Wat is een Long nodus ?

12-08-2017 om 21:57 uur

Beste longarts ,
Ik heb een CT scan gehad verdenking long embolie De uitslag is positieve heb long embolie . Maar bij toeval zijn ook gezien
Aspecifieke long nodus van 3 mm  
dorsaal in de linkeronderkwab (IMA 500/46) en subpleuraal van 2 mm (IMA  
500/59). 
Geringe bekende atelectase dorsaal beiderzijds. Geen wigvormige  
infarcering. Wat betekend dit ? Ik maak mij zorgen ik heb jaren gerookt !! is dit iets wat niet thuishoord in de longen ? Komt het door het roken ? Moet ik mij zorgen maken ? Mij is geadviseerd na 12 maanden een herhaal CT Graag uw hulp bij deze
Mvg,
Marit

Login of registreer om te reageren
14-08-2017 om 12:20 uur

Bedankt voor de link balling ik ga me door laten verwijzen naar een long arts wil graag weten wat het verslag van de radioloog betekend en wat te verwachten kan het long kanker worden of is dit al een beginnende fase van longkanker.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-09-2017 om 07:15 uur

Een longmodus is niets anders dan een bolletje in de long. Meestal is dat goedaardig, zeker bij personen die nooit gerookt hebben. Dit wordt wel vaker bij toeval gevonden. Als het een klein bolletje is, wordt er inderdaad meestal voor gekozen om af te wachten en de scan nog eens te herhalen. Bij groei ben je er dan vroeg genoeg bij om de nodus eruit te halen met een operatie.
De atelectase klinkt geruststellend: betekent wat samengevallen longweefsel.
Al met al denk ik dat u zich geen grote zorgen hoeft te maken, alhoewel de longembolieen wel vervelend zijn natuurlijk. Beterschap!

Login of registreer om te reageren