Onverklaarbare problemen aan de luchtwegen. Wie weet wat dit misschien zou kunnen zijn?

13-07-2017 om 17:35 uur

Hallo,

Sinds een aantal jaren heb ik last van luchtwegen problemen, althans, dat denk ik en ik weet niet wat dit zou kunnen zijn. Ik noem het altijd een hoestaanval. Het duikt zomaar uit het niets op en ik weet nooit wanneer. Soms kan het een paar weken/maanden duren voor dat het terug keert maar soms heb ik hier elke week last van of om de paar dagen.

Dit gebeurt er dan:
Het maakt niet uit waar ik ben. Het begint met een soort kriebelende jeuk in de keel die langzaam erger word. Uiteindelijk wordt het zo erg dat het als pijnloze kramp in de luchtpijp voelt die jeukt en kriebelt. Hierbij moet ik hoesten en heb ik het gevoel dat ik stik maar niet het gevoel van benauwdheid. Ik kan dan eigenlijk gewoon geen adem aan en heb mijn ademhaling niet goed onder controle. Tijdens het hoesten krijg ik rode ogen en verschijnen er veel bloedvaatjes in mijn ogen en krijg ik traanogen van het hoesten, er rollen dan ook echt tranen over mijn wangen heen, net alsof iemand huilt. Ik moet dan veel water gaan drinken en soms moet ik door het hoesten overgeven. Ik heb het tijdens dit heel heet en mijn hartslag schiet omhoog en is nog steeds hoog als het al lang voorbij is. Soms helpt het soms als ik lange, diepe ademhalingen maak tijdens dit hele gebeuren maar meestal helpt dit niet. Vaak is het gewoon afwachten tot het weg gaat.

Ik weet echt niet wat dit zou kunnen zijn. Het lijkt me geen allergie omdat je dan vaak benauwd word, een loopneus of verstopte neus krijgt, rode ogen of zwellingen krijgt en je moet vaak niezen en dat heb ik allemaal niet, behalve de rode ogen dan. Het lijkt me dan ook geen astma omdat je dan vaak benauwd bent, een piepend geluid maakt of snurkt en dat heb ik ook nooit.

Ik heb ook 2 allergietesten gehad waarvan er eentje kort geleden is en uit de 2e bleek dat ik geen allergie had, voor helemaal niets. Naar de huisarts gaan wil ik eigenlijk niet omdat ik dan bang ben dat hij niks kan vinden en me dan gewoon terug naar huis stuurt. Wie weet er wat dit kan zijn of wie heeft er misschien enig idee van wat het kan zijn? Of misschien tips?

Groeten Anoniempje18

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 18:29 uur

Als je niet naar de huisarts gaat, weet je zeker dat je er niet met zekerheid achter komt wat het is ;)

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 08:23 uur

Dag Anoniempje18,

Ook ons advies is ga naar je huisarts om de oorzaak van je klachten te achterhalen. Een allergietest is een momentopname en niet altijd 100% betrouwbaar; soms kan iemand wel allergisch zijn maar dit blijkt niet uit de test.
De kriebelhoest ,de jeuk en rode ogen kan een reactie zijn op bepaalde prikkels. Soms is het een teken van astma maar niet altijd. Dit kan onderzocht worden met een longfunctietest en met een histamine provocatietest ( de luchtwegen worden dan een beetje geprikkeld om te bekijken of ze overgevoelig zijn).
Je huisarts kan beoordelen of en welk onderzoek nodig is gelet op je klachten.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren