Hadden één van je ouders ook longproblemen?

24-08-2017 om 21:27 uur

Mijn vader had longproblemen. Hij was huisschilder en het bleek (voor zover ik weet) dat hij daardoor die problemen had. Ik was er toen niet echt in geinteresseerd, maar op latere leeftijd kreeg mijn vader longemsyseem en gebruikte luchtwegverwijders. Hij rookte, maar is daar toen mee gestopt. Na zijn 75e had hij ook dagelijks zuurstof. Hij heeft wel verteld dat zijn moeder, mijn oma dus, ook heel vaak bronchitis had. Zij heeft nooit gerookt, maar mijn opa rookte wel sigaren. Ik weet niet of dit invloed had of dat zij al van haar geboorte af longproblemen had. Wat zijn jullie ervaringen met longproblemen van je voorgeslacht?

Login of registreer om te reageren
24-08-2017 om 21:32 uur

Mijn moeder had overigens totaal geen longklachten. Ook zij zou dan 'meegerookt' moeten hebben met mijn vader.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 06:47 uur

In het kader om onder de forummers een beetje in kaart te brengen in hoeverre "nurture or nature" (opvoeding/omgeving - natuur DNA) invloed hebben op onze aandoeningen, kan dit een interessant draadje worden. Waarvoor dank @Elisan
In mijn familie (van moeders kant) zit veel longemphyseem en COPD.
Mijn grootvader heb ik niet gekend omdat hij zeer jong gestorven is aan deze longziekte.
Toch ben ik gaan roken. Iedereen rookte toen overal zelfs op TV en je wilde er graag bij horen.
Dus heb ik van roken COPD(1/2) overgehouden?
Als het al van belang is dan zal het moeilijk zijn de oorzaak van m'n aandoening aan te wijzen.
Daarnaast zijn wij opgegroeid in een milieu dat vol zit met verbrandingsproducten die niet al te best voor de gezondheid zijn.
Dus:
Ja! Natuur: Het komt veel voor in de familie.
Ja! Omgeving: Roken en milieu.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 08:38 uur

In het geslacht van mijn vader komen veel longproblemen voor, voornamelijk bij mannen. Ik heb blijkbaar als vrouw dit gen geërfd.
Opa is overleden aan - zoals dat toen genoemd werd, de vliegende tering - mijn vader kreeg op latere leeftijd longkanker en is daaraan overleden. Een paar broers van hem zijn op jongere leeftijd overleden aan chronische bronchitis, maar ja, er werd volop gerookt nog, toen.
Opmerkelijk dat 2 zoons van mij ook een longziekte hebben.
Mijn moeder had hooikoorts.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 19:37 uur

In mijn vaders familie komen veel mensen voor met last van hun longen maar ik ben voor zover ik weet de enige met echt astma. Mijn vader had vroeger zoals dat toen heette astmatische bronchitis.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 20:19 uur

Mijn ouders hebben geen longproblemen.
Ik ben de eerste met astma. Mijn zoon heeft ook astma.

Interessant topic lijkt me. Ik blijf het zeker volgen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 21:32 uur

In mijn gehele familie ben ik de eerste met longproblemen. (Astma). Ik ben opgegroeit in een huis dat blauw stond van de rook, mijn vader, moeder en later ook mijn broer rookten er rustig op los. En er stond op een verjaardag een glas met sigaretten op tafel waaruit iedereen kon pakken en gezellig mee paffen. Ik zelf heb het wel geprobeert te roken toen ik 14 was maar werd er gelukkig dood ziek van. Mijn vader is op een gegeven moment gestopt en daarmee verdween ook het glas op feestjes. Het was ook één grote dierentuin. Vogels, konijnen, honden en katten.

Ik vermoed dat deze opgroeistyle zeker niet positief heeft bijgedragen. Had vroeger nml veel longontsteking en bronchitis ect.

Login of registreer om te reageren
25-08-2017 om 22:21 uur

Bij beide ouders kwamen longproblemen voor, waaronder astma, chronische bronchitus en longemfyseem, ook verder in de familie van beide ouders.
Ook mijn zussen allemaal longproblemen.
Ook in mijn jeugd stond alles blauw van de rook, zelfs in het openbaar vervoer werd gerookt, en ook leraren voor de klas op de lagere scholen, zoals dit toen heette :)
Het gekke was rookte je toen buiten dan werd je naar binnen getrokken want buiten roken was pas asociaal, de wereld op zn kop

Login of registreer om te reageren
26-08-2017 om 13:33 uur

Mijn moeder rookte ook tijdens de zwangerschappen.
Het intereseerde haar geen moer dat het slecht kon zijn voor de babys het was grote onzin.
Mijn zus en ik hebben beide astma. Mijn broer niet.
Mijn moeder moest stoppen toen ik een jaar of 15 was.
Ze was al 3 maand haar stem kwijt en de arts verplichte haar.
Eindelijk geen gepaf meer.
Hoe vaak ik op feestjes niet naar buiten ging om frisse lucht te krijgen......

Verder niet in de familie.
Mijn opa overleed aan stoflongen. Hij was kolenboer geweest.

Login of registreer om te reageren
26-08-2017 om 14:29 uur

In ons gezin werd volop gerookt en stond altijd alles blauw en ook in de weekenden glas met sigaretten op tafel , hoesten of niet gewoon doorroken, broer vaak bronchitis en hoest en rookt nog steeds enorm, ikzelf wat ik nog weet met 4 e Jr in ziekenhuis gelegen met ernstige longontsteking, ook als kind zijnde aan puffers gezeten, met mijn 12e zelf ook gaan roken,stom.. of mijn ouders zelf longproblemen hadden weet ik niet zijn beide jong overleden, wel exzeem en hart en vaatziekten en wel een oom die met zijn 30e aan longkanker overleed, rookte ook als een ketter.
Ikzelf heb astma en mijn jongste vanaf geboorte eczeem en astma.

Login of registreer om te reageren
27-08-2017 om 19:34 uur

Eerste keer bij de longarts, vroeg hij of het in de familie voor kwam.
Noemde 2 namen op (zussen van mijn vader) en hij hoefde niet eens in het systeem te kijken, kende ze zo ook wel
Bij hen is het rond hun 35ste levensjaar begonnen
En bij mij ook
Jaar later begon mijn moeder ook
Bij mijn vader is vorige week, waarschijnlijk sarcoïdose vast gesteld (longen en lymfeklieren)
Dat weten we over 5 weken meer van
Dus ja langs beide kanten

Login of registreer om te reageren