lopen net zo goed als 4.
Je hebt gewoon pech of geluk.
Ik vond de uitzending te mager want er werd niets gezegd over 1 t/m 4 of A t/m D maarja publiekstrekkers willen graag het meest erge laten zien!
En de dame van 45 die zei al 18 jaar gestopt te zijn met roken lag te liegen want even later zei ze dat ze het moeilijk had altijd thuis de man werken en kinderen op school dan rook je gauwer. De ene was 12 dus klopt geen bal van.
Ze zou dan in mijn berekening 45 min 18 = 27 a 28 zijn geweest toen ze stopte.

Marjanm als je al een paar jaar lichte COPD hebt en dus vermoed ik nauwelijks klachten zou ik me niet zo druk maken, pluk de dag je kunt van alles krijgen de ene dit de andere dat dan kan je overal wel bang voor zijn. Persoonlijk snap ik de angsten vaak niet.
Het leven komt zoals het komt.

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 18:02 uur

Blijkt dus dat de meningen verdeeld zijn. Ik kan me inderdaad vaag herinneren dat er ooit wijzigingen zijn geweest in de definities. Misschien kunnen we eens goed uitzoeken wat er waar is en wat niet. En dat door een longarts laten verifiëren. Inderdaad bedoelde ik met "ontzien" het vermijden van stof, barbecuerook etc.

Login of registreer om te reageren
21-06-2017 om 14:57 uur

Beste Marjanm,. Bij mij was COPD en astma vastgesteld,. heb 4 jaar lang allerlei medicijnen gekregen. Ben flink gaan sporten en alle prikkels gaan vermijden maar kreeg het niet onder controle. Mij is toen ook verteld dat ik uiteindelijk aan COPD zou overlijden. Heb op een gegeven moment 2 trekjes (scharen)hash gerookt en hoestte toen de "COPD" eruit want ze konden hierna niets meer vinden in het ziekenhuis. Ze zeiden toen snel dat alle metingen ervoor niet klopten om toch niet toe te hoeven geven. m.a.w. ze kunnen zoveel diagnosteren maar zekerheid heb je nooit. Laat je niet te veel leiden door de artsen maar probeer gewoon te genieten.
Sterkte, Rich

Login of registreer om te reageren