Hallo

22-07-2017 om 14:25 uur

Hallo
Ik ben Mirjam en 41jaar.
Op mijn 18e werd astma geconstateerd
Ik kwam bij de arts voor een overbelaste knie en hij vroeg of ik aan sport deed.
Ik zei dat ik net met wedstrijdzwemmen was gestopt, want na 2 jaar trainen was mijn conditie nog nul.
Dat was wat mijn ouders mij voorhielden. Dat het mijn conditie was en ik niet hard genoeg trainde.
De arts heb ik nog nooit zo boos gezien. Hij zei niets,maar zijn gezicht sprak boekdelen.
Hij zei dat als ik al zo lang trainde met deze sport het geen conditie kwestie was, maar long problemen.
Hij teste mijn longen. 2liter longinhoud(toen bestonden de computersystemen nog niet). Veel te weinig.
Ik kreeg ventolin. Toen ik na een aantal weken terug kwam voor nieuwe test bleek ik een long inhoud van 5liter te hebben.
Ik moest aan de inhalaties.
Een heel geknutsel aangezien ik heel gauw allergisch reageer.
2jaar later verhuisde ik en de nieuwe huisarts gaf mij pulmicort.
Als ik toen geweten had dat er corticosteroide inzitten had ik nee gezegd.
In de afgelopen 20 jaar blijk ik nu achteraf steeds meer vage klachten erbij gekregen te hebben.
Spierkrampen, hartkloppingen, neerslachtigheid, spierzwakte, gauw geirriteerd.
Voor de hartkloppingen heb ik nog een kastje gehad, maar geen bijzonderheden volgens de arts die ik nu had. ze had niet de link met de pulmicort gelegd. Sowieso een arts waar ik nooit het gevoel heb gehad dat ze mij serieus nam. Dat ze mijn klacht onderzocht is meer door mijn doordrammen dan door haar eigen initiatief.

Ik weet bepaalde klachten aan de pil en anderen aan mijn slechte jeugd 'ik ben gewoon wat depressief'.
Dat mijn ouders mijn astma slechte conditie noemen komt niet zomaar uit de lucht vallen zeg maar.
Begin dit jaar vond ik dat mijn longen weer eens getest moesten worden.
Nu bleken mijn longen minder geworden te zijn.
4,1liter
Ik vond het niet heel erg. Ik ben immers dik 20 jaar verder. De COPD verpleegkundige behandelde mij haast als een klein kind. Mijn longen waren slecht waarom kwam ik niet eerder. Ik moest ineens wel afvallen. 5minuten ervoor zag ze nog dat mijn gewicht komt door het fitnessen. Ja ik heb een buikje maar dat is het enige dat dik is aan mij.
Op de sportschool houden ze mij juist vanwege de astma in de gaten.
Ineens moest mijn e-bike de deur uit. Fiets maar op een gewone fiets naar je werk. Aan haar gedrag kon ik merken dat ze mijn weerwoord niet kon waarderen. Ik heb namelijk de e-bike gekocht juist omdat het fietsen echt niet ging. Verder dan 2km kom ik niet en ik moet naar mijn nieuwe werk 5km fietsen. Ik had ook voor een brommer of auto kunnen kiezen, maar koos juist voor een e-bike zodat ik toch nog wat in beweging kwam. Alhoewel...ik werk nu in de ouderenzorg. Over veel moeten bewegen gesproken.
Met fitness hou ik een hartband om.
Zo hou ik mijn hartslag in de gaten.
Dat werkt.

Nou ik kreeg nu andere medicatie van de huisarts die ik nu heb.
Symbicort.
De 200 werkte voor geen meter dus 400.
Ik hoor in de apotheek dat er corticosteroiden inzitten.
Wat?
Dat zal ik toch met de arts opnemen.
Thuis check ik ook de pulmicort online en dat blijkt ook een corticosteroide te zijn.
Nou ja dan de 400maar proberen en bij de drogist vitE gehaald. Voor de ondersteuning.

Ik heb mij nog nooit zo slecht gevoeld!
Ik kreeg stemmingswisselingen die zowat manisch waren.
Zo was ik blij en zo tranen met tuiten en geirriteerd om totaal niets.
Na 2 weken gaf mijn man een ietwat botte opmerking.
Normaal denk ik dan' laat maar hij heeft de hele nacht gewerkt hij is nog moe.'
Nu begon ik te huilen en kon niet meer stoppen.
Ik voelde mij een aansteller. Dit is niks voor mij.
Toen ben ik de bijsluiter van symbicort gaan lezen. Daar stond niet echt in dat de stemming zo enorm kan wisselen.
Gegoogled op corticosteroiden. Daar stond het wel bij en ook alle andere eerder genoemde klachten die ik hierboven brschreven heb.
Ik heb de 400symbicort weggelegd en de 200 weer gepakt. De dag erop waren de stemmingswisselingen al grotendeels verdwenen. Een week later had ik toch een vervolg afspraak met de arts dus de week gebruikte ik nu om uit te testen of die stemming kwam door de 400 of dat ik overspannen was.
Dat dacht ik namelijk ook.
Ik werk hier sinds januari daarvoor een dik jaar voor een uitzendbureau en daarvoor een half jaar thuis gezeten in de ww, omdat mijn werkgever mij ontslagen had wegens bezuinigingen.
De ontslag procedure was heel vervelend geweest. Ik kan het uitgebreid vertellen, maar vind ik hier niet zo nodig.
Ik ben vaker werk kwijt geraakt, maar dat ging nog eerlijk en netjes. Hier niet.
Ik dacht dat ik nu ik weer rust krijg nu ik weer een baan heb de spanningen eruit kwamen.
Toen bleek dat het door de symbicort kwam was ik dus ook wel opgelucht.
In overspannen thuis zitten had ik zo geen zin in.
Toen ik bij de vervolgafspraak kwam heb ik gevraagt om mij de pulmicort terug te geven.
Ze zei dat deze klachten zelden voorkwamen.
En aangezien symbicort 200 niet werkt bij mij heeft ze weer pulmicort gegeven.

Toch bleef het mij tegen staan....corticostetoiden in mijn lijf.
Ik ben gaan afbouwen. Van 2x daags naar 1x daags. Wat mij verbaasde was dat ik niet eens benauwd werd en als ik het wel werd de salbutamol die ik er nu bij heb prima werkt.
Nu heb ik 2dagen geen pulmicort gehad en nog maar 1x salbutamol nodig gehad.
Ik heb nu al een beter humeur en ik voel mij fitter.
Ik kon amper de trap op en nu huppel ik zo naar boven.
Ik bedenk nu ook dat ik vannacht geen kuitkrampen of onrustige benen heb gehad terwijl het dakraam open stond vannacht. Normaal als ik het dakraam vergeet kan ik snachts naar zolder toe om het te sluiten. Anders kan ik niet slapen vanwege mijn benen.
Ik ga dit zo proberen vol te houden.

Nou een heel verhaal zo.
Ik hoop hier op dit forum meer te leren over de astma.

Login of registreer om te reageren
22-07-2017 om 18:50 uur

Ik vergat te schrijven dat ik sinds een aantal maanden een kruidenmix damp.
Ik maak zelf e-liquid van kruiden. Dit werkt heel goed tot nog toe.
Ik ben dus nog heel recent gestopt met pulmicort dus definitief weet ik nog niet of het werken zal.
Ik werk al jaren met kruiden en ben ook lang aan het bestuderen geweest of ik wel de goede mix had.
Ik gebruikte bij de eerste mix oa goudsbloem(calendula) nou daar ben ik dus allergisch voor.
Ik heb een hele heftige reactie erop gehad. Zeker een week antihystamine mieten slikken en het duurde bijna zolang voor de klachten weg waren.
Ik gebruikte al geen eucaliptus om die reden.
Nu heb ik ondertussen de juiste mix.
Puur plantaardig, want de basis is vegetable glycerine wat verdunt word door de olien uit de kruiden.
Ik had ook al over wiet gehoord, maar ik ben nogal gevoelig voor verslaving.
Dus maar niet proberen.
Cbdolie heb ik wel geprobeerd, maar werkt enorm ontspannend waardoor ik spontaan in slaap val.
Beetje onhandig op je werk. :)

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 21:27 uur

Hallo Mirjam, welkom op dit forum. is toch een heel gezoek vaak zeg om de juiste medicijnen te vinden. Voor artsen ook moeilijk. Fijn dat jij er zelf achter bent gekomen dat het vnl. de corticosteroide was waar je zulke bijverschijnselen van had maar je bent nog wel van alles en nog wat aan het onderzoeken. Ik kreeg een jaar of 8 hartritme problemen, kort nadat ik een ontsteking in m'n longen had gehad en weer Ventolin gebruikte.. Filmpje laten maken en ja, na 4 normale hartslagen sloeg er een over. Allerlei medicijnen uit voorzorg. In de Scanner, maar daar kwam gelukkig niks uit. Er was eigenlijk geen oorzaak voor gevonden en intussen had ik al geen longproblemen meer, dus gebruikte ook geen Ventolin meer en had ik geen last meer van hartritme problemen. Maar nu jij het over Corticosteroide hebt, ga ik dat ook eens bekijken of het daarmee te maken heeft. Sterkte in je zoektocht. En zo leren we ook van elkaar.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 07:45 uur

Ik ben echt op bijwerkingen corticosteroiden gaan googlen.
Wij zijn lid van de consumentenbond en onlangs stond er in hun bkad dat na onderzoek is aangetoont dat via inhalatie de effecten van corticosteroide groter zijn dan men altijd gedacht heeft.
Men dacht dat het op die manier minder effect had op het luchaam.
Wat ik dus bijzonder vind, want wat via je longen binnenkomt verspreid zich via je bloedbaan door het hele lichaam.
Maar goed al die jaren hadden de artsen dat blijkbaar zelf niet bedacht.
Het ergste vind ik wel van mijn artsen dat geeneen ooit gezegd heeft dat dit in de pufjes zat.
Ik heb nooit de keuze gehad om zelf te beslissen of ik corticosteroiden in mijn lijf wil hebben of niet.
Maar nu weet ik het en ga ik ervoor om het niet meer te hoeven gebruiken.

Ventolin kan ook hartkloppingen geven idd.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 13:46 uur

Hoi. Er wordt nog steeds gezegd dat de pufjes alleen in je longen komt en te weinig is om invloed op je lijf te hebben. Ik geloof er geen bal van aangezien velen en ik ook er toch echt heel wat kilo's bij heb gekregen! Het heeft wel degelijk invloed op je gestel, alleen al dat sommige mensen na inhaleren gaan trillen is al een bewijs dat er veel meer gebeurt dan in je longen alleen!

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 15:15 uur

Ja precies.
Zo denk ik er ook over hoor.
Ik merk nu ik het niet meer gebruik iedere dag een verbetering.
Ik heb ineens geen last meer van klemmend gevoel op de borst.
Geen hartkloppingen gehad.
Ik voel me fitter....ik was altijd moe.
Ik ben minder gauw geirriteerd.
De kuitkrampen zijn weg.
Ik was gisteren best geregeld benauwd, maar er hing onweer in de lucht en die hoge luchtvochtigheid is echt een boosdoener. Vandaag weer amper last.
Ik heb nu al twee ochtenden achter elkaar dat ik niet als een stijve plank met veel rugpijn wakker wordt, maar gewoon ontspannen.
Toch opvallend dat dit allemaal ineens over is en al na een paar dagen.
Ik gebruik eigenlijk de salbutamol zoals altijd.
Zelfs zonder de pulmicort.
Wel gebruik ik mijn kruidenpuf.
Dus die werkt.....
Ik ga gewoon door op deze manier.

Nu hoop ik dat ik dat buikvet ook eens kwijt ga raken.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 16:00 uur

Ik heb in het verleden symbicort gehad.... veel klachten wat een troep! Niet zoals jij ze hebt maar toch...

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 11:52 uur
Reactie op MirjamB

Ik vergat te schrijven dat ik sinds een aantal maanden een kruidenmix damp.
Ik maak zelf e-liquid van kruiden. Dit werkt heel goed tot nog toe.

Wat doet deze kruidenmix voor je gezondheid?

En zou je het recept en de bereidingswijze willen delen hier?

Login of registreer om te reageren
03-08-2017 om 14:17 uur

Ik kan hier alles optypen, maar ik heb een site waar ik kruiden uitgewerkt heb. Het is nog lang niet klaar, maar ik ga er nog mee verder. Ook heb ik daar een DIY hoekje. Hier heb ik ook de e-liquid uitgewerkt. http://vindjekruid.nl/e-liquid.htm
Als je op de namen klikt van de ingrediƫnten dan kom je vanzelf op de pagina waar het uitgewerkt staat.
Vind je bepaalde ingredienten niet fijn dan kun je op de knop 'op klacht en werking' klikken om te zoeken naar wat wel bevalt.
Voor mij werkt de uitgewerkte mix, maar ook met kruiden reageert iedereen anders. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor goudsbloem(calendula) en eucalyptus. 2 kruiden die juist goed zijn voo rde longen.
Dus het is een kwestie van uitproberen. Ik wist dit eerst niet van goudsbloem en heb een heel pittige allergische reactie gehad. Dus test eerst goed voor je het inhalleert.
Als je de smaak niet lekker vind zijn er e-shops die e-liquid aroma's verkopen. Als je 10% aroma neemt van de totale e-liquid dan heb je genoeg smaak erbij.

Login of registreer om te reageren